لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

بانک جهانی: هر ایرانی سالانه هشت تن دی اکسید کربن تولید می‌کند


یکی از دفاتر بانک جهانی
یکی از دفاتر بانک جهانی
بانک جهانی با تهیه گزارش تازه‌ای برخی از شاخص‌های اقتصادی و زیست‌محیطی کشورهای جهان را منتشر و از جمله اشاره کرده است که میزان مرگ و میر در ایران بر اثر بلایای طبیعی طی ده سال گذشته، شش برابر شده و ایرانی‌ها در میان آلوده‌کننده‌ترین شهروندان جهان‌ قرار دارند.

بر پایه اطلاعات یکی از جدول‌های این گزارش، در حالی که میانگین تعداد جان‌باختگان در ایران بر اثر بلایای طبیعی نظیر خشکسالی، زمین‌لرزه، سیل، و توفان بین سال‌های ۹۳ تا ۲۰۰۲ میلادی چهار هزار و ۷۸۶ نفر بوده است، این رقم در دوره ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ به ۲۸ هزار و ۹۳ نفر رسیده که رشدی شش برابری نشان می‌دهد.

یکی دیگر از شاخص‌های جداول این گزارش نشان می‌دهد که ایرانیان در میان آلوده‌کننده‌ترین شهروندان جهان‌ قرار دارند و در حالی که میزان سرانه انتشار گاز کربن دی‌اکسید شهروندان چین در سال ۵٫۲ تن است، هر ایرانی در سال ۸٫۲ تن کربن دی‌اکسید وارد محیط زیست می‌کند.

در همین حال بر اساس گزارش بانک جهانی که «گزارش توسعه جهانی ۲۰۱۴» نام گرفته، درصد ایرانیانی که طی سال گذشته موفق به پس‌انداز شده‌اند، ۳۲ درصد است، حال آنکه در همین مدت ۳۷ درصد از مردم آنگولا، ۳۸ درصد از مردم بورکینا فاسو، ۶۷ درصد آلمانی‌ها و حدود ۷۳ درصد از مردم دانمارک پس‌انداز کرده‌اند.

«گزارش توسعه جهانی ۲۰۱۴» هم‌چنین می‌نویسد که نرخ تورم بر پایه شاخص قیمت مصرف‌کننده برای سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ میلادی در ایران، ۲۳٫۹ درصد بوده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران همراه با رومانی، کرواسی، یونان، و آرژانتین در میان کشورهایی قرار دارد که در جهان کمترین انعطاف و بیشترین قوانین دست‌وپاگیر را در بازارهای کار و تولید اقتصادی خود دارند.

بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۱۰ میلادی در ایران از هر صد هزار نفر سه نفر بر اثر قتل جان باخته‌اند. در همین حال این آمار برای کشور کلمبیا ۳۳ نفر و اتریش ۰٫۶ نفر است.

در دیگر جدول‌های این گزارش، در بخش مربوط به ایران، شاخص‌هایی چون کیفیت آموزش و پرورش، ذخایر بین‌المللی و درآمد ناخالص ملی خالی گذاشته شده و تهیه‌کنندگان گزارش اطلاعاتی از این موارد در دست نداشته‌اند.

این گزارش بانک جهانی که عنوان کامل آن «گزارش توسعه جهانی ۲۰۱۴: ریسک و فرصت» است به عنوان جمع‌بندی اطلاعاتی که از سراسر جهان به‌دست آورده می‌نویسد که «طی ۲۵ سال گذشته، جهان یک‌پارچه‌سازی سریع، اصلاحات اقتصادی، نوسازی فناوری‌ها، و مشارکت فزاینده دموکراتیک را تجربه کرده‌است.»

این گزارش در ادامه می‌افزاید: «جهان اما طی همین مدت با فراز و نشیب‌های مالی، کاهش فرصت‌های شغلی و درآمدها، و آسیب‌های زیست‌محیطی روبه‌رو بوده است.»

گزارش بانک جهانی در پایان می‌نویسد: «مردم و نهادهای کشورهای جهان به جای پرهیز از تغییر به خاطر اجتناب از ریسک، بهتر است برای استفاده از فرصت‌ها آماده شوند و برای ریسک‌هایی که این امر با خود به همراه می‌آورد نیز آماده باشند.»

این گزارش هم‌چنین نقشه‌ای را در این ارتباط منتشر کرده که بر اساس آن ایران در میان کشورهای دارای آمادگی متوسط برای مواجهه با ریسک‌های اقتصادی و زیست‌محیطی و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس همگی دارای آمادگی بالا برای مقابله با این ریسک‌ها قرار دارند.

در سطح جهانی کشورهای غربی در این زمینه در آمادگی بالا قرار دارند و کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و جنوب آسیا به طور کل از آمادگی کمی برای رویارویی با مسائل ریسک‌پذیری اقتصادی و زیست‌محیطی برخوردارند.
XS
SM
MD
LG