لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

رایس: نگرانی هایمان را به تهران منتقل کرده ایم


کاندوليزا رايس در ادامه از حکومت جمهوری اسلامی ايران خواست به جای، به گفته او «بر هم زدن ثبات در عراق»، در جهت ايجاد ثبات در اين کشور تلاش کند.
کاندوليزا رايس در ادامه از حکومت جمهوری اسلامی ايران خواست به جای، به گفته او «بر هم زدن ثبات در عراق»، در جهت ايجاد ثبات در اين کشور تلاش کند.
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا با بيان اين نکته که واشينگتن «کانال» هايی برای تماس با حکومت جمهوری اسلامی ايران داشته و هر از گاهی از اين «کانال» ها استفاده کرده است، گفت: « ايالات متحده از طريق عراق و ديگر کانال ها نگرانی خود در خصوص فعاليت های ايران در عراق را به حکومت تهران منتقل کرده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم رايس که بامداد روز شنبه در سفری از پيش اعلام نشده به عراق رفته است، در جمع خبرنگاران، گفت که جمهوری اسلامی ايران در قبال استفاده از بمب های ساخت ايران در عراق مسوول است.

وی افزود: «حتی اگر مدرکی دال بر ارتباط مستقيم وجود نداشته باشد، دولت ايران بايد برای بمب های ساخت اين کشور که در عراق استفاده می شوند، مسئول شناخته شود.»

کاندوليزا رايس در ادامه از حکومت جمهوری اسلامی ايران خواست به جای، به گفته او «بر هم زدن ثبات در عراق»، در جهت ايجاد ثبات در اين کشور تلاش کند.

ارتش آمريکا هفته گذشته پرده از وجود مدارکی برداشت که به گفته آنها، ثابت می کند بمب های منفجر شده در عراق توليد ايران بوده است. موضوعی که ايران آن را بی پايه و اساس خوانده است. به گفته مقام های ارتش آمريکا، اين بمب ها تا کنون جان ۱۷۰ سرباز آمريکايی را گرفته است.

کاندوليزا رايس، در بغداد به خبرنگاران گفت: «من نمی توانم و فکر نمی کنم دولت آمريکا هم بتواند تمامی اطلاعات و جزئيات را در اختيار شما قرار دهد.»

رضايت از پليس عراق


وی همچنين از عمليات مشترک نظامی ارتش عراق و آمريکا ابراز خشنودی کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز از بغداد، خانم رايس، با ابراز خشنودی از عمليات نظامی مشترک ارتش آمريکا و عراق، گفت: «عراقی ها بايد از فرصتی که در دست دارند استفاده کنند.»

وی در اين سفر خود، شاهد نخستين عمليات نيروهای عراقی است که با شبه نظاميان و خشونت طلبان مبارزه می کنند.

وی با اشاره به آغاز اين عمليات گفت: «نيروهای عراقی شروع خوبی داشته اند و می توانند حاکميت قانون را اجرا کنند و اگر از اين فرصت درست استفاده کنند، در آينده می توانند قدرت خود را ادامه دهند.»

اين در حالی بود که در روز شنبه، خودروی بمب گذاری شده در شهر کرکوک در محل تجاری شهر منفجر شد که با کشته شدن ۱۰ نفر و زخمی و مجروح شدن بيش از ۶۰ نفر همراه بود.

وزير امور خارجه آمريکا همچنين از مقامات سياسی دولت عراق خواست تا مقدمات حضور سياسی همه گروه های سياسی را هرچه زودتر فراهم کنند و به اختلافات شيعه و سنی پايان دهند.

ديدارهای رسمی

قرار است کاندوليزا رايس در سفر خود به عراق با نوری المالکی، نخست وزير شيعه عراق، جلال طالبانی، رييس جمهوری کرد عراق و طارق الهاشمی، معاون رييس جمهوری سنی عراق ديدار و گفت و گو داشته باشد.

کاندوليزا رايس گفت: «انتظار برای رسيدن به موفقيت سياسی دولت، بی پايان نيست و لازم است مقامات سياسی عراق در آرام کردن اوضاع تلاش بيشتری کنند.»

وزير خارجه آمريکا، ماه گذشته در ديدار خود از عراق گفته بود عراقی ها در وقت محدودی که در آمريکا در اختيار آمريکا گذاشته، به سر می برند
.
سفر کاندوليزا رايس به آمريکا، مقارن با زمانی است که مجلس نمايندگان آمريکا، با تصويب قطعنامه ای بدون الزام ، با فرستادن نيروی اضافی از سوی آمريکا به عراق مخالفت کرده است.

کنگره آمريکا که در اختيار اکثريت دموکرات ها است، سياست های نظامی آمريکا در عراق را نقد کرده که در جنگ چهار ساله، با کشته شدن ۳۱۰۰ نيروی آمريکايی و بيش از ده ها هزار عراقی همراه بوده است.

کاندوليزا رايس پس از ديدار با مقامات عراقی، راهی اورشليم در اسراييل می شود تا با اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل ديدار کرده و روز دوشنبه آينده با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی ديدار کند.
XS
SM
MD
LG