لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

هاشمی رفسنجانی: روحانی بیش از حد قدرت اجرایی‌اش به مردم وعده داد


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در عین حمایت از حسن روحانی می‌گوید که او در زمان مبارزه انتخاباتی خود برای مقام ریاست جمهوری در زمینه «مسائل سیاسی» و آزادی‌ها بیش از حد «قدرت اجرایی» خود به مردم وعده داد.

آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای با روزنامه آفتاب یزد که روز شنبه، ۲۳ اسفند، منتشر شد تصریح کرد: «یکی از بحث‌ها مسائل سیاسی بود و در ارتباط با آزادی‌ها فقط دست او نیست که بخواهد تصمیم بگیرد. البته ایشان بیش از حد قدرت اجرایی وعده داد. این چیز‌ها دست جاهای دیگر است.»

وی تاکید کرد که «باید بگذارند» رئیس جمهوری ایران این وعده‌ها را عملی کند و در عین حال گفت که «مراکز قدرت» آقای روحانی را «کمک نمی‌کنند»، اما مردم او را حمایت می‌کنند.

پیش از این برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب ایران از، به گفته خود، اولویت نداشتن سیاست داخلی برای دولت حسن روحانی و همچنین عملکرد بخش‌هایی از دولت او مانند وزارت کشور و وزارت ارشاد انتقاد کرده‌اند.

در عین حال عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، در شهریورماه گفته بود که اصلاح‌طلبان از دولت آقای روحانی درباره پرداختن به سیاست داخلی «انتظار دارند، ولی انتقاد ندارند».

پیش از این برخی از نزدیکان مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز از به گفته آنان اولویت نداشتن رفع حصر این دو رهبر جنبش سبز برای دولت آقای روحانی انتقاد کرده‌اند.

از جمله فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، در این باره گفت: «ظاهرا حصر و حبس‌های غیرقانونی اولویت دوستان دولتی نیست.»

با این حال وب‌سایت سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، روز شنبه، ۱۱ بهمن، گزارش داد که به دستور حسن روحانی قرار است مسئله رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.

این گزارش را بعدها کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، تکذیب کرد.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: «من فکر می‌کنم اگر دست آقای روحانی باز باشد مسئله سیاست خارجی در حال حاضر مسئله مهمی است، به دلیل این که از سمت سیاست خارجی فشار بدی روی مردم است و اگر آن مسئله حل شود ایشان می‌تواند روی وعده‌های اشتغال، عمران و آبادی و هر آن چه وعده داده بود به خوبی پیش رود.»

وی گفت که گروه موسوم به «دلواپسان» درباره مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ حرف‌های «عوامانه» می‌گویند که «اگر بخواهند ریشه‌دار شوند، آینده را بسیار مشکل می‌کند».

آقای هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند، نیز گفته بود که گروه موسوم به «دلواپسان» در ايران با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، «هم‌زبان» شده‌اند.

عنوان «دلواپسان» در رسانه‌های ايران پس از برگزاری همايشی با نام «دلواپسيم» در سيزدهم ارديبهشت‌ماه برای منتقدان مذاکرات اتمی ايران و کشورهای گروه ۱+۵ به کار می‌رود که بيشتر آنها نزديک به جبهه پايداری هستند.

رابطه ایران و آمریکا باید برقرار شود

آقای هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که رابطه ایران و آمریکا باید برقرار شود.

وی اضافه کرد: « من در زمان امام هم نامه نوشتم و هفت مورد را نام بردم و از ایشان درخواست کردم در زمان حیات‌شان آنها را حل کنند، چون معتقد بودم بعد از ایشان این مسائل به عنوان یک ممنوع دائمی می‌ماند و کسی جرأت نمی‌کند آنها را حل کند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «ایشان چند مورد را عمل کردند این یک مورد را کاری نکردند در آن زمان. البته یک جمله‌ای را هم گفتند که اگر آمریکا آدم بشود ما که نمی‌خواهیم تا همیشه دشمنی داشته باشیم.»

آقای هاشمی گفت: «خب، من هم نظرم همین است. اگر آمریکا حاضر باشد که با موضع متساوی با ما کار کند من دلیلی نمی‌بینم که رابطه برقرار نشود. منتهی این حق دیگران است و من نمی‌توانم به حق دیگران عمل کنم.»

در سال ۹۲ نیز سخنان آقای هاشمی رفسنجانی درباره نامه مورد اشاره به آیت‌الله خمینی واکنش برخی از نزدیکان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را به دنبال داشت.

درنهایت اما حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی، اعلام کرد که این نامه خصوصی ۴ صفحه‌ای به تاریخ چهارم فروردین ۶۶ خطاب به آیت‌الله خمینی نوشته شده و پاسخ ندادن وی به این نامه «نه به معنای رد پیشنهادهاست و نه تأیید».

«توافق من و ملک عبدالله را به هم زدند»

آقای هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه درباره رابطه ایران و عربستان نیز گفته است: «من برنامه داشتم و روی آن توافق هم شد. در گذشته آن توافق ما را در دوره دولت قبلی عمدا به هم زدند و نگذاشتند. ما یک مذاکره طولانی با ملک‌عبدالله، همراهان و نزدیکان‌شان داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که ما در شرایط منطقه‌ای آن روز که هنوز هم باقی است ۶-۷ کمیسیون مشترک داشته باشیم. »

وی اضافه کرد: «ما این توافق را با هم امضا‌ کردیم... شورای عالی امنیت ملی از من خواست که این مسائل را حل کنم و به خوبی هم حل شد اما کارشکنی کردند و نشد.»

آقای هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه، چهارم اسفند، گفته بود که اگر این دو کشور ایران و عربستان با هم باشند، خیلی از به گفته او «تروریست‌ها» از بین می‌روند.

XS
SM
MD
LG