لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

شب هزار و دو، گنج مراد و خانواده نفرين شده؛ کتاب در هفته گذشته


شب هزار و دو


هفته گذشته آخرين مجموعه شعر مفتون امينی، شاعر برجسته ايرانی، با عنوان شب هزار و دو منتشر شد.
اين مجموعه شعرهای فارسی و ترکی چند ساله اخير مفتون امينی را در بر می گيرد.


مفتون امينی در مقدمه کتاب برداشت های خود را در باره برخی مباحث مطرح شعر امروز ايران با عناوينی چون «شعر و تعريف، وضعيت شعر کنونی، غزل و انواع شعر نو در ايام ما، غائله پست مدرن، فرار از معنا و مبارزه با نحو، شعر سپيد، شعر منثور، شعر بی وزن، شعر رها، وضع نقد و احوال ناقدان، چرا بعضی از آغازگران شعر به رغم چاپ چند مجموعه از آثار خود، متوقف نمی شوند و چرا بعضی از شاعران سابقه دار متوقف می شوند؟» مطرح کرده است.


يدالله مفتون امينی در سال ۱۳۰۵ در تبريز چشم به جهان گشود و نخستين مجموعه های شعر خود، درياچه و کولاک، را در سال ۱۳۴۴ منتشر کرد.


امينی از قوالب کلاسيک شعر فارسی آغاز کرد و در دهه های چهل و پنجاه با روی آوردن به شعر نيمايی و آزاد به يکی از شاعران مطرح معاصر بدل شد.


مفتون امينی پس از انقلاب شيوه های گوناگونی را در فرم، زبان و ساختار شعر تجريه کرد.


انارستان، فصل پنهان، يک تاکستان احتمال، سپيدخوانی روز، عصرانه در باغ رصدخانه، من و خزان و تو و چند مجموعه شعر ديگر به زبان های فارسی و ترکی کارنامه شاعری او را در بر می گيرند.


پرشين کارتون ۱


با انتشار کتاب پرشين کارتون ۱ درهفته گذشته، آثار منتخب ۲۸ کاريکاتوريست ايرانی از جمله اردشير محصص، داريوش رادپور، کامبيز درمبخش، توکا نيستانی، مانا نيستانی، محمدعلی بنی اسدی، جمال رحمتی و شيوا زمانفر، در يک مجموعه در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.


کتاب با پيشگفتاری به قلم جواد مجابی، روزنامه نويس، نويسنده و شاعر ايرانی به چاپ رسيده است


گنج مراد حافظ


کتاب گنج مراد، نوشته سيروس نيرو که در هفته گذشته منتشر شد، تلاش ديگری است در تبيين و توضيح شعر حافظ.


حافظ از انگشت شمار شاعرانی است که به رغم پيچيدگی آثار و کيفيت متعالی زبان، فرم و ساختار شعر خود، بيشترين مخاطبان را در ايران جلب کرده و دو شاخص اغلب متضاد پرخواننده بودن و دشوار و پيچيده بودن را در خود جمع کرده است.


از آثارسيروس نيرو که در ۱۳۰۹ متولد شد، می توان به مجموعه شعرهای سحر، جاده، با تهاجم باد، مينياتورهای ايرانی، رد پا و پاييزان اشاره کرد.


خانواده نفرين شده


رمان خانواده نفرين شده، اثر مارک دوگن، نخستين اثری است که از اين نويسنده فرانسوی سنگالی تبار به فارسی منتشر می شود.


مارک دوگن که اکنون ۵۰ سال دارد، از مطرح ترين نويسندگان معاصر فرانسه است و رمان اتاق افسرهای او با اقبال گسترده منتقدان ادبی رو به رو شده است.


اين رمان را پرويز شهدی به فارسی ترجمه کرده است.


XS
SM
MD
LG