لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

مشاور خامنه‌ای درباره «به‌خطر افتادن اصل مذاکرات» هشدار داد


علی‌اکبر ولایتی
علی‌اکبر ولایتی

علی‌اکبر ولايتی، مشاور امور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، تهديد کرده است در صورت «ادامه» آنچه او «تناقض‌گويی‌ها و تهديدهای نظامی» آمريکا عليه ايران نامیده، «اصل مذاکرات [هسته‌ای] به خطر می‌افتد».

آقای ولايتی در مصاحبه‌ای با ‌وب‌سايت دفتر رهبر جمهوری اسلامی که يکشنبه ۲۷ ارديبهشت منتشر شد، گفته است تهديد نظامی ايران توسط آمريکا «پشتوانه عملی ندارد» و اين کشور «به يک دن‌کيشوت تبديل شده که فقط در توهم ابرقدرتی است و با تکيه به گذشته‌اش، ديگران را تهديد می‌کند.»

مشاور امور بين‌الملل آيت‌الله خامنه‌ای تاکيد کرده است که«مذاکرات بايد براساس همان قرارهای اوليه پيش برود» و «آمريکايی‌ها نبايد همين‌طور به روش خودشان ادامه بدهند، تهديد کنند و با دورويی‌های سياسی سعی کنند به اهداف خودشان برسند.»

علی‌اکبر ولايتی در توضيح بيشتری گفته است که «از يک طرف رئيس‌ جمهور آمريکا می‌گويد اگر کنگره بخواهد کاری کند، ما وتو می‌کنيم و از طرف ديگر، با اين موضوع که مصوبه‌‌ای برخلاف روند توافق در کنگره تصويب شود، موافقت می‌کند.»

مشاور امور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، اين را «يک نوع تناقض در گفتار و رفتار» دانسته و افزوده است: «اگر به اين تناقضات، آن تهديدها هم اضافه شود، يکی از نتايجش اين است که اصل مذاکرات به خطر می‌افتد.»

در هفته‌های اخير و در ميانه آخرين ضرب‌الاجل ايران و قدرت‌های جهانی برای به نتيجه رساندن مذاکرات هسته‌ای، تعدادی از مقام‌های ارشد امريکا مانند جو بايدن، معاون اول رياست جمهوری تاکيد کردند که اگر لازم باشد ايالات متحده همچنان حاضر است برای متوقف کردن برنامه اتمی ايران، عليه آن اقدام نظامی انجام دهد.

کنگره آمريکا نيز طرحی را به تصويب رساند که بر اساس آن می‌تواند بر توافق احتمالی اتمی با ايران نظارت و در صورت امکان حتی آن را رد کند. دولت باراک اوباما نيز اعلام کرده که رئيس جمهور به علت تغييرات صورت گرفته در اين طرح، آن را امضا خواهد کرد. البته رئیس‌جمهوری آمریکا در برابر مخالفت احتمالی کنگره با سند نهایی توافق، از حق وتو برخوردار است.

علی خامنه‌ای، خود پیشتر با انتقاد شديد از آمريکا گفت که با مذاکرات «زير شبح تهديد» موافق نيست و افزود: «همين چند روز گذشته دو مسئول رسمی آمريکا تهديد کردند که حمله‌نظامی می‌کنيم، اولا که غلط می‌کنيد. ثانيا من در زمان رئيس جمهور قبلی آمريکا که تهديد می‌کرد هم گفتم که دوران بزن و دررو تمام شده است.»

علی‌اکبر ولايتی در بخش ديگری از سخنانش، گفته که مذاکره‌کنندگان آمريکا «قدم به قدم از آن قول اوليه عقب می‌نشينند» و در بيان مثال گفته است: «مثلا درباره‌ فردو بعد از تلاش‌های زيادی که تيم مذاکره‌کننده‌ ما انجام داد قراری را قبول کردند، ولی در نوبت بعدی که سر ميز مذاکرات آمدند، حرف‌های ديگری زدند که با حرف‌های قبلی متفاوت بود؛ يعنی حتی به تعهد خودشان هم پايبند نبودند.»

مشاور امور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی در بيان مثالی ديگر گفته است: «قرار بر اين شده بود که قطعنامه‌ای در شورای امنيت به تصويب برسد که قطعنامه‌های قبلی عليه ايران را ملغی کند. بنابراين ديگر معنا ندارد ايران در فصل هفتم منشور سازمان ملل باقی بماند، درحالی‌که آن‌ها می‌گويند ايران بايد برای مدت طولانی در فصل هفتم باقی بماند.»

آقای ولايتی تاکيد کرده است که «چنين چيزی مورد قبول نيست.»

نمایندگان تهران و قدرت‌های جهانی در حال حاضر مشغول انجام مذاکرات برای تدوین سندی هستند که قرار است به عنوان توافقی جامع و نهایی، از یک سو بخشی از فعالیت‌های اتمی ایران را پایان دهد، از سوی دیگر راهی برای برون‌رفت از تحریم‌ها باشد.

ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، دهم تيرماه را به عنوان آخرين مهلت خود برای رسيدن به توافق جامع تعيين کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG