لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

لبنان؛ ميثاق هايی برای جلوگيری از وقوع جنگ داخلی


آيا بيروت بار ديگر، شاهد يک جنگ داخلی تمام عيار خواهد بود؟
آيا بيروت بار ديگر، شاهد يک جنگ داخلی تمام عيار خواهد بود؟

چهار نخست وزیر سابق لبنان، عمر کرامه، رشید الصلح، امین حافظ و سلیم هوس در بیانیه مشترکی که بر آن نام میثاق شرافت گذ ارده اند، متعهد شدند از کلیه ابزاری که در اختیار دارند برای پیشگیری از وقوع جنگ داخلی دیگری در لبنان استفاده کنند.



در این میثاق استفاده از سلاح در هر شرایط و موقعیتی محکوم اعلام شده است و به حفظ اتحاد ملی و صلح مدنی به عنوان هدف اصلی مبارزه سیاسی در لبنان اشاره می شود .



چهار نخست وزیر سابق همگی سنی هستند، زیرا بر پایه قانون اساسی کنونی ریاست دولت به عهده سنی ها، ریاست جمهوری سهم مسیحیان و ریاست پارلمان با شیعیان است .



در این میثاق از رهبران قومی، مذهبی و سیاسی خواسته شده است با مردم لبنان عهد کنند که از برادرکشی جلوگیری خواهند کرد .



همزمان با این میثاق، متن میثاق دیگری به ابتکار «جامعه شهروندان لبنانی» در روزنامه های بیروت انتشار یافت.



در این میثاق از شهروندان خواسته می شود تا متعهد شوند علیه بازگشت خشونت مقاومت کرده، علیه هرگونه قوم گرا ي ی و نژاد پرستی بسیج شده، وابستگی های قومی و مذهبی را وسیله ای برای سرکوب دیگران تبدیل نکرده و برای لبنانی يکپارچه و واحد برای تمام لبنانی ها متحد شوند .



در ادامه این میثاق از رسانه های ملی خواسته می شود مستقل از وابستگی های قومی و مذهبی عمل کنند، واقعیت ها را آنچنان که هستند و نه آنچنان که می خواهند باشد منعکس سازند، از جانبداری بی مورد بپرهیزند و بالاخره به جامعه مدنی توجه بیشتری داشته باشند.



میثاق شهروندان لبنانی، رهبران سیاسی را نیز مخاطب قرار داده و از آنها می خواهد به نام دمکراسی و در دفاع از مردم سالاری از وظیفه خطیری که در این مقطع زمانی به عهده آنها گذاشته شده شانه خالی نکنند و برای یافتن راه حل های مناسب برای خروج از بحران کنونی از هیچ تلاشی دریغ نورزند.



در کنار این میثاق ها، تلاش های دیپلماتیک نیز ادامه دارد. ر ي یس پارلمان و رهبر حزب امل، نبیه بری، نامه ای از دبیرکل سازمان ملل متحد دریافت کرده که در آن تاکید شده است که پارلمان ب ه عنوان خانه نمایندگان مردم باید محل تبادل نظر و راهیابی برای خروج از بحران کنونی باشد .



سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت، محمد رضا شیبانی نيز به دیدار رهبر کاتولیک های مارونی، عالیجناب نصرالله سفیر رفت ، اما در پايان این ملاقات درخواست رسانه ها برای گفت و گو در مورد محتوای این دید ار را رد کرد.



هیات ها يی از پارلمان های ایتالیا و بلژیک نیز در بیروت به سر می برند تا شاید بتوانند در گفت و گو با سیاستمداران محلی آنها را در جست و جوی راه حلی برای گذر از بحران کنونی یاری رسانند .
XS
SM
MD
LG