لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

واکنش منفی به نتانیاهو در اسرائیل: «خط قرمز را در نشست محرمانه می‌کشند»


شائول موفاز
شائول موفاز
در حالی که سخنرانی اخیر نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل در صحنه سیاسی این کشور با انتقاد و حتی استهزای اپوزیسیون مواجه شده، رسانه‌های اسرائیل گفته‌های نخست وزیر را به معنای تعویق احتمال حمله به ایران تعبیر کرده‌اند.

سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در روز پنج‌شنبه، ششم مهر، از تریبون شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با هدف قانع کردن جامعه جهانی به «خطرات» ناشی از برنامه هسته‌ای ایران و لزوم تعیین هرچه زود‌تر خط قرمز برای ایران بیان شد، در صحنه سیاسی اسرائیل با انتقاد و حتی استهزاء از سوی اپوزیسیون این کشور روبه‌رو شد.

رسانه‌های اسرائیل نیز در این باره نوشته‌اند که این نطق به مفهوم به تعویق افتادن احتمال وقوع حمله نظامی به سایت‌های هسته‌ای ایران است.

بانو شلی یخیموویچ، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر اسرائیل، در واکنش به سخنرانی نخست وزیری که با او به سختی مخالف است گفت: «خط قرمز را در نشست‌های محرمانه باید کشید، نه از پشت تریبون مهم‌ترین نهاد بین‌المللی.»

به گزارش وب‌سایت خبری-تحلیلی روزنامه یدیعوت آخرونوت، خانم یخیموویچ افزود: «تعیین خط قرمز برای ایران ضمن همکاری با مهم‌ترین هم‌پیمان اسرائیل، که آمریکا است، حاصل خواهد شد.»

این رهبر اپوزیسیون در اسرائیل این را نیز گفت که به آقای نتانیاهو «التماس می‌کنم» که «بیش از این از فاجعه هولوکاست برای توصیف وضعیت کنونی مردم اسرائیل سوء استفاده نکند».

اشاره خانم یخیموویچ به این بخش از سخنان نتانیاهو در سازمان ملل بود که گفت «هفتاد سال پیش (زمان سربرآوردن حکومت نازی‌ها در آلمان) جامعه بین‌المللی شاهد ایدئولوژی خطرناک دیگری بود که سودای تسلط بر جهان را داشت، و آن ایدئولوژی، در آتش خود سوخت».

رهبر حزب کارگر افزود که «من خود به عنوان نوه یکی از بازماندگان هولوکاست، هرگز نمی‌توانم ضعف یهودیان در دوره هیتلر را با توان نظامی قوی امروز کشورمان مقایسه کنم؛ این مقایسه خطاست و به اسرائیل کمکی نمی‌کند».

به گزارش روزنامه یدیعوت آخرونوت، ایتان کابل، وزیر پیشین وابسته به حزب کارگر، نیز گفت: «مردم اسرائیل از خطر جنگی در هفته‌ها و ماه‌های آینده‌‌ رها شدند و دست‌کم تا تابستان آینده می‌توانند نفسی به آسودگی بکشند.»

اشاره این وزیر پیشین به آن بخش از سخنان بنیامین نتانیاهو بود که موعد تابستان آینده را برای دستیابی ایران به بمب اتمی در صورت داشتن اندوخته کافی اورانیوم غنی شده، ذکر کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، خانم زهابا گالئون، رهبر حزب چپگرای «مرتص»، نیز با اشاره به این که آقای نتانیاهو با ماژیک قرمز رنگ روی نمودار ساده‌ای که بمب را نشان می‌داد خط کشید، گفت: «او مانند یک شعبده‌باز هر بار با ابزاری جدید در صحنه جهانی ظاهر می‌شود، اما هدف اصلی‌اش افزایش محبوبیت در داخل اسرائیل برای منافع حزبی است.»

شائول موفاز، رهبر ایرانی‌زاده حزب اپوزیسیون «کادیما»، نیز در این باره گفت: «مشکل اصلی در تعیین موعد بهار یا تابستان برای برنامه اتمی ایران نیست، بلکه معضل اصلی، کاهش حمایت جامعه جهانی از دیدگاه اسرائیل به رهبری نتانیاهو است.»

آقای موفاز افزود که «تعیین یک‌جانبه خط قرمز،‌ بدون همراهی آمریکا، فضای مانور را بر اسرائیل می‌بندد و خطر هسته‌ای ایران را منحصر به تهدیدی برای یهودیان جلوه می‌دهد».

رسانه‌های اسرائیل در تفسیر و تحلیل‌های متعددی از این سخنرانی نخست وزیر کشور خود چنین نتیجه گرفته‌اند که خطر جنگ به تعویق افتاده و دور جدید بحران بر سر پرونده هسته‌ای ایران، دست‌کم به تابستان آینده موکول شده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز که با دیدگاه‌های نتانیاهو و دولت او سخت مخالف است، در شماره روز جمعه، هفتم مهر، تأکید کرده است که نتانیاهو می‌خواهد که انتخابات جدید اسرائیل در سایه ادامه تهدیدهای ناشی از برنامه هسته‌ای ایران برگزار شود.

هاآرتص در همین شماره با انتشار نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در اسرائیل نشان می‌دهد که میزان مقبولیت حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در میان افکار عمومی اسرائیل بیش از احزاب دیگر است و در صورتی که انتخابات در مقطع کنونی برگزار می‌شد، این حزب پیشتازی خود را حفظ می‌کرد و حزب کادیما از ۲۹ کرسی کنونی به ۶ تا ۷ کرسی سقوط می‌کرد و حزب کارگر هر چند تقویت می‌شد اما هنوز هشت تا ده کرسی کمتر از حزب لیکود به دست می‌آورد.

ناظران سیاسی اسرائیل می‌گویند که با تبرئه شدن روزهای اخیر اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین، از اتهام فسادی که به خاطر آن در چهار سال اخیر محاکمه شده بود، احتمال جلو انداختن انتخابات پارلمانی اسرائیل تقویت شده است.
XS
SM
MD
LG