لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

«هاله اسفندیاری از زندان آزاد می شود»


خانم اسفندیاری چندین ماه است که در زندان به سر می برد.
خانم اسفندیاری چندین ماه است که در زندان به سر می برد.

خبرگزاری های ايرانی و خارجی روز سه شنبه خبر از تبديل قرار بازداشت هاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی-آمريکايی و آزادی قريب الوقوع وی از زندان دادند.


به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام مطلع در دادسرای تهران که نام او فاش نشده است با اشاره به اتمام تحقيقات درباره اتهامات هاله اسفندياری گفت: قرار بازداشت هاله اسفندياری به قرار وثيقه تبديل شده و به زودی وی از زندان آزاد می شود.


در همین حال خبرگزاری ایسنا در گزارشی میزان وثیقه تعیین شده برای خانم اسفندیاری را ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.


خبرگزاری فرانسه نيز به نقل از يک منبع آگاه در دستگاه قضايی ايران گزارش داد: قرار بازداشت هاله اسفندياری به وثيقه صادر شده و او احتمالا سه شنبه شب آزاد خواهد شد.


وی افزود: ما منتظر توديع وثيقه برای آزادی وی هستيم .


مقامات قضايی ايران هنوز نسبت به اين خبر واکنشی نشان نداده اند.


هفته گذشته حسن حداد، معاون امنيت دادستان عمومی و انقلاب تهران به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته بود که تحقيقات از هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، پايان يافته است و اين دو يکسری کارهای نوشتاری دارند که بايد انجام دهند و سپس در مورد آنها تصميم گيری شود.


آقای حداد اعلام نکرد که منظور از کارهای نوشتاری افراد بازداشت شده چيست.



خبرگزاری رویترز نیز گزارش مشابهی منتشر کرده است.

بازداشت سه ماهه


هاله اسفندياری، پژوهشگر موسسه تحقيقاتی «ودرو ويلسون»، سال گذشته برای ديدار با مادر ۹۳ ساله خود به ايران رفت اما در دی ماه سال گذشته هنگامی که قصد خروج از ايران داشت توسط مردان مسلح متوقف و گذرنامه ايرانی و آمريکايی او به سرقت برده شد.


خانم اسفندياری به دليل نداشتن گذرنامه تا چند ماه نتوانست از ايران خارج شود و سرانجام در ۱۸ ارديبهشت ماه توسط ماموران امنيتی دستگير شد.


بازداشت خانم اسفندياری موجی از واکنش ها توسط سازمان عفو بين الملل، ديدبان حقوق بشر و برخی از مقام های آمريکايی ازجمله وزير امور خارجه اين کشور را در پی داشته است.


هاله اسفندياری همراه با کيان تاجبخش، در حالی که هنوز در بازداشت به سر می برند، اواخر تيرماه، در يک برنامه تلويزيونی با عنوان «به اسم دموکراسی» حاضر شدند و از اقداماتی که برای «پيشبرد دموکراسی» در ايران انجام داده بودند، سخن گفتند.


شيرين عبادی، وکبل خانم اسفندياری اوايل تيرماه به راديو فردا گفته بود: به موکلش هاله اسفندياری تاکنون اجازه ملاقات با خانوده اش را نداده اند و او هم تاکنون نه تنها موفق به ملاقات با موکلش نشده، حتی پرونده او را برای قرائت در اختيارش نگذاشته اند.


XS
SM
MD
LG