لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

«دستگيری دو ژاپنی در يزد به اتهام جاسوسی»


هفته نامه صبح صادق، متعلق به سپاه پاسداران در آخرين شماره خود، از دستگيری دو تبعه ژاپنی در اردکان يزد به اتهام جاسوسی خبر داده است.
هفته نامه صبح صادق، متعلق به سپاه پاسداران در آخرين شماره خود، از دستگيری دو تبعه ژاپنی در اردکان يزد به اتهام جاسوسی خبر داده است.

هفته نامه صبح صادق، متعلق به سپاه پاسداران در آخرين شماره خود، از دستگيری دو تبعه ژاپنی در اردکان يزد به اتهام جاسوسی خبر داده است.


صبح صادق در شماره روز دوشنبه، ۱۲ آذرماه خود نوشته است: «نيروی انتظامی شهرستان اردکان دو تبعه کشور ژاپن را به دليل فيلمبرداری و عکاسی از اماکن نظامی و ممنوعه دستگير و تحويل مقامات قضايی داد.»


نشريه صبح صادق که متعلق به اداره سياسی ستاد نمايندگی ولی فقيه در سپاه پاسداران است.


اين نشريه، علت دستگيری اين افراد را چنین شرح داده است: «در دوربين های اين افراد که خود را توريست معرفی کرده اند، عکس هايی از پاسگاه ها و مناطق ممنوعه شهرستان های طبس، اردستان و اصفهان وجود داشته است.»


اين نشريه توضيحی در خصوص هويت ژاپنی های بازداشت شده منتشر نکرده، اما يک سايت خبری نزديک به دولت ايران تاريخ بازداشت اين دو ژاپنی به اتهام جاسوسی را قبل از ۸ آذر اعلام کرده است.


با وجود اين، هنوز رسانه های رسمی در ايران، گزارشی در اين زمينه منتشر نکرده اند و مقامات مسئول نيز نسبت به گزارش منتشر شده در نشريه صبح صادق واکنشی نشان نداده اند.


اين خبر در حالی منتشر می شود که تلاش مقامات دولتی ژاپن برای آزادی ساتوشی ناکامورا، يک دانشجوی ژاپنی که مهرماه گذشته در استان کرمان ربوده شد، تاکنون نتيجه ای در بر نداشته است.


مقام های دولتی درايران چند هفته پس از ربودن ساتوشی ناکامورا اعلام کردند که وی توسط «اشرار» ربوده شده و به خارج از ايران انتقال يافته است.


با اين حال، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران يکشنبه گذشته خبر داد که اين دانشجوی ژاپنی اخيرا با خانواده اش تلفنی صحبت کرده است.


آقای حسينی در عين حال گفت که دولت ايران به تلاش خود برای آزادی اين شهروند ژاپنی ادامه می دهد، اما توضيح بيشتری در اين مورد ارائه نکرد.


اتهام امنيتی به اتباع خارجی


علاوه بر چهار شهروند با تابعيت دوگانه آمريکايی و ايرانی چون هاله اسفندياری، کيان تاجبخش،علی شاکری و نازی عظيما خبرنگار راديو فردا، و همچنين مهرناز سلوکی فيلمساز ايرانی- فرانسوی که طی يک سال گذشته به اتهاماتی سياسی برای چندين ماه در ايران بازداشت، بازجويی و يا ممنوع الخروج شدند، دست کم ۱۰ تبعه کشورهای چين، فرانسه، آلمان، انگليس، استراليا و سوئد نيز از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد به اتهام جاسوسی و يا عکاسی از مناطق ممنوعه بازداشت شده اند.


اواسط مرداد ماه امسال، علی خاقانی، بازپرس شعب اول دادستانی انقلاب اراک، از دستگيری دو شهروند چينی با نام های «گوانگ» و «شيانو» به اتهام جاسوسی خبر داد.



آقای خاقانی به خبرگزاری ايسنا گفت:« اين دو چينی به بهانه اشتغال در يک شرکت توليدی مشغول عکس برداری از تاسيسات نظامی و انتظامی استان مرکزی بودند.»



وی همچينين افزود از اين دو تبعه چينی، دو دستگاه لپ تاپ، يک دستگاه سيستم GPS و يک دوربين حساس ديجيتالی کشف شده است.



اين دو چينی، پس از چند هفته بازداشت همزمان قبل از ديدار محمود احمدی نژاد، با رييس جمهوری چين در حاشيه گروه شانگهای در بيشکک آزاد شدند.

استفان لربيه (فرانسوی) و دونالد کلاين(آلمانی) نيز در ۸ آذر ۸۴ در حالی که مشغول گذراندن تعطيلات در امارات متحده عربی بودند قايقی برای ماهيگيری کرايه کرده و به صورت ندانسته وارد آبهای ايران در جنوب جزيره ابوموسی شدند اما توسط نيروهای نظامی ايران دستگير شدند.


اين دو تن از سوی دادگاهی در بندر عباس به ۱۸ ماه حبس به اتهام ورود غير قانونی به آب های ايران محکوم شدند و سرانجام آقای لربيه يک شنبه ۶ اسفند ۸۵ پس از گذراندن ۱۴ ماه زندان از زندان آزاد شد،دونالد کلاين نيز ۲ هفته پس از دوست فرانسويش از زندان اوين آزاد شد.


«استفان يوهانسون» و «ياری هيور تمار» دو تبعه سوئد اول فروردين سال ۸۵ به اتهام به دليل اقدامات «غير قانونی» در ايران دستگير و به ۲ سال حبس محکوم شدند.اين دو يک سال در زندان بودند و ۲۷ فروردين ۸۶ آزاد شدند.


استفان دودوانيون، پژوهشگر فرانسوی ديگر فردی است که ۱۰ بهمن ۸۵ در حين عکسبرداری از دسته های عزاداری عاشورا و پژوهش در خصوص موضوع بوميان سنی اين منطقه در شهر کنارک در جنوب ايران دستگير شد.تا ۳ ماه پس از آزادی نيز پاسپورت وی در توقيف بود.وی اواخر فروردين سال ۸۶ اجازه يافت تا از ايران خارج شود.


در ۱۸ مهر ۸۴ نيز روبرت و ليندا وايز زن و شوهر انگليسی به همراه پل شولتون شهروند استراليايی که با قايق توريستی عازم جزيره ابوموسی بودند توسط نيروی دريايی ايران دستگير و ۲ هفته در ايران زندانی شدند.


XS
SM
MD
LG