لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

کندن پوست پياز، روحانيون و ايدز؛ کتاب در هفته گذشته


در حال کندن پوست پياز


ترجمه فارسی درحال کندن پوست پياز تازه ترين و جنجالی ترين کتاب گونترگراس، خالق رمان ارزشمند طبل حلبی و برنده جايزه نوبل ادبی سال ۲۰۰۶، با ترجمه جاهد جهانشاهی، در هفته گذشته، منتشر شد.


گونتر گراس در خودزندگی نامه خود، که از منظر سوم شخص مفرد روايت می شود، اعتراف کرد که در ۱۷ سالگی، در آخرين ماه های جنگ جهانی دوم، عضو بخش ويژه اس . اس بوده است.


اعتراف ديرهنگام گراس به عضويت در مخوف ترين نهاد حکومت نازی، موجی از انتقاد عليه او بر انگيخت.


گونتر گراس به دليل مواضع مترقی خود در نيم قرن گذشتهT «وجدان بيدار ملت آلمان» لقب گرفته و از موضع چپ تندترين انتقادها را عليه همکاران حکومت نازی بيان کرده است.


منتقدان گراس او را به دليل سکوت طولانی در باره عضويت خود در اس . اس سرزنش کردند و او گفت که بدان روزگار نوجوانی نادان بوده و برای نوشتن اين واقعيت تلخ و رنج بار به زمان نياز داشته است.


ما روحانيون در مواجهه با ايدز چه می توانيم بکنيم؟


کتاب ما روحانيون در مواجهه با ايدز چه می توانيم بکنيم؟، که در هفته گذشته رونمايی و منتشر شد، به دلايل گوناگونی می تواند سرآغاز برخوردی نو با بيماری ايدز و بيماران مبتلا به ايذر در ايران باشد.


اين کتاب به سفارش سازمان يونيسف، صنوق حمايت از کودکان سازمان ملل، با حمايت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در دانشگاه امام صادق تهيه شده است.


دانشگاه امام صادق به سرپرستی آيت الله مهدوی کنی، بر اساس اساسنامه خود «تربيت اسلامی ــ علمی مديران رده بالای» جمهوری اسلامی را بر عهده دارد و اغلب استادان و دانشجويان آن بر اساس معيارهايی متفاوت با دانشگاه های معمولی ايران برگزيده می شوند.


بيشتر نهادها و مقامات رسمی جمهوری اسلامی، تا چند سال پيش، بيماری ايدز را، که نه فقط از طريق آميزش جنسی، که از طريق انتقال خون و بهره گيری از سرنگ های آلوده نيز سرايت می کند، بيماری شرم آوری تلقی کرده و از انتشار آمار مبتلايان به اين بيماری در ايران خوداری می کردند.


پيشگيری از ايدز برخلاف درمان آن، بسيار آسان است و همان گونه که آقای کريستين سالازار فولکمن، نماينده يونيسف در ايران، در مراسم رونمايی کتاب ما روحانيون در مواجهه با ايدز چه می توانيم بکنيم؟ گفت:«اطلاع رسانی درست و علمی انسان ها را در برابر بيماری ايدز محافظت می کند.»


نماينده يونيسف در ايران افزود:« در کتاب ما روحانيون در مواجهه با ايدز چه می توانيم بکنيم؟ داده های علمی و آموزه های دينی با هم تلفيق شده اند.»


روحانيت گسترده ترين و از منظر اطلاع رسانی موثرترين شبکه ايران است و آقای عباس صداقت، رييس اداره ايدز در وزارت بهداشت با اشاره به همين واقعيت در مراسم رونمايی کتاب گفت:«همگامی روحانيون در کنترل ايدز بسيار مؤثر است.


کتاب ما روحانيون در مواجهه با ايدز چه می توانيم بکنيم؟ را گروهی از استادان و محققان دانشگاه امام صادق به سرپرستی حسام الدين آشنا تهيه کرده اند.


رئيس اداره ايدز در وزارت بهداشت، در مراسم رونمائی کتاب که در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، گفت «در کشور ما حدود ۱۶هزار و ۹۰ نفر از اول مهر ماه سال جاری مبتلا به ايدز ثبت شدهاند. هفتاد درصد اين جمعيت به الگوی سنی ۲۵ تا ۴۴ سال تعلق دارند»


مهدی محسنيان راد، يکی از سخنرانان مراسم رونمايی کتاب ما روحانيون در مواجهه با ايدز چه می توانيم بکنيم؟ اعلام کرد که اين کتاب «در تمامی مساجد ايران در کنار کتاب های مذهبی به مردم عرضه خواهد شد.»


XS
SM
MD
LG