لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۹

بازداشت چهارمین مظنون در ارتباط با حمله مرگبار بارسلون؛ واکنش ایران به حمله


روز پنج‌شنبه، ۲۶ مردادماه، در حمله یک خودروی ون به عابران پیاده در خیابانی محبوب توریست‌ها در شهر بارسلون دستکم ۱۳ نفر کشته و صد نفر مجروح شدند.
روز پنج‌شنبه، ۲۶ مردادماه، در حمله یک خودروی ون به عابران پیاده در خیابانی محبوب توریست‌ها در شهر بارسلون دستکم ۱۳ نفر کشته و صد نفر مجروح شدند.

در ادامه اخبار مربوط به حمله مرگبار داعش در بارسلون اسپانیا، پلیس ایالت کاتالونیا روز جمعه، ۲۷ مردادماه، از دستگیری چهارمین فرد مظنون به ارتباط با این حمله خبر داد.

در همین حال وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در پیامی «اقدامات تروریستی و ضد انسانی» روز پنج‌شنبه در اسپانیا را محکوم کرده و برای کمک به جامعه جهانی برای ریشه‌کن کردن تروریسم اعلام آمادگی کرده است.

روز پنج‌شنبه، ۲۶ مردادماه، در حمله یک خودروی ون به عابران پیاده در خیابانی محبوب توریست‌ها در شهر بارسلون ۱۳ نفر کشته و صد نفر مجروح شدند.

هزاران تن از مردم بارسلون، همراه با فلیپ ششم،‌ پادشاه اسپانیا، ظهر جمعه در میدان اصلی بارسلون به یاد قربانیان این حمله یک دقیقه سکوت کردند.

پلیس این کشور می‌گوید، راننده این خودروی ون گریخته است و جستجو برای دستگیری او هم‌چنان ادامه دارد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از مقامات اسپانیا از دستگیری سومین فرد مظنون به ارتباط با حمله بارسلون در ایالت کاتالونیا خبر داد.

پلیس این ایالت خبر سومین مظنون را در حساب توییتری خود اعلام کرده، از از ذکر جزئیات در این باره خودداری کرده است.

پلیس اسپانیا شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرده بود که فردی با نام «ادریس اوکبیر»، ۲۸ ساله و تبعه مراکش، را به عنوان یکی از مظنونان حمله روز پنج‌شنبه در بارسلون بازداشت کرده است.

خبرگزاری‌ها همچنین از بازداشت مظنون دیگری خبر داده‌اند که هویت وی هنوز اعلام نشده است.

در همین حال رویترز روز جمعه در خبری دیگر از قول یک مقام قضایی در اسپانیا اعلام کرد که به نظر می‌رسد کلا هشت نفر در حمله مرگبار پنج‌شنبه دست داشته‌اند.

مقامات پلیس اسپانیا بامداد روز جمعه از کشته شدن پنج مظنون دارای کمربند انتحاری در عملیات نیروهای امنیتی در شهر کامبریلس خبر داده بودند.

بعدا در خبری دیگر اعلام شد که جلیقه‌های انفجاری این افراد ساختگی و قلابی بوده است.

آن طور که در رسانه‌های اسپانیا آمده است، این پنج مظنون قصد داشتند ساعاتی پس از حمله بارسلون در شهر کامبریلس به مردم حمله کنند.

به گفته مقام قضایی که منبع خبر رویترز بوده است، هشت فرد مرتبط با حمله بارسلون همگی اعضای یک هسته تروریستی بودند و «قصد داشتند» از کپسول‌های گاز بوتان برای انفجار پس از حمله با خودرو استفاده کنند.

دقایقی پس از اعلام هویت یکی از مظنونان «حمله تروریستی» بارسلون از سوی پلیس اسپانیا، گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

حمله بارسلون اسپانیا که پلیس آن را تروریستی ارزیابی کرده، واکنش چندین کشور را به دنبال داشت، از جمله ایالات متحده ضمن محکوم کردن این حمله، به اسپانیا پیشنهاد کمک کرد.

در پی آن، فرانسه، آلمان، بریتانیا و اتحادیه اروپا نیز از این حادثه ابراز انزجار کردند.

حمله روز پنج‌شنبه در بارسلون مرگبارترین حمله در اسپانیا پس از حادثه سال ۲۰۰۴ در مادرید به حساب می‌آید، حادثه‌ای که در آن شبه‌نظامیان اسلام‌گرا با بمب‌گذاری در سه ایستگاه قطار شهری مادرید ۱۹۱ تن را کشته و بیش از ۱۸۰۰ تن را مجروح کردند.

XS
SM
MD
LG