لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

فهرستی از برترین محصولات تکنولوژیکی سال ۲۰۱۰


نمایی از اپل آی‌پد بر روی وب‌سایت اپل
نمایی از اپل آی‌پد بر روی وب‌سایت اپل
با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۰ میلادی، ماهنامه کامپیوتری انگلیسی‌زبان «پی‌سی وُرلد»، فهرستی از صد محصول تکنولوژیکی برتر امسال را منتشر کرده‌است. (۱)

این ماهنامه در مقدمه فهرست خود می‌نویسد: ما سراسر دنیای فناوری امسال را از بالا تا پایین برانداز کردیم، از تلویزیون وضوح بالا گرفته تا تلفن، رایانه لوحی، رایانه شخصی، دستگاه‌های کتابخوان، نرم‌افزارهای کاربردی، دوربین دیجیتال، دوربین ویدیویی، چاپگر و غیره و غیره همه را بررسی کردیم و صد دستگاه و فناوری برتر را از میان آن‌ها برگزیدیم.

سه محصول برتر در میان فهرست «پی‌سی ورلد» به ترتیب عبارتند از: «گوگل اندروئید ۲.۲»، «اپل آی‌پد» و «آمازون کیندل» (نسل سوم).

این فهرست برای هر یک از این محصولات و دلیل انتخاب آن‌ها شرح و توضیحی نیز داده‌است:

«گوگل اندروئید ۲.۲» معروف به «فرویو» (Froyo)

این سیستم‌عامل تلفن همراه هوشمند، با نرم‌افزارهای قدرتمند و صفحه کاربری خوش‌دست خود قرار است از نظر فروش تا پایان امسال از سیستم‌عامل «آی‌اُاس» (iOS) شرکت اپل پیشی بگیرد.

گوگل اندروئید، قابل کاربرد در انواع و اقسام تلفن‌های همراه و رایانه‌های لوحی و سازگار با بسیاری از اپراتورهای شبکه تلفن همراه است و این یعنی آزادی انتخاب برای کاربرها.
این آزادی انتخاب چیزی است که سکوهای گوشی‌های آی‌فون اپل از ارائه آن ناتوانند.

به این مزیت باید مرورگر انعطاف‌پذیر گوگل اندروئید که از پخش‌کننده «فلش» مدل ۱۰.۱ پشتیبانی می‌کند و قابل کنترل بودن صوت و صدا در سراسر سیستم‌عامل را هم افزود.

«اپل آی‌پد»

«پی‌سی ورلد» در مورد این محصول می‌نویسد: ما هم‌اینک در میانه یک انقلاب تکنولوژیکی قرار داریم که قرار است کامپیوترهای دستی لوح‌مانند و تخت، طلایه‌داران این انقلاب بشوند. افتخار این امر را هم باید تمام و کمال از آن رایانه‌های لوحی آی‌پد دانست چرا که اصل کار را همین آی‌پدها انجام داده‌اند.
قدیم و جدید

بعد از سال‌ها تلاش بیهودهٔ دیگر لوح‌سازها، لوح مدل ۹.۷ اینچی اپل سرانجام توانست با طرح باریک‌اندام، صفحه لمسی ساده و نرم‌افزارهای متعدد خود تکانی اساسی به بازار کامپیوترهای دستی بدهد.

«آمازون کیندل» نسل سوم

ماهنامه «پی‌سی ورلد» می‌نویسد: شرکت آمازون با رونمایی از نسل سوم کتابخوان‌های خود جبهه جدیدی را در بازار فناوری گشود. نسخه جدید کیندل آمازون که تنها با ارتباط اینترنتی «وای-فای» کار می‌کند به کاربران اجازه می‌دهد تا با راحتی بیشتری به کتاب‌های دیجیتالی مورد علاقه خود دست پیدا کنند.

از سوی دیگر کاغذ الکترونیکی جدیدی از مدل «ای-اینک پرل» که در این کتابخوان‌ها به‌کار رفته به اضافه طرح خوش‌تراش و سبک‌وزن آن از جذابیت‌های دیگر این دستگاه‌ها است.

مرورگر، تلویزیون، و فیس‌بوک

از دیگر محصولات این فهرست می‌توان مرورگر «گوگل کروم» را نام برد که به خاطر «صفحه تمیز و کاربردی و امنیت بالایش» در رده ۱۴ این فهرست قرار گرفته‌است.

تلویزیون اپل یا «اپل تی‌وی»، محصول دیگری است که جای چهل‌ویکم در این فهرست را به خود اختصاص داده.
«پی‌سی ورلد» در مورد این محصول می‌نویسد: «آیا می‌خواهید بایگانی آهنگ و تصویرهای خود را که بر روی برنامه آی‌تیونز ضبط کرده‌اید به صفحه تلویزیون خود بفرستید؟ اپل تی‌وی همه این‌طور کارها را برای شما انجام می‌دهد و علاوه بر آن برنامه‌های ویدئویی و صوتی شرکت آمریکایی نت‌فلیکس را هم برای شما تلویزیونی می‌کند.»

از دیگر محصولات این فهرست می‌توان به دوربین دستی سونی مدل «نکس-وی‌جی۱۰» در جایگاه بیست‌وهشتم و شبکه اجتماعی فیس‌بوک در رتبه شصت‌وچهارم اشاره کرد.

«پی‌سی ورلد» در مورد فیس‌بوک می‌نویسد: با وجود عبوری پر فراز و نشیب از میان جنگلی از گرفتاری‌های مربوط به مسئله حفظ حریم شخصی افراد که فیس‌بوک اوایل سال جاری با آن روبه‌رو بود، این شبکه موفق شده تا هم‌چنان به عنوان بخشی اساسی از زندگی آن‌لاین مردم عرض اندام کند.
افزودن سرویس اعلام مکان کاربر موسوم به «پلِیسز» و کشیدن دستی به سر و روی کنترل‌های حریم خصوصی توسط فیس‌بوک باعث شد تا ما برای دومین سال پیاپی، این شبکه را در لیست بهترین‌های خود قرار بدهیم.

(۱) http://www.pcworld.com/article/207485/best_tech_products_2010_full_list_1100.html
XS
SM
MD
LG