لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

چهار وزارتخانه ایران با هدف کاهش رابطه با بریتانیا به مجلس گزارش می‌دهند


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز سه‌شنبه از نامه این کمیسیون به چهار وزارتخانه دولت جمهوری اسلامی به منظور تهیه گزارش از روابط تجاری – اقتصادی ایران با بریتانیا با هدف بررسی راه‌های کاهش روابط با دولت بریتانیا خبر داد.

به گفته کاظم جلالی، نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی، این نامه به وزارتخانه‌های امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن و بازرگانی ارسال شده است.

این کمیسیون در حالی از وزارتخانه‌های دولت محمود احمدی‌نژاد خواستار گزارش درباره «نوع تعاملات اقتصادی در بخش خصوصی - دولتی» ایران با بریتانیا شده است که پیشتر نیز در بهمن‌ماه سال گذشته از وزارت خارجه گله کرده بود که چرا «موضوع قطع رابطه کامل با دولت بریتانیا اصلا در دستور کار محمود احمدی‌نژاد نیست.»

به دنبال این گلایه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که وزارتخانه متبوعش در حال بررسی موضوع «کاهش سطح روابط با کشورهای مداخله‌گر» است.

اما به نظر می‌رسد با گذشته سه ماه از طرح این موضوع در مجلس شورای اسلامی هنوز وزارتخانه‌های دولت آقای احمدی‌نژاد به آن هیچ واکنشی نشان نداده‌اند که این کمیسیون مجلس خواستار گزارش از آنها شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر از قول آقای جلالی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از این چهار وزارتخانه خواسته است که گزارش خود را «ظرف یک ماه آینده» به این کمیسیون تحویل دهند «تا بررسی‌های جامعی در خصوص مدیریت روابط با انگلیس انجام شود».

کاظم جلالی دلیل این پافشاری بر «کاهش روابط با دولت انگلیس» را «نوع روابط و نگاه خصمانه‌ای که دولت انگلیس دارد» اعلام کرده است.

اوایل بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸، در پی تذکر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، طرح یک فوریتی الزام دولت جمهوری اسلامی برای قطع رابطه کامل با بریتانیا برای بررسی به این کمیسیون ارجاع داده و «عملا از دستور کار مجلس خارج شد». علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون، در آن زمان این طرح را «شتاب‌زده» خوانده بود.

کاظم جلالی پیشتر در واکنشی منفی به سخنان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مورد عدم کاهش روابط با بریتانیا گفته بود: «این که برخی مسئولان صرفا در قالب کلماتی سیاسی از محدود کردن روابط با دولت انگلیس صحبت می‌کنند چه اثری دارد.»

مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران در واکنش به اعتراض کشورهاى غربى و به‌ویژه بریتانیا و ایالات متحده نسبت به سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى، همواره این کشورها را به «حمایت از آشوبگران» متهم کرده‌اند.

در همین راستا برخى از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى نیز از برنامه خود براى کاهش سطح روابط با بریتانیا سخن گفته و منوچهر متکى، وزیر خارجه ایران، نیز در واکنش به انتقادهاى همتاى بریتانیایى‌اش از سرکوب خونین تظاهرکنندگان در روز عاشورا گفته بود: «اگر انگلیس دست از یاوه‌گویى‌هاى خود برندارد تودهنى خواهد خورد.»
XS
SM
MD
LG