لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

برکناری ناگهانی رييس دانشگاه تهران


در دوران رياست ۲۶ ماهه عباسعلی عميد زنجانی موج اخراج، تصفيه و بازنشستگی اجباری ده ها تن از استادان ممتاز و سرشناس در دانشگاه تهران تداوم داشت.
در دوران رياست ۲۶ ماهه عباسعلی عميد زنجانی موج اخراج، تصفيه و بازنشستگی اجباری ده ها تن از استادان ممتاز و سرشناس در دانشگاه تهران تداوم داشت.

شامگاه سه شنبه، ساعاتی پس از انتشار اخبار غير رسمی در خصوص تغيير رييس دانشگاه تهران، وزير علوم طی حکمی عباسعلی عميد زنجانی را برکنار و فرهاد رهبر، رييس مستعفی سازمان برنامه و بودجه را به عنوان رييس جديد اين دانشگاه معرفی کرد.


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، صبح روز چهارشنبه اين خبر را تاييد کرد و گزارش داد که حکم انتصاب فرهاد رهبر شامگاه سه شنبه به امضای محمد مهدی زاهدی، وزير علوم رسيده است.


برکناری ناگهانی


برکناری ناگهانی اولين رييس روحانی دانشگاه تهران در حالی صورت گرفت که وی روز سه شنبه در گفت وگويی با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، از برکناری خود خبر داد و گفت:« از اين تغيير و تحول استقبال می کنم و برای مديريت جديد دانشگاه تهران نيز آرزوی موفقيت می کنم.»


روزنامه های روز چهارشنبه تهران، « اختلاف نظر بر سر ادامه کار چند تن از معاونان و مسئولان اين دانشگاه و اصرار آيت الله عميد زنجانی بر حفظ آنها» و «اختلافات مالی و درخواست بودجه ويژه برای اين دانشگاه» را به عنوان دو عامل اصلی برکناری آقای عميد زنجانی ذکر کرده اند.


عباسعلی عميد زنجانی، خود نيز روز سه شنبه و پيش از اعلام رسمی برکناری اش از رياست دانشگاه تهران، در خصوص علت برکناری اش گفت: «نکته خاصی در باره اين تغيير به ذهنم نمي رسد. اما من از اين تغيير و تحول استقبال مي کنم و معتقدم هر چند مدت، تغيير و تحول لازم است و برای مديريت جديد دانشگاه تهران نيز آرزوی موفقيت می کنم.»


وی ضمن دفاع از اقدامات خود در اين دانشگاه گفت:«اقداماتی را در دانشگاه تهران با همکاری ساير مسئولان انجام داديم و البته برخی از آنها نيمه تمام باقی مانده است.»


وی در عين حال گفت که طی اين مدت تلاش کرده تا استقلال دانشگاه تهران را حفط کند.


روزنامه اعتماد در شماره روز چهارشنبه خود، علاوه بر انتشار خبر برکناری رييس دانشگاه تهران نوشت: «اخبار غيررسمی در مورد تغيير رياست برخی ديگر از دانشگاه های معتبر تهران نيز به گوش می رسد.»


اين روزنامه از احتمال برکناری صدرالدين شريعتی، رييس روحانی دانشگاه علامه تهران خبر داده و نوشته است:«هفته گذشته نيز دکتر علی خاکی صديق، رييس دانشگاه خواجه نصير طوسی در حالی که گفته می شد از زمان روی کار آمدن دولت جديد خواستار کناره گيری از سمت خود بوده است، بالاخره با موافقت وزير علوم استعفا کرد و محمدتقی بطحايی جايگزين او شد.»


در حالی که برخی ناظران علت برکناری ناگهانی عباسعلی عميد زنجانی را اعتراضات اخير دانشجويان دانشگاه تهران عنوان می کنند، مديرکل روابط عمومی دانشگاه تهران روز چهارشنبه به برخی از روزنامه ها گفته است که «اين برکناری به اعتراضات دانشجويان که موجب برکناری همزمان مديرکل کوی دانشگاه تهران از اين سمت شد، ربطی ندارد.»



فرهاد رهبر، رییس جدید دانشگاه تهران در فاصله سال های ۷۸ تا ۸۱ معاونت اطلاعات اقتصادی وزارت اطلاعات را بر عهده داشت.


رييس جديد؛ معاون سابق وزارت اطلاعات


فرهاد رهبر، رييس جديد دانشگاه تهران از نزديکان آقای احمدی نژاد است که در ۲۹ مرداد سال ۸۴ از سوی وی به سمت معاون رييس جمهوری و رييس سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور منصوب شد.


عمر رياست آقای رهبر بر سازمان مديريت و برنامه ريزی کوتاه بود و وی در آبان سال ۸۵ پس از اختلاف نظر با محمود احمدی نژاد در مورد انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزی، از اين سمت استعفا کرد.


از آن پس در برخی محافل سياسی تهران، از وی به عنوان«دوست و منتقد» آقای احمدی نژاد ياد شد.


فرهاد رهبر که متولد سال ۱۳۳۸ در سمنان است، هر سه مقطع ليسانس، فوق ليسانس و دکترای خود در رشته اقتصاد نظری را از دانشگاه تهران اخذ کرده است.


در کارنامه وی فعاليت در نهادها و وزارتخانه های جهاد سازندگی ( ۵۹- ۵۸)، بنياد مسکن انقلاب اسلامی(۶۲- ۵۹)، وزارت بازرگانی (۶۳ -۶۲)، کارشناس اقتصادی نخست وزيری( ۶۸- ۶۳ )، مديرکل بررسي های اقتصادی مرکز بررسي های استراتژيک ( ۷۳ -۶۸ )، عضو هيئت علمی دانشگاه تهران( از ۷۳ تاکنون ) ثبت شده است.


فرهاد رهبر همچنين در فاصله سال های ۷۸ تا ۸۱ معاونت اطلاعات اقتصادی وزارت اطلاعات را بر عهده داشت.


کارنامه رييس سی ام


عباسعلی عميد زنجانی متولد فروردين ۱۳۱۶ در زنجان، از نوجوانی به تحصيل حوزوی پرداخت و مقدمات را در مدرسه سیّد در زنجان به پايان رساند و در سال های ۱۳۳۰ برای ادامه تحصيل به مرسه حجتيه قم رفت.


وی دوره سطح را طی هفت سال نزد آيت الله محمد حسين طباطبايی و آيت الله حسينعلی منتظری گذراند و پس از آن در سال ۱۳۳۸ به درس فقه و اصول آيت الله خمينی راه يافت.


آقای عميد زنجانی تحصيلات حوزوی خود را از سال ۴۱ تا سال ۴۸ در حوزه نجف ادامه داد.


وی در سال های پس از پيروزی انقلاب در تدوين کتاب درسی دانشگاهی نقش داشت و در سال ۱۳۶۶ دکترايش را در رشته فقه و حقوق اسلامی با استفاده از«سهميه خبرگان دانشگاهی» از وزارت علوم گرفت و در سال ۱۳۷۳ عنوان استادی را دريافت کرد.


انتصاب عباسعلی عميد زنجانی به عنوان اولين رييس روحانی دانشگاه تهران که تحصيلات دانشگاهی نداشت، و برکناری همزمان رضا فرجی دانا، اولين رييس منتخب هيئت علمی اين دانشگاه منجر به اعتراضات گسترده دانشجويان در ششم آذر سال ۸۴ شد.

عباسعلی عميد زنجانی با روی کار آمدن دولت نهم در ۶ دی ماه ۸۴ به عنوان سی امين رييس تاريخ دانشگاه تهران از سوی دولت آقای احمدی نژاد منصوب شد.


انتصاب عباسعلی عميد زنجانی به عنوان اولين رييس روحانی دانشگاه تهران که تحصيلات دانشگاهی نداشت، و برکناری همزمان رضا فرجی دانا، اولين رييس منتخب هيئت علمی اين دانشگاه به اعتراضات گسترده دانشجويان در ششم آذر سال ۸۴ منجر شد.


خبرگزاری داشنجویان، ايسنا، در همان روز خبر داد که دانشجويان دقايقی پس از جلسه معارفه، خواستار استعفای آقای عميد زنجانی شدند و اعلام کردند «اين انتصاب، تحقير دانشگاهيان است.»


وی نيز همان روز به خبرنگاران گفت:«برای دانشجويان احترام قائل هستم، ولی يک نکته را متذکر مي شوم که به حاکميت دولت احترام بگذارند.»


در دوران رياست ۲۶ ماهه آقای عميد زنجانی موج اخراج، تصفيه و بازنشستگی اجباری ده ها تن از استادان ممتاز و سرشناس در دانشگاه تهران تداوم داشت که مشهورترين مورد آن اخراج و بازنشستگی اجباری بيش از ۵۰ تن از استادان اين دانشگاه و از جمله حسين بشيريه، بهزاد شاهنده، هادی سمتی و غلامعباس توسلی و اخراج نورالدين زرين کلک، يکی از استادان شناخته شده دانشکده هنرهای زيبا بود.


علاوه بر اين، طی دوره رياست وی، نيروهای امنيتی بر خلاف قوانين جاری در کشور که نيرهای امنيتی، انتظامی و نظامی را از ورود به حريم دانشگاه ممنوع کرده است، به دفعات اقدام به دستگيری دانشجويان در حريم دانشگاه تهران کردند.


جديد ترين مورد اين دستگيری ها، بازداشت چند تن از دانشجويان از سوی نيروهای امنيتی در مراسمی است که روز ۱۳ آذر و به مناسبت روز دانشجو از سوی دانشجويان چپگرا برگزار شده بود.


عباسعلی عميد زنجانی، از اولين روزهای حضورش در دانشگاه تهران با اعلام اينکه «مدينه علم بايد مدينه فاضله باشد»، يکی از اهداف خود را تدوين منشور فرهنگی برای دانشجويان اعلام کرد و از ارتقاء دانشگاه تهران تا رده ۵۰۰ جهانی در آينده خبر داد.


چندی قبل و دو سال پس از آغاز رياست وی بر دانشگاه تهران، آقای عميد زنجانی از شکست طرح خود خبر داد و گفت که واقعيت های تلخی مانع از اجرای اين وعده شده اند.


وی همچنين گفت:« فکر می کردم کليه کسانی که همسو و همدرد هستند همکاری خواهند کرد، اما در عمل ملاحظه شد که اختلاف نظر بسيار زياد است.»


ارتقاء دانشگاه تهران به جمع ۵۰۰ دانشگاه جهان نيز تا هنگام برکناری آقای عميد زنجانی عملی نشد و رسانه های داخلی طی روزهای اخير اعلام کردند که براساس جديدترين رتبه بندی بيومتريک، دانشگاه تهران رتبه ۱۰۴۳ را کسب کرده و نتوانسته به جمع هزار دانشگاه برتر دنيا راه يابد.


دانشگاه تهران بزرگ ترين دانشگاه ايران است و براساس آمارهای اعلام شده، ۱۶۰۰ نفر استاد و عضو هيئت علمی و ۲۲۰۰ نفر کارمند دارد و بيش از ۳۲ هزار دانشجو در آن مشغول تحصيل هستند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG