لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

انتشار «گزارش مشروح» اسرائیل در ارتباط با جنگ غزه


یک سرباز اسرائیل در جریان جنگ ۵۱ روزه غزه
یک سرباز اسرائیل در جریان جنگ ۵۱ روزه غزه

حدود یک سال پس از جنگ تابستان گذشته میان ارتش اسرائیل و تشکل‌های مسلح فلسطینی در غزه، وزارت امور خارجه اسرائیل روز یکشنبه ۲۴ خرداد «گزارش مشروحی» را در مورد عملکرد این کشور در این جنگ منتشر کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و رویترز، وزارت خارجه این کشور گزارش خود را در آستانه انتشار گزارش سازمان ملل متحد در مورد آن عملیات جنگی منتشر کرده‌است تا «افکار عمومی» جهان و دولت‌ها را نسبت به «پایبندی اسرائیل به قوانین بین‌المللی و قوانین جنگی» توجیه کرده باشد.

ارتش اسرائیل در عملیاتی که ۵۱ روز به طول انجامید و به آن نام «ستون استوار» داده بود، گفت که درصدد «پاسخگویی به راکت‌پرانی‌های تشکل‌های مسلح غزه به سوی شهرهای اسرائیل» بوده‌است.

وزارت خارجه اسرائیل در گزارش روز یکشنبه به هزاران راکتی که سازمان‌های فلسطینی به سوی شهرهای مختلف اسرائیل شلیک کردند؛ تونل‌های «تروریستی» متعددی که در زیر ساختمان‌های مسکونی غزه تا به خاک اسرائیل حفر کرده بودند؛ و به اعدام ده‌ها نفر از اهالی غزه به‌دست حماس به اتهام «همکاری امنیتی با اسرائیل» در آن جنگ اشاره کرده‌است.

در این گزارش اسرائیلی آمده‌است با وجود فضای جنگی، اسرائیل «بیشترین کمک‌های غذایی و دارویی و پزشکی» را به مردم عادی غزه رساند.

این گزارش می‌گوید ارتش اسرائیل از تجهیزات دقیق و پیشرفته برای هدف قرار دادن نقاطی که از آنجا «کارهای تروریستی» صورت می‌گرفت، استفاده می‌کرد و به مردم در نقاطی که بمباران می‌شدند یا قرار بود آتشباری زمینی به سوی آن صورت گیرد، از راه‌های مختلف، برای ترک محل، خبررسانی می‌کرد.

گزارش وزارت خارجه اسرائیل حماس را به ارتکاب «جنایت جنگی» متهم می‌کند و مدعی است که ۴۴ درصد از کشته‌های آن جنگ، «فعالان ترور»، از اعضای حماس یا سازمان‌های دیگر فلسطینی، بوده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با انتشار گزارش وزارت خارجه، که خودش نیز سرپرستی این وزارتخانه را در دست دارد، یکشنبه ۲۴ خرداد گفت ارتش اسرائیل «بیشترین تلاش» را به عمل آورد تا به غیرنظامی‌ها آسیب نرسد اما حماس غیرنظامیان را «عامدانه» به «گوشت دم توپ» مبدل کرده بود.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل نیز یک‌شنبه از آنچه که «بالاترین حد دقت و احتیاط» در اقدامات ارتش اسرائیل در مقابله با سازمان‌های «تروریستی» نامید، سخن گفت.

اما به گفته یعلون، «دشمن از درون بیمارستان‌ها، ساختمان‌های مسکونی، مدارس و حتی از مساجد به سوی اسرائیل راکت‌پرانی می‌کرد... درحالی که می‌دانست اسرائیل به اماکنی که از آنجا راکت‌پرانی می‌شود، حمله خواهد کرد».

قرار است سازمان ملل متحد در روزهای آینده گزارش مشروح خود را درباره این جنگ منتشر کند.

اما آقای بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، به تازگی فشرده‌ای از گزارش این سازمان را اطلاع رسانی کرد، که در آن از جمله، حملات اسرائیل به سازمان‌های وابسته به ملل متحد در غزه تشریح شد.

اسرائیل با گزارشگران ویژه سازمان ملل برای تهیه گزارش این سازمان همکاری نکرد زیرا مدعی بود که شورای حقوق بشر سازمان ملل همواره علیه اسرائیل موضع‌گیری «مغرضانه» می‌کند و «به طور خودکار علیه اسرائیل رای می‌دهد».

اسرائیل می‌گوید، برخی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل کشورهایی هستند که خودشان رژیم‌های به شدت خودکامه به حساب می‌آیند و نیات ضد یهودی و ضد اسرائیلی را در رأی‌گیری‌ها علیه اسرائیل نشان می‌دهند.

اسرائیل کمیسیون تحقیق منصوب شده از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل را محکوم کرده و پروفسور کانادایی ویلیام شی بس، حقوقدان رئیس این کمیسیون را بارها مورد انتقاد قرار داد و حتی او را به دریافت پول از سازمان آزادیبخش فلسطین متهم کرد.

پروفسور شی بس مدتی پیش، در پی انتشار سندی از سوی اسرائیل در مورد دریافت پول از سازمان آزادی‌بخش فلسطین به عنوان «مشورت»، استعفاء داد تا گزارش تهیه شده کمیسیون تحقیق بدون ارتباط با او، منتشر شود.

بنیامین نتانیاهو پیشاپیش گزارش سازمان ملل را که بزودی منتشر می‌شود، «تلف کردن وقت» نامیده‌است.

آتش جنگ تابستان گذشته اندکی بعد از قتل سه نوجوان یهودی که به دست دو فلسطینی در اطراف بیت‌المقدس ربوده شده و بلافاصله به قتل رسیدند، شعله‌ور شد.

بعدها معلوم شد که این دو آدم‌ربای فلسطینی رسماً عضو حماس نبوده‌اند بلکه تنها با این سازمان همسویی داشته‌اند اما اسرائیل به تلافی آن آدم‌ربایی و نیز در واکنش به حملات راکتی که حماس با راکت‌های دورپرواز به اورشلیم و تل‌آویو انجام داد، به مدت ۵۱ روز غزه را زیر بمباران‌های سنگین هوایی و آتشباری‌های زمینی قرار داد.

افزون بر تلفات سنگین، در آن جنگ، ده‌ها هزار خانه در غزه ویران شده و برخی محله‌های این باریکه به‌شدت پرجمعیت کاملاً ویران شدند.

در آخرین جنگ غزه بیش از ۲۱۰۰ فلسطینی و ۷۲ نفر در طرف اسرائیلی کشته شدند؛ ۶۷ نفر از مجموع تلفات اسرائیلی، نظامیان و تنها پنج نفر غیرنظامی بودند.

XS
SM
MD
LG