لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

اعزام نیرو به مرز یونان و ترکیه برای جلوگیری از پناهندگی


حمید صادقی پس از دوختن دهان خود و اعتصاب غذا در ماه اوت گذشته پناهندگی گرفت
حمید صادقی پس از دوختن دهان خود و اعتصاب غذا در ماه اوت گذشته پناهندگی گرفت
برای جلوگیری از هجوم روزافزون پناه‌جویان به یونان، دولت این کشور سرانجام دست یاری و کمک به سوی اتحادیه اروپا دراز کرد و قراراست به‌زودی ۱۷۵ تن از نیروهای اقدام سریع این اتحادیه در مرز یونان و ترکیه مستقر شوند.

این درحالی است که بنا به گزارش برخی از روزنامه‌های آلمان حدود ۲۰ روز است از اعتصاب غذای ۲۴ پناه‌جوی ایرانی هم می‌گذرد. هفت تن از آنها در اعتراض به شرایط پناهندگی در یونان، دهان خود را دوخته‌اند.

بر پایه آماری که انتشار یافته، بیش از هفتاد درصد پناه‌جویانی که غیرقانونی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا راه یافته‌اند ابتدا وارد یونان شده‌اند.
آن طور که مقام‌های مسئول می‌گویند در سال میلادی گذشته کمی بیش از ۱۴۶ هزار مهاجر و پناه‌جو وارد یونان شده‌اند، به طوری که هم‌اینک ظرفیت اکثر اردوگاه‌های پناهندگان در این کشور تکمیل است، و حتی در برخی از آنها به خاطر کمبود جا حالتی بحرانی حاکم است.

بنابراین برای جلوگیری از هجوم روزافزون تعداد پناه‌جویان به یونان، دولت این کشور سرانجام از اتحادیه اروپا کمک خواست.



  • بر پایه گزارش‌ها، قرار است در چند روز آینده ۱۷۵ تن مرزبان و نیروی اقدام سریع این اتحادیه که به «فورنتکس» موسوم است، از آلمان، بلژیک، رومانی، بلغارستان، مجارستان، اسلوواکی و دانمارک در مرز یونان و ترکیه مستقر شوند. اما این فورنتکس چگونه نیرویی است؟

این پرسش را با بهروز اسدی از سازمان مدافع حقوق پناهندگان در آلمان در میان گذاشته‌ایم.

بهروز اسدی: فورنتکس پاسداران مرزی ورزیده‌ای هستند که در کشورهای اروپایی تعلیم می‌بینند و بعد از آموزش آنها را به مرزهایی که اصولا پناهندگان می‌توانند از آن مرزها وارد کشورهای اروپایی شوند مستقر می‌کنند.

در واقع یک گروه ضربتی هستند از پاسداران مرزی که از ورود پناهندگان و آوارگان سیاسی و جنگ‌زدگان که از کشورهای مختلف می‌خواهند وارد خاک اروپا بشوند جلوگیری می‌کنند.

اولین مرز اروپایی نزدیک به آنان مرز کشور یونان است، اگرچه امروز کار این مهاجران برای ورود به اروپا بسیار بسیار مشکل شده است.

الان دیگر دولت یونان قادر نیست تعداد بیشتری از پناهندگان را قبول کند. در طول چهار ماه گذشته بیش از ۳۲ هزار آواره و پناه‌جو وارد یونان شده‌اند و بزرگ‌ترین مشکل این است که بقیه کشورهای اروپایی حاضر نیستند تعدادی از این پناه‌جویان را بپذیرند.

ما سریعا از دولت آلمان خواستیم که به این مسئله رسیدگی کند و عده‌ای از این پناه‌جویان را بپذیرد و باری را که الان بر دوش کشور یونان افتاده است کمتر کند.

×

در همین حال در حالی که قرار است ۱۷۵ تن مرزبان و نیروی اقدام سریع اتحادیه اروپا برای جلوگیری از هجوم پناهندگان به یونان در مرز میان این کشور و ترکیه مستقر شوند، برخی از روزنامه‌های آلمان از وضع نامساعد جسمانی ۲۴ پناه‌جوی ایران خبر می‌دهند که حدود ۲۰ روز است دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این پناه‌جویان ماه‌هاست که در انتظار رسیدگی به پرونده پناهندگی‌شان به سر می‌برند.

در این میان هفت تن از این ۲۴ تن دهان خود را دوخته‌اند و از سوی دیگر وضع جسمانی سه تن از این پناه‌جویان ایرانی به خاطر شدت بخشیدن به اعتصاب غذای خود رو به وخامت گذاشته و توسط نیروهای پلیس به بیمارستان انتقال یافته‌اند.

گزارش‌ها همچنان می‌گویند مقام‌های امور پناهندگی یونان به این ۲۴ پناه‌جوی ایرانی قول داده‌اند که هر چه زودتر به پرونده پناهندگی‌شان رسیدگی کنند. ولی آنها به خبرنگاران گفته‌اند تا زمانی که گذرنامه پناهندگی‌شان را دریافت نکنند همچنان به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.
XS
SM
MD
LG