لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

مهر: ماموریت روزنامه‌نگاران بازداشتی، «وطن‌فروشی با حقوق ثابت»


بسیاری از روزنامه‌نگاران ایران به اتهامات امنیتی طی سالهای اخیر در زندان اوین بازداشت بوده‌اند
بسیاری از روزنامه‌نگاران ایران به اتهامات امنیتی طی سالهای اخیر در زندان اوین بازداشت بوده‌اند

خبرگزاری مهر روز شنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از «منابع مطلع» روزنامه‌نگارانی را که اخیرا توسط اطلاعات سپاه در ایران بازداشت شدند به «وطن‌فروشی با حقوق ثابت» به دلار یا یورو و جاسوسی برای کشورهای خارجی متهم کرد.

خبرگزاری مهر در گزارش خود به نقل از منابعی که به نام‌شان اشاره نمی‌کند برای روزنامه‌نگارانی که اخیرا در ایران بازداشت شدند و هم‌چنان در حبس به سر می‌برند «چهار ماموریت» برمی‌شمرد، از جمله «جمع‌آوری اطلاعات از داخل ایران و ارسال به بیرون کشور». پیشتر اتهامات مشابه‌ای توسط رسانه های وابسته به سپاه در مورد روزنامه نگاران منتشر شده بوذ.

ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور، از این روزنامه‌نگاران به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم‌به‌دست آمریکایی» نام برده بود.

پیش از آن، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در جمع فرماندهان سپاه درباره «نفوذ بیگانگان در زمینه سیاسی به دنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی» ایران هشدار داده بود.

با این حال دولت حسن روحانی از زبان خود رئیس‌جمهور، وزیر کشور او و وزیر ارشاد از نحوه این بازداشت‌ها ابراز نارضایتی کرده و حتی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، علی شمخانی نیز گفته است که این بازداشت‌ها را بی‌ارتباط با «تسویه حساب‌های سیاسی» نمی‌داند.

در این گزارش که روز شنبه، ۳۰ آبان‌ماه، منتشر شد همچنین این اتهام مطرح شده است که روزنامه‌نگاران یادشده تلاش کرده‌اند با «نزدیک شدن به چهره‌های مشهور و فعال سیاسی و رسانه‌ای» به آنها «خط بدهند» یا در میان آنها اختلاف بیندازند.

گزارش خبرگزاری مهر این ادعا را مطرح می‌کند که روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده برای انجام این «ماموریت»ها، به طور «مستمر و با رعایت اصول حفاظتی حقوق دریافت می‌کرده‌اند».

مهر می‌افزاید که بازداشت‌شدگان عضو «یک شبکه ریشه‌دار، هوشمند، دارای ارتباطات ارگانیک، وسیع و طولانی‌مدت با نهادهای مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلستان و هلند در بیرون از ایران» بوده‌اند.

در هفته‌های گذشته، عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز، ستون‌نویس روزنامه ایران، سامان صفرزایی، خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا، و هادی حیدری، کاریکاتوریست، به دست اطلاعات سپاه پاسداران در ایران بازداشت شده‌اند.

جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست نیز از ۳۱ تیرماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت به سر می‌برد.

واشینگتن پست بارها این اتهامان را بی پایه و اساس خوانده است.

مهر افزوده است که «این شبکه در گام نخست ماموریت جمع‌آوری اطلاعات مختلف از داخل ایران و ارسال به بیرون کشور را بر عهده داشته است.»

این گزارش مدعی می‌شود که «در گام دوم، اعضای این شبکه ماموریت تولید گزارش و تحلیل و ارسال به خارج از ایران جهت انتشار در وب‌سایت‌های مرتبط با اپوزیسیون با هدف سیاه‌نمایی، پرونده‌سازی حقوق بشری، ایجاد اختلاف در داخل ایران و پیشبرد اهداف غرب برای کنترل افکار عمومی در ایران را بر عهده داشته‌اند.»

«شبکه‌سازی در داخل ایران با کارکردهای متنوع اطلاعاتی و عملیاتی» و «نزدیک شدن به چهره‌های مشهور و فعال سیاسی و رسانه‌ای با هدف خط دهی به آنها یا ایجاد اختلاف در میان آنها» از دیگر اهداف این شبکه عنوان شده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که جمهوری اسلامی ایران توسط دولت‌ها و نهادهای مختلف بین‌المللی، دبیرکل سازمان ملل متحد، گزارشگر ویژه و کمیته حقوق بشر این سازمان و سازمان‌های بین‌المللی و غیر دولتی مدافع حقوق بشر به عنوان یکی از دولت‌های اصلی ناقض حقوق بشر در جهان معرفی می‌شود.

XS
SM
MD
LG