لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

«ده دانشجو به کميته پيگيری وزارت اطلاعات احضار شده اند»


شماری از دانشجويان کوی دانشگاه تهران از جمعه شب گذشته تا يکشنبه شب در اعتراض به کيفيت بد غذا، سرويس های رفت و آمد و جداسازی دختران و پسران در سرويس های رفت و آمد تجمعاتی را برپا کردند
شماری از دانشجويان کوی دانشگاه تهران از جمعه شب گذشته تا يکشنبه شب در اعتراض به کيفيت بد غذا، سرويس های رفت و آمد و جداسازی دختران و پسران در سرويس های رفت و آمد تجمعاتی را برپا کردند

در حالی که کوی دانشگاه تهران شب دوشنبه، پس از سه روز تجمع اعتراضی، آرام بود، دانشجویان از احضار دستکم ده دانشجو به کمیته پیگیری وزارت اطلاعات خبر داده اند.


شماری از دانشجويان کوی دانشگاه تهران از جمعه شب گذشته تا يکشنبه شب در اعتراض به نحوه مديريت اين خوابگاه ها، از جمله کيفيت بد غذا، سرويس های رفت و آمد و جداسازی دختران و پسران در سرويس های رفت و آمد تجمعاتی را برپا کردند.


به گفته يکی از دانشجويان دانشگاه تهران در شب سوم اين تجمع، خواسته های ديگری علاوه بر خواسته های صنفی به مطالبات دانشجويان اضافه شد.


فريد هاشمی، سخنگوی دانشجويان دموکراسی خواه دانشگاه تهران در گفت و گو با راديو فردا می گويد کوی دانشگاه تهران دوشنبه شب آرام بود.


او می افزايد:«به خاطر صحبت هايی که از طرف مسوولين با دانشجويان شده بود و به دليل احضارهای تعدادی از دانشجويان دانشگاه تهران به کميته پيگيری وزارت اطلاعات به عنوان عوامل اصلی اعتراصات و ناآرامی های کوی، کوی دانشگاه تهران به حالت نيمه تعطيل در آمده بود.»


اين دانشجوی دانشگاه تهران در ادامه می گويد:«دوشنبه شب تعدادی از دانشجويان در کوی دانشگاه در خيابان امير آباد تجمع کردند ولی اين تجمع مختصر بود و گستردگی شب های قبل را نداشت.»


  • «به نظر می رسد قصد مسوولان برخوردهای گسترده تر با دانشجويان باشد و شورای تامين شهرستان وارد اين ماجرا شده است».
فرید هاشمی

فريد هاشمی می افزايد:«به نظر می رسد قصد مسوولان برخوردهای گسترده تر با دانشجويان باشد و شورای تامين شهرستان وارد اين ماجرا شده است».


«بازداشت ها در پی ناآرامی های کوی»


اين دانشجوی دانشگاه تهران می گويد مشخص نيست چه تعداد از دانشجويان در اين ناآرامی ها دستگير شده اند و می افزايد:«تعداد زيادی از دانشجويان کوی دانشگاه تهران ناپديد شده اند و مشخص نيست که دستگير شده اند يا نه. به گفته شاهدان عينی تعداد دستگيری ها بين سه تا پنج نفر است و بعضی از شاهدان هم از ده نفر دستگير شده نام برده اند.»


به گفته سخنگوی دانشجويان دموکراسی خواه دانشگاه تهران دست کم ده تن از دانشجويان دانشگاه تهران به کميته پيگيری وزارت اطلاعات احضار شده اند.


او در ادامه درباره کميته پيگيری وزارت اطلاعات می گويد:«در اين کميته افرادی که به عنوان مطلع يا متهم احضار شده اند، تحت بازجويی قرار می گيرند و همان روالی که در بازجويی های داخل زندان پيش گرفته می شود، در آنجا هم صورت می گيرد.»


فريد هاشمی در ادامه گفت و گو با راديو فردا به مجروحان تجمع های جمعه تا يکشنبه شب اشاره می کند و می گويد:«حدود ۱۸ تن از دانشجويانی که در ساختمان ۲۰ کوی دانشگاه تهران بودند، بعد از حمله نيروهای ضد شورش به اين خوابگاه مجروح شدند. اين دانشجويان به نمازخانه کوی دانشگاه منتقل شدند. به دليل مسايل امنيتی امکان انتقال اين دانشجويان به خارج از کوی دانشگاه تهران نبوده است. با اين حال تعدادی از مجروحان که وضعيت جسمی وخيمی داشتند، به بيمارستان منتقل شدند که به دلايل امنيتی از بردن نام بيمارستان معذورم.»


ماهیت اعتراضات


عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه امروز در گفت و گو با خبرنگاران در باره تجمعات اعتراضی اخير دانشجويان در کوی دانشگاه تهران گفت:« بيشتر تجمعات اخير جنبه صنفی داشته و هنوز گزارشی از دستگيری دانشجويان در اين تجمعات دريافت نکرده است».


فريد هاشمی در واکنش به گفته های سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی می گويد:« اگر اعتراضات صنفی، اعتراضات مشروع به حساب می آيد، بخشی از اين اعتراضات صنفی بوده است. اعتراضات دانشجويان در کوی دانشگاه تهران از اعتراضات صنفی شروع شد.»


او در ادامه می افزايد:« اگر اعتراضات صنفی اعتراضات مشروع است و اشکالی ندارد، تحقق بخشيدن به اعتراضات صنفی هم راه حل آن است.»


سخنگوی دانشجويان دموکراسی خواه دانشگاه تهران در ادامه می گويد که خواسته های دانشجويان در شب سوم تجمع، خواسته های صنفی نبوده است و می افزايد:«در شب سوم دانشجويان خواستار آزادی تمام زندانيان سياسی به ويژه دانشجويان سياسی زندانی شدند. آنها خواستار توقف روند کميته های انضباطی و احضار دانشجويان، برخورد مناسب نظام جمهوری اسلامی و برخوردهای دموکراتيک تر و مسالمت آميز تر با دانشجويان و پرداختن به خواست های قومی آنان شدند.»


XS
SM
MD
LG