لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۸

«احتمالا وزیر امور خارجه فرانسه به تهران می رود»


بحران لبنان در ماه ژوئیه موجب شد تا فلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه سریعا به بیروت برود.
بحران لبنان در ماه ژوئیه موجب شد تا فلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه سریعا به بیروت برود.
وزارت امور خارجه فرانسه، روز سه شنبه اعلام کرد که اين کشور، احتمالا به زودی فرستاده ای را به تهران گسيل می کند تا درباره «ثبات در خاورميانه» با مقامات تهران مذاکره کند.

بنا به گزارش خبرگزاری ها، يکی از اهداف اصلی مذاکره مستقيم مقام های عالی رتبه دولت فرانسه با مقام های جمهوری اسلامی، «تشويق ايران به حرکت در مسير ثبات خاورميانه، حتی در صورت تحريم سازمان ملل» خواهد بود.

به گفته ژان باپتيست ماته ايی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، اين کشور برای گشودن باب مذاکره با تهران در اين باره، در حال مطالعه بر روی شرايط فرستادن فليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه اين کشور به تهران است.

وی در اين باره گفت: «ما در حال بررسی اين موضوع هستيم و اينکه با انجام چنين سفری، چه تعهد ملموسی می توانيم از ايران بگيريم و اين ملاقات چه نتيجه روشنی خواهد داشت.»

مقام های فرانسوی، اخيرا بر آنچه «نياز به مذاکره با ايران» می خوانند، تاکيد کرده اند و در چندين اظهارنظر جداگانه، مقام های فرانسوی، از ايران با عنوان «ملت بزرگ» ياد کرده اند.

دولت فرانسه همچنين پيش از اين، بر نقش «ملت بزرگ ايران» در «ثبات خاورميانه» و حل مشکلات موجود در اين منطقه تاکيد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت که اين کشور برای فرستادن يک مقام عالی رتبه به تهران، بايد با هم پيمانان خود به ويژه دوستانش در خاروميانه «مشورت» کند.

جمهوری اسلامی ايران به دليل پافشاری بر غنی سازی اورانيوم که می تواند در ساخت سلاح هسته ای کاربرد داشته باشد، در حال حاضر با تحريم هايی محدود از سوی تمامی کشورهای جهان رو به رو شده است. در صورت ادامه پيدا کردن غنی سازی اورانيوم در ايران، امکان افزايش تحريم های جهانی عليه تهران وجود دارد.

ماه گذشته ميلادی نيز، تمامی اعضای شورای امنيت سازمان ملل، با حمايت اکثريت مطلق کشورهای حاضر در شورا، به ممنوعیت صدور تکنولوژی هسته ای که می تواند در ساخت سلاح به کار رود به ايران، رای مثبت دادند.

پافشاری جمهوری اسلامی ايران بر ادامه دادن غنی سازی اورانيوم موجب شد تا شورای امنيت، محدودیت هایی نیز برای ده شرکت ايرانی و ۱۲ تن از افراد مرتبط با برنامه هسته ای ايران در نظر بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز سه شنبه گفت که اين کشور، کاملا از تصميماتی که در شورای امنيت گرفته شده حمايت می کند و تلاش برای گفت و گوهای دوجانبه با تهران، به معنای «بی ارزش ساختن آن تاکتيک» نيست.

فرانسه يکی از شش کشوری است که در جريان بحران هسته ای جمهوری اسلامی ايران، همراه با کشورهای بريتانيا، آلمان، روسيه، چين و آمريکا، تلاش می کنند که ايران به سلاح هسته ای دست نيابد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، اگر اين کشور فرستاده ای به تهران گسيل کند، اين موضوع می تواند به فرانسه اين بخت را بدهد که در مسايل منطقه چون «حق موجوديت اسراييل»، موقعيت خود را بازيابد.

اشاره آقای ماته ايی به اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران بود که نظر آيت الله خمينی درباره موجوديت اسراييل را تکرار کرده بود و گفته بود: «اسراييل بايد از نقشه جهان محو شود.»

به نوشته روزنامه لوموند در روز سه شنبه، ژاک شيراک، رييس جمهوری فرانسه شخصا می خواهد که وزير امور خارجه دولت فرانسه را به تهران بفرستد، اما اين طرح، با مخالفت کشورهايی چون عربستان سعودی، مصر و ايالات متحده آمريکا رو به رو شده و همچنين برخی مقام های دولت فرانسه نيز از اين ايده، پشتيبانی نکرده اند.

روزنامه لوموند نوشته بود که آقای شيراک به گفت و گو با ايران درباره وضعيت لبنان، «اميدوار» است.

رييس جمهوری فرانسه از حاميان بسيار جدی فواد سينيوره، نخست وزير لبنان است که با مخالفت گروه حزب الله لبنان و هوادارنش، با بحران رو به رو شده بود. از ديگر سو شبه نظاميان حزب الله لبنان، از حمايت جمهوری اسلامی ايران بهره می برند.
XS
SM
MD
LG