لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

مخالفت چین با دومین آزمایش هسته ای کره شمالی


لی جائو شينگ، وزير امور خارجه چين، ابراز اميدواری کرد که گفت و گو های شش جانبه در باره بحران اتمی کره شمالی از سر گرفته شود.
لی جائو شينگ، وزير امور خارجه چين، ابراز اميدواری کرد که گفت و گو های شش جانبه در باره بحران اتمی کره شمالی از سر گرفته شود.
دولت چين اعلام کرد اين کشور با انجام آزمايش های هسته ای ديگر از سوی کره شمالی مخالف است. وزير امور خارجه چين روز پنج شنبه با اعلام اين مطلب از همه کشور ها خواست تا در چارچوب منشور سازمان ملل متحد حرکت کنند.

لی جائو شينگ، وزير امور خارجه چين با اعلام اين مطلب گفت: «موضع ما بسيار روشن است. ما شديدا از پيمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی حمايت می کنيم و اميدواريم که همه کشورها در چارچوب منشور سازمان ملل متحد حرکت کنند.»

وزير امور خارجه چين ضمن ابراز بی اطلاعی از آمادگی کره شمالی برای انجام دومين آزمايش هسته ای گفت: «بر اساس معاهده ای که شش کشور درگير در مذاکرات اتمی کره شمالی در نوزدهم سپتامبر سال ۲۰۰۵ ميلادی به تصويب رساندند همه جناح های درگير پاک سازی شبه جزيره کره از جنگ افزارهای هسته ای و برقراری صلح و ثبات در اين منطقه را هدف مشترک خود قرار داده اند.»

وی اضافه کرد که بر اساس اين پيمان، شش کشور درگير در مذاکرات اتمی کره شمالی موافقت کرده اند تا مشکلات را از طريق گفت و گو های شش جانبه حل و فصل کنند.

آقای لی ابراز اميدواری کرد که گفت و گو های شش جانبه در باره بحران اتمی کره شمالی از سر گرفته شود.

از سوی ديگر ، رسانه های کره جنوبی روز پنج شنبه از تاسيس يک مرکز لرزه نگاری جديد و پيشرفته در اين کشور خبر دادند.

بنا به گزارش اين رسانه ها، سازمان هوا شناسی کره جنوبی ماموريت يافته است تا با ايجاد اين مرکز لرزه نگاری پيشرفته در سال جاری ميلادی، تمامی حرکت ها و لرزش های ناشی از هر گونه آزمايش اتمی در کره شمالی را زير نظر گيرد.

پروژه ساخت اين مرکز لرزه نگاری جديد در کره جنوبی بعد از آن مطرح می شود که بر اساس گزارش های رسيده، ارگان هايی که طی سال های گذشته مسئوليت کنترل فعاليت ها و آزمايشات هسته ای کره شمالی را بر عهده داشتند، نتوانستند آزمايش هسته ای سال گذشته اين کشور را به درستی رد گيری کنند.

کره جنوبی يکی از اولين کشورهايی بود که نسبت به آزمايش هسته ای نهم اکتبر کره شمالی هشدار داد اما اين کشور نتوانست در گزارش های اوليه خود محل دقيق اين آزمايش را مشخص کند.
XS
SM
MD
LG