لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

احتمال تصویب سومین قطعنامه تحریم ایران در سپتامبر


شورای امنيت به دليل اينکه ايران از تعليق غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است، تا کنون با تصويب دو قطعنامه – قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ – تحريم هايی محدود را عليه ايران به اجرا گذاشته است.
شورای امنيت به دليل اينکه ايران از تعليق غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است، تا کنون با تصويب دو قطعنامه – قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ – تحريم هايی محدود را عليه ايران به اجرا گذاشته است.

به گفته برخی ديپلمات های کشورهای غربی، احتمالا سومين قطعنامه برای افزايش تحريم ايران بر سر برنامه هسته ای تا ماه سپتامبر – يک ماه ديگر – در شورای امنيت به رای گذاشته خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج ماه بعد از تصويب دومين قطعنامه تحريم ايران، سه عضو از پنج عضو ثابت شورای امنيت – کشورهای آمريکا، فرانسه و بريتانيا – خواهان تصويب قطعنامه تازه با هدف افزايش فشارها بر جمهوری اسلامی هستند.


اين گزارش می افزايد که همچنان، دو عضو دائمی ديگر – کشورهای چين و روسيه – در زمينه تحريم ايران، «با احتياط» برخورد می کنند.


شورای امنيت به دليل اينکه ايران از تعليق غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است، تا کنون با تصويب دو قطعنامه – قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ – تحريم هايی محدود را عليه ايران به اجرا گذاشته است.


در قطعنامه های سازمان ملل از ايران خواسته شده بود که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، از ساخت رآکتور آب سنگين اراک دست بکشد و با بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای – IAEA – همکاری کامل داشته باشد.


اما تاکنون اين درخواست های بين المللی با مخالفت مقام های تهران رو به رو شده است و مقام های ایرانی می گويند که قطعنامه های صادر شده در شورای امنيت «غير قانونی» است، چرا که ايران در چارچوب پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای – NPT – برنامه هسته ای خود را پی می گيرد.


اما برخی مقام های کشورهای غربی، به ويژه مقام آمريکايی می گويند که احتمال دارد تهران از برنامه هسته ای خود به عنوان پوششی استفاده کند تا بتواند به توانايی ساخت بمب هسته ای دست يابد.


روز سه شنبه برخی از رسانه های آمريکايی گزارش دادند که آمريکا قصد دارد نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان های تروريستی» قرار دهد.


سپاه پاسداران که بيش از ۱۰۰ هزار نيروی نظامی در اختيار دارد، از مهم ترين مراکز امنيتی – نظامی جمهوری اسلامی ايران توصيف می شود که در برنامه هسته ای ايران نيز نقش دارد.



  • «متاسفانه چنين به نظر می رسد که ايرانی ها، هنوز خواسته های شورای امنيت را برآورده نکرده اند و ما نيز به زمانی خواهيم رسيد و تحريم های بين المللی تازه ای عليه ايران به اجرا در خواهيم آورد.»
سفیر فرانسه در سازمان ملل

در واکنش به انتشار گزارش اخير درباره سپاه پاسداران، ژان موريس ريپرت، سفير فرانسه در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «متاسفانه چنين به نظر می رسد که ايرانی ها، هنوز خواسته های شورای امنيت را برآورده نکرده اند و ما نيز به زمانی خواهيم رسيد و تحريم های بين المللی تازه ای عليه ايران به اجرا در خواهيم آورد.»


در پايان ماه ژوئن، گوردن براون، نخست وزير بريتانيا گفته بود: «حتما به زودی قطعنامه سومی (در شورای امنيت سازمان ملل) در ارتباط با ايران وجود خواهد داشت و من بر اين باورم که اين مسيری است که جواب می دهد و به نتيجه خواهد رسيد.»


آقای براون در حالی که تاکيد می کرد، طرحی نظامی برای متوقف ساختن ايران وجود ندارد، گفت که ايران بايد «ترس جامعه جهانی از هرگونه برنامه ساخت سلاح هسته ای» را بفهمد.


اما يک ديپلمات غربی که نامش فاش نشده است به خبرگزاری فرانسه گفت که پکن و مسکو، «از ترس اينکه منافقع اقتصادی شان در ايران به خطر بيافتد» در جريان پرونده هسته ای ايران، بسيار محتاط هستند.


این دو عضو دائمی شورای امنیت که از حق وتوو نیز برخوردارند، می گويند تا زمانی که ايران در مذاکره با بازرسان آژانس، به ابهامات درباره پرونده هسته ای خود پاسخ می دهد، نيازی نيست که تحريم های تازه ای عليه ايران تصويب شود.


با اين حال لی ژنومين، سفير چين در سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفت که «ممکن است» موضوع تحريم های تازه عليه ايران در ماه سپتامبر به بحث گذاشته شود.


به گفته او بر اساس توافقی که ميان پنج عضو دائمی شورای امنيت صورت گرفته است، حتما بايد پيش از هر اقدام تازه ای، گزارش آزانس بين المللی انرژی هسته ای درباره آخرين تحولات پرونده هسته ای ايران، به دست شورای امنيت برسد.


XS
SM
MD
LG