لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

افزایش ۳۵۰ درصدی اجاره‌بهای مسکن در دولت احمدی‌نژاد


روزنامه بهار از شکایت رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی علیه این روزنامه خبر داده است.

روزنامه‌های اعتماد، شرق، بهار و نیز روزنامه‌های رسالت، کیهان اظهارات علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره انتخابات ۲۴ خرداد را منتشر کرده‌اند. روزنامه رسالت از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «۲۴ خرداد، پاسخ کوبنده ملت به ترفندهای دشمن» است.

روزنامه شرق گزارشی درباره «حذف چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان از انتخابات شورای شهر» و «تایید حداقلی و رد صلاحیت حداکثری» کاندیداهای اصلاح‌طلب داده است.

روزنامه‌های خراسان و شرق از افزایش نزدیک به ۳۵۰ درصدی اجاره بهای مسکن و قیمت متوسط واحدهای مسکونی طی دوره هشت ساله دولت محمود احمدی‌نژاد گزارش داده‌اند.

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره پنج‌شنبه درباره «مناظره دوم کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری» نوشته است که «چالش جدی در مناظره دوم نه بین هشت نفر که میان دو رویکرد فرهنگی موجود در کشور بود. رویکردی که مخالف امنیتی شدن فضای فرهنگی و دخالت گسترده دولت در آن بود و رویکردی که با سکوت از کنار این مسائل عبور کرد».

شکایت رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی از روزنامه بهار

روزنامه بهار از شکایت رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی علیه این روزنامه خبر داده است.

به نوشته این روزنامه انتشار گزارشی درباره «سی‌دی قرمز» و همچنین «گفت‌وگوی سعید جلیلی» از جمله مطالبی است که شکایت رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی علیه روزنامه بهار را در پی داشته است.

روزنامه بهار با اشاره به این که «چهارشنبه هشتم‌ خرداد، تیتر یک این روزنامه به گفت‌وگویی با سعید جلیلی» اختصاص یافته که در جریان حضورش در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار روزنامه بهار گفته بود «بسیاری از اقدامات دولت قابل دفاع است».

این روزنامه با اشاره به این که «فایل صوتی این گفت‌وگو در آرشیو گفت‌وگوهای خبرنگار بهار نگهداری می‌شود» نوشته است: «حالا دفتر سعید جلیلی از روزنامه بهار به اتهام انتشار آن مصاحبه شکایت کرده است؛ شکایتی که بی‌تردید پخش فایل صوتی مصاحبه پاسخگوی محاکمه آن خواهد بود».

ستاد انتخاباتی سعید جلیلی همچنین انتشار گزارشی درباره «سی‌دی قرمز» و تهدید به افشاگری حامیان احمدی‌نژاد پس از رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی را از اتهامات روزنامه بهار به شمار آورده و علیه این روزنامه اقدام به شکایت کرده است.

روزنامه بهار با اشاره به این که خبر «سی‌دی قرمز» ابتدا «دوشنبه ششم‌ خرداد در خبرگزاری فارس» منتشر شده بود یادآوری کرده است که این خبرگزاری اصولگرا نوشته بود که «عوامل جریان انحرافی در جلسات خود اعلام کردند ما یک سی‌دی قرمز داریم که در آن ناگفته‌ها و افشاگری‌های فراوانی موجود است؛ اگر این سی‌دی پخش شود سرنوشت انتخابات عوض می‌شود».

این روزنامه می‌گوید که همین خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس «وقتی زمینه نوشتن یک گزارش شد و در صفحه اول و سوم روزنامه بهار با تیتر "سی‌دی قرمز به بازار می‌آید" بازنشر شد دیگر قابل تحمل نبود».

روزنامه بهار شکایت رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی علیه روزنامه بهار را «نعل وارونه اصولگرایان» توصیف کرده و نوشته است: «برای آن‌ها که راهی جز خلق اتهامات علیه رقیب نمی‌شناسند چه بهتر از این‌ که او را به "انتشار مطالب خلاف واقع" متهم کنند و چشم‌انتظار تیر غیب برای لغو یک رسانه بنشینند؛ حتی اگر بدانند تا چه حد ادعایشان از حقیقت فاصله دارد».

تایید حداقلی و رد صلاحیت حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها

روزنامه شرق گزارشی از «حذف چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان از انتخابات شورای شهر» و «تایید حداقلی و رد صلاحیت حداکثری» کاندیداهای اصلاح‌طلب منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، «مرتضی حاجی، محسن هاشمی، معصومه ابتکار، فاطمه راکعی و علی ربیعی، محمود علی‌زاده‌ طباطبایی، فریدون عموزاده‌ خلیلی از کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلبان بودند که اعتراض‌شان درباره رد صلاحیت از سوی هیئت نظارت مرکزی هم رد شده است».

روزنامه شرق با اشاره به این که جواد کولیوند رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا می‌گوید که «رد صلاحیت‌شدگان حامیان سران فتنه بوده‌اند و به خاطر فعالیت‌هایشان در ستادهای انتخاباتی سال ۸۸ رد صلاحیت شده‌اند»، تاکید کرده که بسیاری از ردصلاحیت‌شدگان گفته‌اند که «فعالیت آن‌ها در زمان انتخابات ۸۸ کاملا در چارچوب قانون بوده است و برخی از این افراد هیچ فعالیت انتخاباتی نداشته‌اند».

معصومه ابتکار عضو فعلی شورای شهر تهران از جمله رد صلاحیت‌شدگان در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر تهران به روزنامه شرق گفته است: «روزهایی که در شورای‌ شهر فریاد می‌زدم و موضوع پارازیت، پارک پردیسان، برنج‌های آلوده و گندم آلوده را هشدار می‌دادم، آقایان می‌آمدند و می‌گفتند برایت گران تمام می‌شود».

فریدون عموزاده‌ خلیلی، دیگر کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات شورای شهر تهران، هم به روزنامه شرق گفته است: «هیچ مدرکی برای ملتزم‌ نبودن ما به اسلام و ولایت فقیه در دست نیست و در تمام این مراحل هیچ مستندی ارائه نکرده‌اند و عملکرد هیئت نظارت بر انتخابات شهر و روستا کاملا سیاسی و شخصی بوده است».

به نوشته این روزنامه، فریدون عموزاده خلیلی همچنین گفته است: «به نظر می‌رسد ارزیابی‌هایی انجام داده‌اند تا ببینند کدام کاندیداهای اصلاح‌طلب احتمال رای‌آوری بیشتری دارند و بر اساس آن این افراد را رد صلاحیت کرده‌اند و این تعلل در اعلام نتیجه هم به همین علت بوده است».

روزنامه شرق همچنین به تائید صلاحیت برخی از کاندیداهای اصلاح‌طلب در پی اعتراض آن‌ها به رد صلاحیت‌ها خبر داده و نوشته است: «با وجود تایید صلاحیت چهره‌هایی همچون احمد مسجدجامعی، اسماعیل دوستی، علی نوذرپور، اعظم صدرنوری، افشین اعلا، عبدالحسین مختاباد و... کار سختی برای ارائه فهرست ۳۱ نفره برای پارلمان محلی تهران پیش‌ رو دارند».

افزایش ۳۵۰ درصدی اجاره‌بهای مسکن در دولت احمدی‌نژاد

روزنامه‌های خراسان و شرق از افزایش نزدیک به ۳۵۰ درصدی اجاره بهای مسکن و قیمت متوسط واحدهای مسکونی طی دوره هشت ساله دولت محمود احمدی‌نژاد گزارش داده‌اند.

به نوشته روزنامه خراسان، «تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد هزینه اجاره مسکن طی سال‌های ۸۴ تا نیمه اول ۹۱، یعنی در دولت‌های نهم و دهم حدود ۳٫۵ برابر شده است».

این روزنامه به استناد گزارش مرکز آمار ایران درباره «متوسط اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری کشور» نوشته است: «اجاره یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری طی سال ۸۴ ماهانه ۱۴۹ هزار تومان بوده است، این رقم در نیمه نخست سال ۹۱ به ۵۲۸ هزار تومان افزایش یافته است».

«متوسط قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی در دوران هشت ساله دولت محمود احمدی‌نژاد» نیز بنا بر گزارش مرکز آمار ایران «معادل ۳٫۵ برابر رشد داشته و از متوسط ۳۰۶ هزار تومان به ۹۸۰ هزار تومان افزایش یافته است».

روزنامه خراسان نوشته است: «متوسط اجاره بهای یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در شهر تهران در ۶ ماهه نخست سال ۹۱ به یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسیده، در حالی که در پاییز سال ۸۴ این رقم در تهران ۳۵۷ هزار تومان بوده که گویای رشد ۳۴۵ درصدی اجاره بها در کلان‌شهر تهران طی دوران فعالیت دولت‌های محمود احمدی‌نژاد است».

به نوشته این روزنامه درباره «قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی در دوران هشت ساله دولت نهم و دهم در شهر تهران»، این رقم «در نیمه نخست سال ۹۱ به ۳ میلیون و ۲۸۲ هزار تومان رسید که نسبت به پاییز سال ۸۴ معادل ۱۳۶ درصد رشد داشته است».

مناظره انتخاباتی دوم: انتقاد از امنیتی شدن فرهنگ تا کوه فوجی‌یاما به جای دماوند

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره پنج‌شنبه درباره «مناظره دوم کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری» نوشته است که «گفت‌وگوهای دوطرفه و دیدگاه‌های کلی درباره فرهنگ عصرانه خسته‌کننده ای را به نمایش گذاشت».

به نوشته این روزنامه، «چالش جدی در مناظره دوم نه بین هشت نفر که میان دو رویکرد فرهنگی موجود در کشور بود. رویکردی که مخالف امنیتی شدن فضای فرهنگی و دخالت گسترده دولت در آن بود و رویکردی که با سکوت از کنار این مسائل عبور کرد».

اعتماد همچنین از قول حسن روحانی در این مناظره نوشته است: «آیا بهتر از شجریان برای سفیر فرهنگی داریم، الان فضا امنیتی شده است».

محمدرضا عارف نیز به نوشته این روزنامه در مناظره تلویزیونی گفته است: «راه مقابله با تهاجم فرهنگی بستن و حصر نیست».

اعتماد همچنین نوشته است: «در این مناظره در حالی که یک کاندیدا از تمام‌وقت بودن شغل مادر، اهمیت معلم و امام جماعت به عنوان راهکارهای فرهنگی اش سخن می‌گفت، کاندیداهای دیگر از ضرورت بیرون ماندن دست دولت از نهادهای فرهنگی تاکید کردند».

این روزنامه همچنین نوشته است: «مناظره دوم با محوریت مباحث فرهنگی با اصلاحاتی در شکل مناظره اول برگزار شد. بخش تستی و نمایش عکس و نقاشی از آن حذف شد تا دیگر هیچ یک از کاندیداها به مدل جدید اعتراضی نداشته باشند».

اعتماد در عین حال نوشته است که «تنها در فضای مجازی، کوه دماوند پشت سر کاندیداها کمی دردسرساز شد، چرا که برخی از رسانه‌های اصولگرا مدعی شدند این کوه نه دماوند که کوه فوجی‌یامای ژاپن است».
XS
SM
MD
LG