لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

خالق جنگ ستارگان چهار میلیارد دلار پولدارتر شد


جرج لوکاس، خالق جنگ ستارگان، در کنار سربازان فیلم معروف خود
جرج لوکاس، خالق جنگ ستارگان، در کنار سربازان فیلم معروف خود
شرکت بزرگ تولید محصولات سرگرم‌کننده دیزنی با پرداخت بیش از چهار میلیارد دلار شرکت فیلم‌سازی «لوکاس فیلم» را که تولیدکننده و صاحب حقوق معنوی مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان است خرید.

شرکت «لوکاس فیلم» متعلق به جرج لوکاس، تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه سینمایی بسیار موفق، است.

مدیرعامل شرکت دینی در این باره گفته است که از یک سال و نیم پیش تلاش برای خریداری مجموعه جنگ ستارگان آغاز شده بود. بخشی از مبلغ این قرارداد به صورت نقد، حدود دو میلیارد دلار، و بخش دیگری از آن به صورت سهام در شرکت دیزنی به جرج لوکاس تعلق خواهد گرفت.

جرج لوکاس از این پس به عنوان مشاور در این پروژه و طرح‌های دیگر ایفای نقش خواهد کرد. وی در مصاحبه‌ای گفت: «در ۳۵ سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های من کار روی مجموعه جنگ ستارگان بوده، ولی اکنون زمان آن فرا رسیده که این مجموعه را به نسل بعدی فیلمسازان بسپارم.»

به نوشته روزنامه «یو‌اس تودی»، مدیرعامل شرکت دیزنی نیز گفته است که این قرارداد یکی از بزرگ‌ترین و گران‌‌ترین موارد از مالکیت محصولات سرگرمی و در عین حال معروف‌ترین و با ارزش‌ترین نام سینمایی است. مدیران شرکت دیزنی از هم اکنون اعلام کرده‌اند که علاوه بر سینما‌ها قصد دارند محصولات آینده جنگ ستارگان را در کانال‌های تلویزیونی نیز به نمایش بگذارند.

به گفته مدیران شرکت دیزنی، قرار است تا سال ۲۰۱۵ قسمت جدیدی از جنگ ستارگان که هفتمین قسمت این فیلم خواهد بود روی پرده برود و پس از آن هر دو تا سه سال یک بار قسمت جدیدی از این مجموعه تولید خواهد شد. اولین قسمتی که تحت مالکیت شرکت دیزنی عرضه خواهد شد هم اکنون در مراحل اولیه تولید قرار دارد.

طبق آخرین قیمتی که شرکت دیزنی در روز ۲۶ اکتبر پیشنهاد داده بود این معامله به ارزش ۴ میلیارد و صد میلیون دلار صورت گرفته است. از این مبلغ نیمی از آن به صورت نقد و نیم دیگرش به صورت ۴۰۰ میلیون سهم در شرکت دیزنی به جرج لوکاس پرداخت خواهد شد.

به این ترتیب جرج لوکاس با ۴۰۰ میلیون سهم پس از بنیاد وراث استیو جابز، از موسسان شرکت اپل، دومین سهامدار بزرگ و غیر عضو در شرکت دیزنی خواهد بود.

روزنامه «یواس تودی» می‌افزاید که بازار مالی آمریکا امیدوار است که شرکت دیزنی با برنامه‌ریزی برای تولید فیلم‌های بیشتری از مجموعه جنگ ستارگان بتواند مبلغی را که برای این قرار داد پرداخته است جبران کند.

به گفته کار‌شناسان بازار مالی، شرکت دیزنی در این معامله نیز مثل خریدهای قبلی خود نشان داده که به دنبال محصولات بسیار باکیفیت در صنعت سرگرمی است.

شرکت دیزنی در سال‌های قبل نیز چند شرکت فیلمسازی دیگر از جمله شرکت «پیکسار» را خریداری کرد که تاکنون سازنده برخی از موفق‌ترین محصولات انیمیشن بوده است.

منتقدان فیلم در آمریکا یادآوری می‌کنند که جرج لوکاس با وجود آن که همواره به عنوان فیلمسازی مستقل از هالیوود فعالیت کرده توانسته است به یکی از موفق‌ترین فیلم‌سازان معاصر بدل شود. بنابراین انتقال مالکیت جنگ ستارگان از وی به شرکت دیزنی را از نظر این منتقدان باید پایان یک دوره استثنایی قلمداد کرد.
XS
SM
MD
LG