لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

ابراز نگرانی خانواده اسفندیاری برای سلامت وی بعد از زندان


هاله اسفندیاری بعد از آزادی و در برابر دوربین تلویزیون ایران
هاله اسفندیاری بعد از آزادی و در برابر دوربین تلویزیون ایران

اعضای خانواده و دوستان هاله اسفندياری، روز چهارشنبه و بعد از آزادی اين پژوهشگر ايرانی – آمريکايی از وضعيت سلامت جسمی و روحی وی بعد از ماه ها زندان، ابراز نگرانی کردند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، موسسه مطالعاتی «ودروو ويلسون» که هاله اسفندياری از کارمندان آنجا است نيز ابراز اميدواری کرد که وی، هر چه سريعتر اجازه يابد که به آمريکا بازگردد و به خانواده اش بپيوندد.


هاله اسفندياری، مدير برنامه خاورميانه موسسه «ودروو ويلسون» است که از ماه می در زندان اوين، بازداشت بوده و روز سه شنبه، ناگهان از زندان آزاد شده است.


چنانکه نزدیکان و همکاران وی می گویند، کسی انتظار آزادی او را در روز سه شنبه نداشته است.


با این حال لی همیلتون، رییس موسسه «ودروو ویلسون» گفت که اخیرا نامه امیدوار کننده ای از دفتر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده بوده که در آن تاکید شده بود، «اقدامات ضروری» برای خانم اسفندیاری انجام می شود.


به گفته آقای همیلتون، او در نامه ای از آیت الله خامنه ای خواسته بود که برای آزادی هاله اسفندیاری اقدام کند.


در پاسخی که از سوی دفتر آیت الله خامنه ای برای آقای همیلتون ارسال شده، آمده است که رهبر جمهوری اسلامی، از اینکه هملیتون آرزوی صلح و عدالت کرده، خشنود است و اضافه شده که او «رهنمودهایی برای برخورد با این مساله» داده است.


وضعیت جسمی و روحی


بستگان خانم اسفندياری اعلام کردند که مادر ۹۳ ساله وی، سند آپارتمان خود را در تهران، برای آزادی دخترش، به عنوان وثيقه در اختيار دادگاه گذاشته است.


هاله اسفندياری که خود ۶۷ ساله است، نخستين شب آزادی خود را در آپارتمان مادرش گذرانده است.


وی، روز سه شنبه و به محض آزادی ناگهانی از زندان، با گروه خبری تلويزيون دولتی ايران رو به رو شد و در مصاحبه کوتاهی با گزارشگر اين رسانه گفت که رفتار بازجويان و زندانبانان با او خوب بوده است.



هاله اسفندیاری روز سه شنبه و به محض آزادی ناگهانی از زندان، با گروه خبری تلويزيون دولتی ايران رو به رو شد و در مصاحبه کوتاهی با گزارشگر اين رسانه گفت که رفتار بازجويان و زندانبانان با او خوب بوده است.

اما موسسه «ودروو ويلسون» و دختر وی، هاله بخاش، در يک مصاحبه تلفنی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته اند که سلامت وی، در حال حاضر، بزرگترين نگرانی آنها است.


لی هميلتون، رييس مرکز مطالعاتی ودروو ويلسون گفت: «وضعيت جسمی و روحی او در حال حاضر، اولويت فوری برای ما است.»


به گفته آقای هميلتون، هاله اسفندياری در زندان بسيار لاغر شده و وزن زيادی از دست داده و همچنين فشارهای روحی ناشی از بازداشت نيز، به او آسيب رسانده است.


هاله بخاش، دختر اين پژوهشگر ايرانی – آمريکايی نيز گفته است که در طول مدت بازداشت، خانم اسفندياری به رغم اينکه از بيماری «آرتوروز» و درد چشم رنج می برده، از دريافت دارو در زندان محروم بوده است.


تهدید، بازجویی، زندان و آزادی


هنوز روشن نيست که خانم اسفندياری اجازه دارد ايران را ترک کند يا نه و مقام های ايرانی از اظهارنظر در اين باره خودداری کرده اند.


وی به «اقدام عليه امنيت ملی» متهم شده است؛ اتهامی که قويا از سوی خانواده و نزديکان هاله اسفندياری رد شده است.


هاله اسفندياری روز سه شنبه به تلويزيون دولتی ايران گفت: «من بسيار خوشحالم ... من از تمامی کسانی که ترتيب آزادی مرا فراهم کردند، تشکر می کنم.»

در تصاويری که تلويزيون دولتی ايران پخش کرد، وی در حالی که به سمت برخی اعضای خانواده اش می رفت، ديده شد.



در زمانی که هاله اسفندیاری هنوز در زندان به سر می برد، تلويزيون دولتی ايران در برنامه ای، مصاحبه هايی از وی پخش کرد که او در آن مصاحبه ها، فعاليت های پژوهشی خود را تشريح می کرد.

خانم اسفندياری، روز نهم دی ماه، در راه فرودگاه برای بازگشت به آمريکا، توسط سه مرد نقابدار که به چاقو مسلح بودند، به مرگ تهديد شد. اين افراد پاسپورت های ايرانی و آمريکايی او را توقيف کردند و او نتوانست ايران را ترک کند.


بعد از اين حادثه برای چند ماه متوالی، بازجويی های روزانه از خانم اسفندياری آغاز شد که به گفته موسسه ودروو ويلسون، اين بازجويی ها گاه تا روزی هشت ساعت، ادامه داشته است.


وی روز ۱۸ ارديبهشت ماه، بعد از ماه ها بازجويی، توسط نيروهای اطلاعاتی بازداشت شد. از آن روز تا روز سه شنبه، ۳۰ مرداد ماه، او تنها يک بار تفلنی با مادرش تماس گرفت، که در آن تماس به مادرش گفت که تحت فشار است.


وزارت اطلاعات ايران، خانم اسفندياری را به تشکيل يک شبکه از روشنفکران و پژوهشگران ايرانی برای راه اندازی «انقلاب نرم» متهم کرده است.


همچنين در زمانی که وی هنوز در زندان به سر می برد، تلويزيون دولتی ايران در برنامه ای، مصاحبه هايی از وی پخش کرد که او در آن مصاحبه ها، فعاليت های پژوهشی خود را تشريح می کرد.


در کنار خانم اسفندياری، کيان تاجبخش، از مشاوران موسسه «جامعه باز – Open Society» نيز توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد و با اتهاماتی مشابه با وی رو به رو شد.


او هنوز در زندان به سر می برد.


XS
SM
MD
LG