لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

شهادت طلبی در کتب درسی ایران ترویج می شود


همين تحقيق نشان می دهد در کتب درسی ايران، فرهنگ غرب به طور کلی، انکار نمی شود و برخورد با اديان ديگر در اين کتاب ها نه تنها خصومت آميز نيست، بلکه احترام به پيروان آن اديان و گفت و گو با آنان تشويق می شود .
همين تحقيق نشان می دهد در کتب درسی ايران، فرهنگ غرب به طور کلی، انکار نمی شود و برخورد با اديان ديگر در اين کتاب ها نه تنها خصومت آميز نيست، بلکه احترام به پيروان آن اديان و گفت و گو با آنان تشويق می شود .
بر اساس يک سری مطالعات درباره مضامين کتاب های درسی کشورهايی چون ايران، کويت، مصر و اسراييل، در کتاب های درسی ايران مواردی از ترويج و تشويق شهادت طلبی در جنگ با جهان غرب و کشورهايی که وانمود می شود مخالف اسلام هستند، وجود دارد.

اما در عين حال همين تحقيق نشان می دهد در کتب درسی ايران، فرهنگ غرب به طور کلی، انکار نمی شود و برخورد با اديان ديگر در اين کتاب ها نه تنها خصومت آميز نيست، بلکه احترام به پيروان آن اديان و گفت و گو با آنان تشويق می شود .

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس ، يک فعال حقوق بشر به نام غزال اميد ضمن تاييد اين يافته های مطالعاتی گفت: «اين تحقيقات ثابت می کند که افراطيون مذهبی در ايران می کوشند به وسيله کتاب های درسی ، دانش آموزان را به بمب های ساعتی تبديل کنند . »

با اين حال يک کارشناس آمريکايی که به طور تخصصی در مورد ايران و اسلام تحقيق می کند و همچنين يک معلم سابق ايرانی، معتقدند که کتاب های درسی ايران بازتاب تاريخ اين کشور و سوء ظن عميق ايرانيان نسبت به جهان غرب است و الزاما تلاشی برای تبديل کردن دانش آموزان به تروريست های خطرناک نيست.

اما به رغم يافته هايی که نشان می دهند، در کتب درسی ايران، گفت و گوی ميان اديان، ترويج می شود، غزال اميد، فعال حقوق بشر که از ايران گريخته و خاطرات خود را در کتابی به نام «زندگی در جهنم» به رشته تحرير در آورده است، در يک مصاحبه مطبوعاتی با حضور آرون گرويس مدير مرکز تحقيقاتی «نظارت و تاثير گذاری بر صلح»، ايجاد تغييراتی در کتاب های درسی ايران و ساير کشورهای خاورميانه را «ضروری» دانست و افزود که به عنوان يک ايرانی و يک زن مسلمان معتقد وظيفه خود می داند که در برابر مسلمانان افراطی ايستادگی کند و از اعمال آنها که می کوشند به گفته او با «سوء استفاده از اسلام»، کودکان را «شستشوی مغزی» دهند، جلوگيری به عمل آورد .

آرون گرويس گفت که مطالعات ياد شده بر روی ۹۵ کتاب درسی با راهنمايی های بيست آموزگار مدارس دولتی انجام شده و نشانگر اهداف «جنگ طلبانه دولت ايران» است که بايد زنگ خطری باشد برای تمام کسانی که دغدغه استقرار صلح در جهان را دارند .

از سوی ديگر شيرين هانتر، کارشناس اسلام و ايران در مرکز «تفاهم بين مسيحيان و مسلمانان» در دانشگاه جرج تاون واشينگتن گفت: «اين تصور اشتباهی است که کتاب های درسی ايران را ابزاری برای تربيت تروريست بدانيم.»

وی افزود اين گونه کتاب ها بازتاب ساده بی اعتمادی کشورهای جهان سوم به سياست های قدرت های بزرگی است که در نظر مردمان اين کشورها نماد جديد استعمارگری هستند .

با اين حال در اين بررسی از کشورهای مسلمان خواسته شده که در مضامين کتاب های درسی خود تجديد نظر کنند و تاييد می کند که تلاش هايی در اين زمينه در کشورهايی چون مصر، اردن و کويت آغاز شده است .

پيش از اين، کارشناسان بسياری از مواضع «ضد عربی» کتب درسی در اسراييل نيز انتقاد کرده بودند، اما چنانکه اين تحقيق می گويد، کتاب های درسی اسراييل از دهه ۹۰ تا کنون مورد بازنگری هايی قرار گرفته و بسياری مواضع عرب ستيز از اين کتاب ها حذف شده است.
XS
SM
MD
LG