لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۸

زنگنه یک قرارداد پارس جنوبی را از چینی‌ها «گرفت و به پتروپارس داد»


بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران
خبرگزاری مهر روز دوشنبه، چهار شهريور، گزارش داد که با «موافقت» بيژن زنگنه، وزير نفت ايران، قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به ارزش تقريبی «پنج ميليارد دلار» بين شرکت ملی نفت و پتروپارس امضا شد تا «عملا بزرگ‌ترين قرارداد چينی‌ها در پارس جنوبی فسخ شود».
بر اساس اين گزارش، پس از فسخ قرارداد طرح توسعه ميدان گازی پارس شمالی با يک شرکت چينی، قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان دومين قرارداد گازی چينی‌ها با ايران هم فسخ شده تا شرکت ايرانی پتروپارس جايگزين آنها شود.

این یکی از اولین اقدامات آقای زنگنه پس از آغاز به کار به عنوان وزیر نفت دولت حسن روحانی توصیف شده است.

صنعت نفت و انرژی ایران در سال‌های گذشته، زیر فشار تحریم‌های بین‌المللی، با بحران مواجه شده و تولید نفت کشور تا حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
گزارش خبرگزاری مهر می‌افزايد که مدت قرارداد امضا شده با شرکت پتروپارس «حدود ۵۲ ماه» است.
سيدهادی ميرباقری، مدير پيگيری پروژه‌های شرکت پتروپارس، هم در گفت‌وگو با مهر اين خبر را تاييد کرده است.
بر اساس اين گزارش، هرچند عملکرد شرکت‌های نفتی چينی در برخی از کشورهای همسايه ايران مانند عراق «رضايت‌بخش و حتی پيش‌روتر از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان» بوده، اما «تاخيرهای چندين و چند ساله» اين شرکت‌ها در ايران تاکنون منجر به فسخ دو قرارداد بزرگ گازی در صنعت نفت با آنها شده است.
واگذاری قرارداد پنج ميليارد دلاری به شرکت پتروپارس با موافقت وزير نفت، در شرايطی صورت گرفته است که آقای زنگنه توسط تعدادی از رسانه‌های اصولگرا مانند روزنامه کيهان، به فساد مالی و اقتصادی در رابطه با شرکت‌هايی مانند پتروپارس در دوران قبلی مسئوليت خود در وزارت نفت متهم می‌شود.
خبرگزاری مهر همچنين گزارش داده است که مراسم توديع و معارفه رستم قاسمی، وزير پيشين نفت، و بيژن نامدار زنگنه، وزير جديد نفت، که قرار بود دوشنبه چهار شهريور در وزارت نفت برگزار شود، به «دليل نامشخصی» لغو شده است.
XS
SM
MD
LG