لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

وکیل لوینسون: او توسط نیروهای قانونی ایران دستگیر نشده است


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یک‌شنبه، ۲۴ آذرماه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌بی‌اس» گفت که دولت ایران اطلاعی از سرنوشت و محل رابرت لوینسون، مامور سابق «اف‌بی‌آی»، ندارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:32 0:00
لینک مستقیم

حدود هفت سال است که رابرت لوینسون که در سال ۱۳۸۵ به ایران سفر کرده بود در جزیره کیش ناپدید شده است. هنوز مشخص نیست که او در اختیار چه افرادی است و چه وضعیتی دارد.

رادیوفردا در گفت‌‌وگویی با محمدحسین آغاسی، حقوقدان و وکیل دادگستری، که سال‌ها وکالت خانواده آقای لوینسون را به عهده داشته است از واکنشش نسبت به خبر رسانه‌های آمریکایی مبنی بر ماموریت جاسوسی رابرت لوینسون پرسیده است.

محمدحسین آغاسی: توجه داشته باشید که این خبر توسط یک خبرگزاری منتشر شده است و خانواده موکل من در آخرین اطلاعی که دارم، این خبر را مورد تایید قرار نداده‌اند. عنایت دارید که دولت آمریکا هم این ادعا را نپذیرفته است.

صرف نظر از این، شنوندگان شما باید توجه داشته باشند که حتی بر اساس ادعای این خبرگزاری، آقای لوینسون به عنوان مامور سازمان سیا به ایران سفر نکرده است، بلکه به عنوان یک طرف قرارداد با بخشی از سازمان سیا که که به صورت خودسر عمل کرده به ایران سفر کرده است. البته همین مطلب را هم، من نمی‌توانم تایید کنم.

ولی این مسئله در اصل ماموریت ایشان تغییری ایجاد نمی‌کند.

توجه کنید که اگر کسی برای جمع‌آوری اطلاعات یا به هر حال اقدامات جاسوسی به یک کشوری سفر کند، باید به کشور اصلی سفر کند، نه به جزیره‌ای که محل تفریحات افراد است و هیچ گونه تاسیسات یا افرادی برای تبادل اطلاعات در آنجا نیست، آن هم در سفری به مدت یک شبانه‌روز. البته من بخش مختصری از دلایل خودم را عرض می‌کنم.

بنابراین نتیجه‌گیری کوتاهی که می‌کنم این است که کاملا می‌دانسته‌اند که نیروها و مقام‌های اطلاعاتی ما از سفر این آقا به عنوان یک آمریکایی به جزیره کیش مطلع هستند و کسی که برای جمع‌آوری اطلاعات به جایی می‌رود با ساز و دهل نمی‌رود و قطعا، به صورتی که معمول است، سفر خود را انجام می‌دهد.

بدیهی است که من به عنوان یک وکیل ایرانی، اگر فکر می‌کردم آقای لوینسون برای جاسوسی برای سازمان سیا به ایران آمده که فعالیتی انجام دهد، قطعا وکالت خانواده‌اش را نمی‌پذیرفتم.

پذیرش وکالت خانواده ایشان به منظور پیدا کردن آقای لوینسون بوده و تلاش برای این که احیانا بتوانند با کسانی که او را نگهداری می‌کنند، مذاکراتی داشته باشند و نه در توجیه حضور آقای لوینسون در ایران یا اقداماتی که می‌خواسته انجام دهد.

شما در دوره‌ای که وکالت خانواده آقای لوینسون را برعهده داشته‌اید و با آنها تماس داشتید و صحبت کردید، تصور خانواده از علت ناپدید شدن ایشان چه بود؟

در ابتدای امر که به من مراجعه کردند، تصورشان این بود که دولت ایران ایشان را دستگیر کرده است، اما تحقیقات و بررسی‌های من نشان داد و حتی بر اساس ملاقاتی که با برخی مقامات داشتم، مشخص شد که آقای لوینسون، توسط نیروهای قانونی دولت ایران به خصوص نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر نشده است.

ولی در این که ممکن است ایشان در ایران اقامت داشته باشد یا نگاهداری بشود، من نمی‌توانم به صورت قاطع اظهارنظر بکنم. به هر حال بعد از مدتی که خانواده او با توضیحاتی که من برای آنها ارائه کردم، قانع شدند که آقای لوینسون باید در اختیار افراد یا گروه دیگری باشند که ممکن است با قدرت و حاکمیت ارتباطی داشته باشند، ولی در اختیار مقامات رسمی نیست.

به همین دلیل، عنایت دارید که در تمام گفت‌وگوها، بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی که توسط دولت آمریکا صادر می‌شود، در آنها گفته می‌شود که دولت ایران برای یافتن ایشان کمک کند و دولت ایران هم تا آنجا که من به یاد دارم، هرگز سخن از این که چنین کسی به عنوان جاسوس به ایران سفر کرده است، به میان نیاورده‌اند.

آیا شما، پس از انتشار این خبر، با خانواده ایشان تماسی داشته‌اید و اگر تماس داشته‌اید، آنها چه می‌گویند؟

متاسفانه تاکنون موفق نشده‌ام، ولی در تلاش هستم که با آنها صحبت بکنم، ولی تا آنجا که من اطلاع دارم و در صحبت‌هایی که تاکنون با رسانه‌های داخل آمریکا داشته‌اند، از پذیرش این ادعای آسوشیتدپرس خودداری کرده‌اند و این ادعا را رد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG