لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

مد لباس و زن مسلمان؛ تلاش برای سازگاری


پشت صحنه نمایش مد و غوغای رنگ و حوصله و آرایش ...
پشت صحنه نمایش مد و غوغای رنگ و حوصله و آرایش ...

هفته مد دبی، شکل و شمايلی متفاوت با ساير هفته های مد در جهان دارد. تلفيق مد روز دنيا با سلايق اسلامی و انتخاب مانکن هايی و مدل هايی چاق تر از حد معمول در دنيا ، سبک وسياق خاصی به اين نمايش داده است.


دومين هفته بين المللی مد دبی که در هتل رويال ميراج و از تاريخ ۲۲ اکتبر شروع شده ، ميزبان پانزده طراح لباس بود که گلچينی از محصولاتشان را برای فروش در بهار و تابستان ۲۰۰۸ دبی ارايه کرده بودند.


برای دیدن مجموعه عکس های هفته مد دبی، اینجا کلیک کنید.


يکی از طراحان هفته مد دبی دختری است اهل مکه به نام سلافه زکی فلفلان. او که خود حجابی کامل دارد و فقط می توان چشم هايش را از زير برقع ديد، مانکن هايی را روی صحنه می برد که بيشتر اندامشان عريان است و گويی لباس خواب پوشيده اند.


طراحی از عربستان: لباس های آزاد در خانه


وی که فارغ التحصيل رشته طراحی مد از دانشگاه رياض، پايتخت عربستان سعودی است، درباره تضادی که بين خودش و مانکن هايش وجود دارد، به خبرنگار راديو فردا در دبی می گويد:«زن های مسلمان می توانند در خانه و در کنار همسر و برادرشان لباس های آزاد و راحت بپوشند و طرح های من هم بيشتر شامل چنين لباس هايی است. به هر حال بايد قبول کنيم که در جوامع اسلامی تفاوت زيادی بين بيرون و داخل خانه وجود دارد.



سلافه زکی فلفلان، طراحی که خود با حجاب اسلامی بر روی صحنه می رود.

سلافه زکی فلفلان، در پاسخ به اين سوال که آيا در عربستان سعودی هم نمايش مد وجود دارد، می گويد فقط به صورت خصوصی و تنها برای خانم ها، بدون حضور آقايان.


او به راديو فردا می گويد که دو دانشگاه در رياض و مکه، رشته مد را برای زنان تدريس می کنند.


مانکن هايی با حجاب اسلامی


اما رابيا زی، که دختری افغانی - اماراتی و فارغ التحصيل رشته مد از نيويورک است، با گرايش اسلامی در هفته مد دبی حاضر شده است و مانکن هايش را با حجاب روی صحنه می برد.


او در اين باره به راديو فردا می گويد:« زنان مدرن جوامع اسلامی دوست دارند تا علاوه بر حفظ حجاب، لباس های جذاب و زيبا بر تن کنند که هيچ مغايرتی هم با دين ندارد. آنچه من طراحی می کنم نياز بسياری از زنان مسلمان است و به همين علت هم در همه جای دنيا مشتری دارد.»


مخالفت با حضور مانکن های سايز صفر


اما در يک نمايش مد لباس، تنها لباس ها مورد توجه نيستند. مانکن ها و مدل ها هم بخشی اصلی از اين نمايش به شمار می روند.



رابیا زی، طراحی با اصلیت افغان

کايت بروستر يکی از طراحان معروف لباس در هاليوود که مدير و گرداننده هفته مد دبی است، در گفت و گو با خبرنگار راديو فردا در دبی می گويد:« درچند سال اخير، تعداد زيادی از مانکن ها به مشکلات تغذيه ای دچار شده اند و بروز عوامل خطرساز متابوليک در بعضی موارد حتی به مرگ آنها منجر شده است.»


او می گويد:« اين موضوع باعث نگرانی شديد است و نبايد دست کم گرفته شود. ما امسال به هيچ عنوان از مانکن های بيش از حد لاغر استفاده نکرديم و هدفمان اين است که علاوه بر حفظ سلامت مانکن ها ، به دخترها نشان بدهيم که می توانند با زندگی عادی و معمولی هم زيبا باشند و نيازی به گرفتن رژيم های سنگين و لاغر کردن بيش از حد نيست.»


کايت بروستر می گويد:« ولی متاسفانه طراحان لباس عادت کرده اند تا فقط بر روی اندام سايز صفر کار کنند و اين مشکلی است که برای رفع آن نياز به زمان است.»


مانکن های سايز صفر، دارای ابعادی معادل: دور کمر ۲۳ ، دور سينه ۳۱.۵ و دور باسن ۳۴ در مقياس اينچ هستند. اين در حالی است که يک دختر متوسط الحال ۸ ساله دور کمری ۲۲ اينچی دارد.


کايت بروستر که به تازگی از نمايش های مد پاريس و نيويورک برگشته است، از اينکه طراحان آنجا همچنان با مانکن های سايز صفر کار می کنند، ابراز تاسف می کند و می گويد:« خوشبختانه در مادريد و ميلان اين کار از اوايل امسال ممنوع شده و قراراست که در لندن هم اين ممنوعيت اعمال شود.»


وی تاکيد می کند که نبايد نظارت بر سلامت جسمی مانکن ها، تنها به زمان شوها و جشنواره ها محدود شود. او می گويد:« من اعتقاد دارم که بايد مانکن ها تا زمانی که در اين حرفه مشغول هستند، مورد مراقبت و توجه باشند.»


XS
SM
MD
LG