لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

چین کنترل صادرات تجهیزات هسته ای را افزایش می دهد


بر اساس بيانيه ای که از سوی خبرگزاری دولتی چين منتشر شد، اين حکم که به امضای ون جيا باو، نخست وزير چين رسيده است.
بر اساس بيانيه ای که از سوی خبرگزاری دولتی چين منتشر شد، اين حکم که به امضای ون جيا باو، نخست وزير چين رسيده است.
چين روز شنبه اعلام کرد که اين کشور در نظر دارد از اين پس صادرات مربوط به تجهيزات هسته ای را بيشتر کنترل کند.

اين خبر چند روز پس از آن منتشر می شود که کره شمالی پذيرفت در قبال دريافت سوخت، به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دهد از نيروگاه های هسته ای اين کشور ديدن کنند.

بر اساس بيانيه ای که از سوی خبرگزاری دولتی چين منتشر شد، اين حکم که به امضای ون جيا باو، نخست وزير چين رسيده است، صدور هر گونه تجهيزات هسته ای و لوازمی که کاربرد دوگانه ای دارند و می توان از آنها در ساخت سلاح های کشتار جمعی استفاده کرد را بدون کسب مجوز از سوی دولت ممنوع اعلام کرده است.

بر اساس اين حکم، کشورهايی که از چين کالا وارد می کنند نمی توانند از آنها در ساخت و گسترش سلاح های هسته ای استفاده کنند مگر آن که فعاليتشان از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی کنترل شود.

هر چند در حکم منتشر شده به طور مشخص نامی از کره شمالی برده نشده است، اما برخی تحليل گران معتقدند که صدور چنين حکمی در حالی که تنها چند روز از پيمان خلع سلاح هسته ای کره شمالی می گذرد، می تواند با فعاليت های اتمی اين کشور در ارتباط باشد.

بنا به گزارش شين هوا، قوانين جاری چين آنچنان که بايد واردات و صادرات اين گونه کالاها را تحت کنترل قرار نمی دهد.

روز پنج شنبه گذشته، جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، از هو جين تائو، همتای چينی خود خواست تا برای اجرای هر چه بهتر تحريم های شورای امنيت سازمان ملل عليه دولت کره شمالی، فعالانه همکاری کند.

بعد از آزمايش هسته ای نهم اکتبر کره شمالی، شورای امنيت سازمان ملل قطعنامه ای را تصويب کرد که به موجب آن فروش لوازمی که می توان از آنها در ساخت سلاح های کشتار جمعی استفاده کرد به کره شمالی ممنوع شد.
XS
SM
MD
LG