لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

عبادی: اسفندیاری نمی تواند ایران را ترک کند


هاله اسفندياری، پژوهشگر ۶۷ ساله روز سه شنبه، بعد از ماهها زندان به قيد وثيقه آزاد شد.
هاله اسفندياری، پژوهشگر ۶۷ ساله روز سه شنبه، بعد از ماهها زندان به قيد وثيقه آزاد شد.

شيرين عبادی، وکيل هاله اسفندياری که به تازگی آزاد شده است، اعلام کرد که مقام های ايرانی هنوز پاسپورت اين پژوهشگر ايرانی – آمريکايی را به او بازنگردانده اند و او نمی تواند ايران را ترک کند.


هاله اسفندياری، پژوهشگر ۶۷ ساله روز سه شنبه، بعد از ماهها زندان به قيد وثيقه آزاد شد. او از ارديبهشت ماه در زندان اوين به سر می برد و با اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» رو به رو است.


خانواده خانم اسفندياری می گويند که در حال حاضر، سلامت جسمی و روحی وی بزرگترين دغدغه ذهنی آنها است و به دليل فشارهايی که وی در زندان متحمل شده، از اين بابت، نگرانند.


شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل و وکيل هاله اسفندياری به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که موکلش، از حق خروج از کشور برخوردار است، اما ماموران امنيتی که پاسپورت های ايرانی و آمريکايی هاله اسفندياری را در روز نهم دی ماه سال گذشته از او گرفته اند، هنوز اين مدارک را به او بازنگردانده اند.


مقام های امنيتی و قضايی، تا لحظه انتشار اين خبر درباره وضعيت پاسپورت های خانم اسفندياری اظهارنظری نکرده اند و مشخص نيست که او چه زمانی می تواند به خانواده اش که در ايالات متحده زندگی می کنند، بپيوندد.



هاله اسفندياری، مدير برنامه خاورميانه مرکز مطالعاتی ودروو ويلسون است و وزارت اطلاعات ايران، او اين مرکز مطالعاتی را به ايجاد شبکه ای از روشنفکران برای راه اندازی «انقلاب نرم» متهم کرده است.

به گفته خانم عبادی، بنا به قوانين ايران، مرحله بعدی تعيين وقت جلسه دادگاه هاله اسفندياری خواهد بود.


هاله اسفندياری، مدير برنامه خاورميانه مرکز مطالعاتی ودروو ويلسون است و وزارت اطلاعات ايران، او اين مرکز مطالعاتی را به ايجاد شبکه ای از روشنفکران برای راه اندازی «انقلاب نرم» متهم کرده است. همسر خانم اسفندياری و مرکز ودروو ويلسون اين اتهام را رد کرده اند.


خانم عبادی گفت: «من مطمئنم که موکل من بی گناه است و بايد آزاد شود.»


هاله اسفندياری، يکی از سه ايرانی – آمريکايی بود که در بهار امسال بازداشت شد. کيان تاجبخش، مشاور موسسه «جامعه باز – Open Socity» و علی شاکری، از فعالان صلح طلب ساکن لس آنجلس، دو نفر ديگر هستند که هنوز در بازداشت به سر می برند.


همچنين نازی عظيما، از کارکنان راديو فردا که برای ديدار با خانواده اش به تهران رفته بود نيز، امکان خروج از کشور و بازگشت به محل کارش را در پراگ، از دست داده است.


در ميان اين افراد، کيان تاجبخش نيز مانند هاله اسفندياری به «اقدام عليه امنيت ملی» متهم شده و همانند خانم اسفندياری، در زمان بازداشت، تصاويری از او در تلويزيون دولتی ايران منتشر شد. اين دو در يک برنامه تلويزيونی به همراه رامين جهانبگلو، فعاليت های پژوهشی خود را تشريح کردند، اما در لابه لای اظهارات آنها، تصاويری از يک برنامه تلويزيونی درباره انقلاب های بدون خونريزی پخش شد.


XS
SM
MD
LG