لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

انتقاد از مناظره: «مناظره به سبک مسابقه هفته»


روزنامه‎های ابتکار، شرق، بهار، اعتماد، جهان صنعت، اسرار و خراسان ضمن انتشار اعتراض محمدرضا عارف، محسن رضایی و حسن روحانی به روش برگزاری مناظره انتخاباتی از سوی صدا و سیما، آن را «مناظره‌ای به سبک مسابقه هفته، مناظره‌ای برای تست‌زنی» و همچنین «کمدی مناظره در صدا و سیما» توصیف کرده‌اند.

روزنامه‌های جام جام، کیهان و رسالت اما از برگزاری این مناظره استقبال کرده‌اند. روزنامه رسالت در سرمقاله شماره شنبه خود نوشته است که برای چنین مناظره‌ای باید «هوشمندی صدا و سیما را ستود».

روزنامه جام جم گزارش داده است که «مصرف مشروبات ﺍلکلی دست‌ساز در شهر رفسنجان ۷ نفر را کشته است» و ۵۰۰ نفر نیز به دلیل مسمومیت در بیمارستان بستری شده‌اند.

روزنامه بهار از «افزایش شهریه‌های مدارس غیردولتی تا ۲۵ درصد» خبر داده است.

«مناظره به سبک مسابقه هفته»

روزنامه ابتکار در تیتر یک شماره شنبه از نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان «مناظره به سبک مسابقه هفته» یاد کرده است.

این روزنامه با اشاره به «انتقاد شدید برخی از نامزدها به نحوه برگزاری مناظره تلویزیونی» نوشته است: «نحوه چینش دکور استودیوی محل برگزاری مناظره تلویزیونی» و همچنین روش برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی یادآور «برنامه پرطرفدار مسابقه هفته بود، برنامه‌ای تلویزیونی که در دهه هفتاد شمسی با اجرای مرحوم منوچهر نوذری از تلویزیون پخش می‌شد».

روزنامه بهار تیتر و عکس یک شماره یازدهم خردادماه را به محمدرضا عارف و اعتراض او به «کمدی مناظره در صدا و سیما اختصاص داده است».

روزنامه شرق در تیتر یک از «اعتراض نامزدها به تست‌زنی در مناظره» خبر داده و نوشته است: «همه چیز شبیه مسابقه هفته بود؛ البته بدون حضور مجری قدرتمندی مانند منوچهر نوذری که به جذابیت مسابقه با سوال "از کی بپرسم" اضافه می‌کرد».

این روزنامه نوشته است: «مجری فقط تلاش می‌کرد همه‌ چیز بدون چالش به دقیقه پایان برسد و او و هشت‌ کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری از روی آنتن پخش، پایین بیایند، اما مناظره‌ای که صداوسیما تلاش داشت بدون کمترین تنش به پایان برسد، در نیمه دوم بر سر مسائل غیرسیاسی به چالش کشیده شد».

به گزارش روزنامه شرق، در بخشی از مناظره قرار بود نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری «به سوال تستی پاسخ دهند؛ در دو گزینه آری یا خیر یا انتخاب گزینه با روشی مشابه کنکور»، اما در این بخش محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات، محسن رضایی و حسن روحانی اعتراض کردند، اما نامزدهای دیگر انتقادی نکردند.

شرق نوشته است: «محمدرضا عارف با اعتراض گفت که ما در انتخابات ریاست‌ جمهوری شرکت کرده‌ایم، نه کنکور. به همین دلیل به احترام مردم و کاندیداهای دیگر می‌نشینم، اما به سوالات پاسخ نمی‌دهم» و تا پایان سوالات گزینه‌ای که مجری تاکید داشت تستی نیست، محمدرضا عارف پاسخ می‌داد: «نظری ندارم».

این روزنامه به اعتراض محسن رضایی نیز اشاره کرده و نوشته است: «محسن رضایی هم در میان همین اعتراض گفت که به روش اجرای مناظره اعتراض دارد و باید پیش از اجرای این برنامه، نحوه اجرای مناظره با آنها یا نمایندگان‌شان در میان گذاشته می‌شد».

روزنامه شرق نوشته است که حسن روحانی هم با اعتراض به روش برگزاری مناظره گفت: «شما باید نمایندگان کاندیداها را می‌خواستید و با هم مشورت می‌کردید که سبک برگزاری مناظره چگونه باشد. مردم این نوع برگزاری مناظره را توهین‌آمیز می‌دانند».

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با تیتر در حسرت مناظره نوشته است: «صداو سیما مهم‌ترین اتفاق سیاسی را به یک برنامه سرگرم‌کننده تبدیل کرد».

محمد سلطانی‌فر از مدرسان ارتباطات طی یادداشتی با تیتر «مناظره یا اظهار نظر» نوشته است: «به عنوان یک کارشناس حوزه ارتباطات به جرات می‌توانم بگویم آن چیزی که به عنوان اولین مناظره تلویزیونی کاندیداها صورت گرفت نوعی رفع تکلیف صدا و سیما در برگزاری مناظره‌ها بود».

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد با اشاره به این که «مناظره در تمام دنیا اصولی دارد» نوشته است: «تعدد کاندیداها، نبود زمان لازم و طولانی شدن بحث‌ها بهانه‌هایی بود که شاید صدا و سیما را بر آن داشت که به این شیوه مناظره‌ها را جمع و جور کند و البته شکل اجرای آن هم بیشتر شبیه به مسابقات هوش بود تا مناظره».

نادر کریمی جونی هم در سرمقاله روزنامه جهان صنعت با تیتر «حرف‌های تکراری و چشم‌اندازی مبهم» نوشته است: «این مناظره چه خروجی برای ملت داشته است؟»

سرمقاله‌نویس روزنامه جهان صنعت در عین حال با اشاره به محتوای پرسش‌های مجری و پاسخ کاندیداها در این مناظره انتخاباتی، نوشته است: «نمی‌توان باور کرد که بدون رفع مشکلات مهم و اساسی مانند پرونده هسته‌ای نظام و دخالت نهادهای فراقانونی در اقتصاد کشور و به حاشیه راندن شهروندان در فعالیت‌های اقتصادی مشکلات اقتصادی- اجتماعی کشور مرتفع شود، اما چه کسی است که برای این مشکلات راه‌ حل عملی در دست داشته باشد و برای به نتیجه رسیدن آن تضمین بدهد؟»

ستایش روزنامه‌های جناح حاکم از «هوشمندی صدا و سیما»

روزنامه جام جم وابسته به صدا و سیما ضمن دفاع از برگزاری مناظره انتخاباتی به روش جدید، آن را «مناظره گروهی، تجربه جدید ﺍنتخاباتی» توصیف کرده است.

بیژن مقدم مدیرمسئول جام جم نیز در سرمقاله این روزنامه نوشته است: «برای برگزاری چنین روشی در مناظره، هزاران ساعت کار کارشناسی صرف شده است. پیشنهاد می‌کنم صداوسیما جلسات ضبط شده درباره نحوه برگزاری مناظره‌ها را پخش کند تا مردم با شیوه تصمیم‌گیری جمعی و مباحث انجام شده در خصوص آن آشنا شوند».

محمدکاظم انبارلویی نیز در سرمقاله روزنامه رسالت با تیتر «بداهه‌نوازی در سیاست، بداهه‌گویی در اجرا»، نوشته است: «هوشمندی صدا و سیما در برگزاری این مناظره را باید ستود».

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اشاره به این که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره عصر جمعه «فی‌البداهه در برابر سوالات متعدد پیرامون کلیدی‌ترین مشکلات اقتصادی قرار گرفتند»، نوشته است: «هوشمندی صدا و سیما در برگزاری این مناظره را هم باید ستود، چون از یک طرف مردم را با مشکلات کنونی کشور در قالب سوالات جدی آشنا کرد و از طرفی پیچیده بودن مشکلات اقتصادی و نیز مهارت نامزدها در برخورد با این مسائل را به‌خوبی واتاب داد».

روزنامه کیهان نیز در شماره شنبه با تیتر «آغاز مناظره‌های تلویزیونی؛ ۴ ساعت با ۸ کاندیدا» استقبال کرده است.

مشروب مسموم در رفسنجان ۷ نفر را کشت

روزنامه جام جم خبر داده است که «مصرف مشروبات ﺍلکلی دست‌ساز در شهر رفسنجان ۷ نفر را کشته است» و ۵۰۰ نفر نیز به دلیل مسمومیت در بیمارستان بستری شده‌اند.

به گزارش این روزنامه، «در پی مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در شهرستان رفسنجان، تعداد زیادی مسموم و روانه بیمارستان‌های این شهر و شهرستان‌های مجاور شدند و در این میان آمارهای ضد و نقیض از کشته شدن ۷ تا ۱۰ نفر و مسمومیت ۵۰۰ نفر نیز انتشار یافته است».

یکی از مسئولان واحد آی‌سی‌یو بیمارستان رفسنجان ضمن تائید خبر مرگ ۷ نفر به این روزنامه گفته است: «تاکنون ۷ نفر از افرادی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز مسموم و به بیمارستان علی‌بن ابی‌طالب رفسنجان منتقل شده‌اند، فوت کرده‌اند. ۳ نفر بر اثر شدت مسمومیت در بخش آی‌سی‌یو و ۲ نفر نیز در بخش سی‌سی‌یو بستری شده‌اند، و تعداد زیادی نیز در دیگر بخش‌های بیمارستان تحت درمان قرار دارند».

روزنامه جام جم همچنین نوشته است که نخستین قربانی مشروب مسموم پسر جوانی بود که «عصر روز چهارشنبه هشتم خرداد در حالی که بی‌هوش بود، توسط خانواده‌اش به بیمارستان علی بن ابی‌طالب رفسنجان انتقال یافت و پرستاران در بررسی وضع بیمار متوجه شدند او بر اثر مصرف الکل دست‌ساز مسموم و بی‌هوش شده است که با وجود تلاش پزشکان، وی بر اثر مسمومیت شدید فوت کرد».

این روزنامه گزارش داده است: «در پی این حادثه، موضوع به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش شد و ماموران با حضور در بیمارستان در تحقیق از خانواده این جوان متوجه شدند او ماده‌ای به عنوان نیروزا مصرف کرده و نمی دانسته این نوشیدنی الکل دست‌ساز بوده و باعث مرگش می‌شود».

یکی از مسئولان واحد اورژانس بیمارستان رفسنجان به روزنامه جام جم گفته است: «از عصر چهارشنبه گذشته تا عصر جمعه حدود ۵۰۰ نفر که تعدادی از آنها بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز به‌شدت مسموم شده بودند، به این مرکز انتقال یافته‌اند، اما تعدادی از آنها فوت کرده و شماری از آنها بینایی خود را از دست داده‌اند و حال بقیه نیز وخیم است».

به نوشته جام جم، «بخشی از بیماران در بیمارستان علی بن ابی‌طالب رفسنجان بستری شده و بقیه به دلیل کمبود امکانات، به بیمارستان شهرهای کرمان، سیرجان، بردسیر، زرند و یزد انتقال یافته‌اند».

روزنامه جام جم جنسیت تمام مسموم‌شدگان بر اثر مشروب در رفسنجان را «مرد و زیر ۲۷ سال» اعلام کرده است.

این روزنامه از قول حمید نجم‌الدین مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نوشته است: «نمونه خون این افراد برای بررسی به بیمارستان علوم پزشکی کرمان و تهران ارسال و با توجه به نظرات بالینی متخصصان، علت مسمومیت این افراد مصرف متانول اعلام شده است».

افزایش شهریه‌های مدارس غیردولتی تا ۲۵ درصد

روزنامه بهار از «افزایش شهریه‌های مدارس غیردولتی تا ۲۵ درصد» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، بعد از آن ‌که افزایش شهریه‌های مدارس غیردولتی توسط مدیران بعضی از مدارس خبرساز شده بود، مسئولان وزارت آموزش و پرورش مجوز افزایش شهریه‌های مدارس را تا ۲۵ درصد صادر کردند.

به گفته فرشته حشمتیان، «الگوی تعیین نرخ شهریه ابتدا در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ به صورت آزمایشی در سطح ۱۰ مدرسه از مدارس شهر تهران و ۱۰ مدرسه از مدارس شهرستان‌های تهران اجرا خواهد شد و بر اساس نتیجه حاصله از اجرای آزمایشی هم درباره گسترش اجرای الگو در سطح مدارس کشور در سال‌های بعد هم شورای مرکزی نظارت بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد شد».

معاون وزیر آموزش و پرورش گفته است: «شهریه مدارس غیردولتی و مراکز پیش‌دبستانی در سال تحصیلی ۹۳-۹۲، نسبت به شهریه مصوب سال قبل تا ۱۵درصد افزایش می‌یابد، اما در مدارسی که «برنامه هوشمندسازی» را به صورت کامل اجرا کرده باشند، «علاوه بر ۱۵درصد، با تایید و نظر شورای نظارت استان تا ۵ درصد دیگر نیز شهریه آنان افزایش می‌یابد».

روزنامه بهار همچنین از قول فرشته حشمتیان معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌ و پرورش نوشته است: «برای اجرای ماده ۱۵ قانون تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی مصوب مجلس شورای اسلامی، الگوی تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی در جلسه شورای نظارت مرکزی تصویب شده است».
XS
SM
MD
LG