لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

تلاش های دیپلماتیک اسراییل برای افزایش تحریم ایران


شائول موفاز، ریاست هیات دیپلماتیک اسراییل را برای مذاکره با واشینگتن بر عهده دارد.
شائول موفاز، ریاست هیات دیپلماتیک اسراییل را برای مذاکره با واشینگتن بر عهده دارد.

روز پنج شنبه، مذاکرات استراتژيک اسراييل و ايالات متحده که بخش عمده آن به موضوع برنامه هسته ای ايران اختصاص خواهد داشت، در واشينگتن آغاز می شود.


پيش از اين اعلام شده که اسراييل ازآمريکا می خواهد، تحريم ها را عليه تهران گسترش دهد.


شائول موفاز، وزيردفاع پيشين اسراييل که در صدر هيات اين کشور درمذاکرات استراتژيک با ايالات متحده شرکت دارد، گفته است، گسترش تحريم ها عليه ايران و برقراری نوع جديد تحريم هايی که برای دولتمردان تهران «دردناک» باشد، يک «ضرورت» است تارهبران ايران را ناچار به عدول ازغنی سازی اورانيوم و پيگيری طرح های هسته ای خود کند.


شائول موفاز، سرپرست اين مذاکرات درآستانه ديدار روز پنج شنبه با نيکلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا و ديگر مقام های آمريکايی گفت که اگرشورای امنيت سازمان ملل متحد برای برقراری تحريم های جديد و مفيد، شتاب نشان دهد، آمريکا بايد روشی درپيش گيرد تا «شورای امنيت را دور بزند وبا همکاری کشورهای عضو اتحاديه اروپا، نوع تازه ای ازتحريم ها راعليه ايران به مرحله اجرا درآورد.»


گفت و گوهای روز پنج شنبه در واشينگتن، دومين دورمذاکرات استراتژيک اسراييل و ايالات متحده در سال جاری ميلادی است.


دورپيشين مذاکرات درتل آويو برگزار شد وهمچنين احتمال می رود که دور سوم اين نشست ها چند ماه ديگر در سرييل انجام شود.


ديدار موفاز و رايس

شائول موفاز، که دردولت کنونی اسراييل، وزير راه و ترابری است، چهارشنبه در پايتخت آمريکا با کاندوليزارايس، وزير امور خارجه آمريکا ديدار کرد، وافزون بر مسائل مرتبط با پرونده هسته ای ايران، درباره نقش حزب الله وآنچه که اسراييل آن را «ادامه تجهيزنظامی گسترده حزب الله وانتقال جنگ افزاربرای حزب الله ازطريق خاک سوريه» مينامد، با وی مذاکره کرد.



احمدی نژاد اخیرا گفت که دنیا به زودی شاهد نابودی اسراییل خواهد بود.

همچنين بنا به گزارش ها، شائول موفاز در اين ديدار، از تسلط حماس برارکان حکومت و سايرنهادهای فلسطينی ابرازنگرانی کرده وگفته است، جمهوری اسلامی ايران درتقويت حزب الله لبنان و حماس نقشی مهم دارد.

شائول موفاز درپايان ديدارباخانم رايس، به خبرنگاران گفت: «بايد ميزان موثر بودن يک راهکار نظامی عليه ايران، درصورتی که ضرورت يابد، با دقت وتامل جدی تر وعميق تری بررسی شود، زيرا عملی کردن گزينه نظامی، اوضاع منطقه و جهان را تغييرخواهد داد.»


آقای موفازبا اشاره به گزينه «حمله نظامی به ايران» گفت: «ما بايد به فردای روزآغاز حمله نظامی به ايران بينديشيم و بدانيم که اگراين گزينه درپيش گرفته شود، معادلات بسياری دستخوش تغييرات اساسی خواهد شد وشايد نتوان گردونه را به عقب برگرداند.»


وی با اين حال افزود که «هنوز گزينه نظامی»، موضوع مطرح اصلی نيست، چرا که به گفته او، «کماکان درهای يافتن راه حل مسالمت آميز» بسته نشده است.


در پی اين سخنان موفاز، وی روز پنج شنبه به راديو اسرييل گفت که گزينه نظامی را به طور نهايی رد نکرده ولی «اين احتمال، آخرين و تنها راه پايانی خواهد بود.»


«ايران به بمب نزديک شده است»


روز چهارشنبه نيز، سالای مريدور، سفيراسرييل در آمريکا، در يک سخنرانی در مرکز مطالعاتی شورای روابط خارجی آمريکا گفت که ارزيابی های منابع اطلاعاتی اسرييل نشان می دهند که ايران تنها دوسال تا ساخت بمب هسته ای فاصله دارد.


ايران بارها اين موضوع را که به دنبال ساخت بمب هسته ای است، تکذيب کرده و می گويد که تنها برای تامين انرژی برق، برنامه های هسته ای خود را دنبال می کند.



روزنامه اسراييلی يوديوت آحرونوت، گزارش داده است که شکايتی از سوی اسرييل و توسط سفيراسرييل در سازمان ملل به دبيرخانه شورای امنيت تسليم شده است. اين گزارش می افزايد که دليل شکايت اسرييل، سخنان اخيراحمدی نژاد درباره «نزديک بودن نابودی اسرييل» است.

با اين حال سفير اسراييل در سازمان ملل گفت که کشورش، «ازهرچه که در توان دارد» برای شکست طرح های هسته ای ايران استفاده خواهد کرد.


همزمان خبرهايی تاييد نشده حاکی است که دولت اسراييل به دنبال شکايتی رسمی از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد است.


روزنامه اسراييلی يديوت آحرونوت، گزارش داده است که شکايتی از سوی اسراييل و توسط سفير اسراييل در سازمان ملل به دبيرخانه شورای امنيت تسليم شده است. اين گزارش می افزايد که دليل شکايت اسرييل، سخنان اخيراحمدی نژاد درباره «نزديک بودن نابودی اسراييل» است.


محمود احمدی نژاد، روز يکشنبه در ديدار با هيات هايی که برای شرکت در سالگرد درگذشت آيت الله خمينی به ايران دعوت شده بودند، گفته بود که «شمارش معکوس» برای نابودی اسراييل آغازشده و «به فضل الهی، به زودی ما شاهد نابودی» اسراييل خواهيم بود.


اين گزارش می افزايد که هيات ديپلماتيک اسراييل در سازمان ملل، نسخه هايی از «ترجمه دقيق» آخرين سخنان آقای احمدی نژاد راهمراه با فهرست ديگری از اظهارات «ضديهودی و ضد اسراييلی» وی که در دو سال اخير بيان شده، دراختيار بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل، وهيات رييسه شورای امنيت قرارداده است.


هنوز خبر شکايت اسراييل از آقای احمدی نژاد، از سوی منابع مستقل و معتبر تاييد نشده است.


XS
SM
MD
LG