لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

آمريکا، ايران و نقش «سپاه قدس» در عراق


مقامات آمريکايی با نمايش برخی سلاح های به دست آمده در عراق، ايران را به حمايت از شبه نظاميان عراقی متهم کردند.
مقامات آمريکايی با نمايش برخی سلاح های به دست آمده در عراق، ايران را به حمايت از شبه نظاميان عراقی متهم کردند.

پرسش اين است که آيا ايران شبه نظاميان ضد آمريکايی در عراق را به بمب های قوی ضد تانک مسلح کرده است يا نه؟ تهران می گويد نه و واشينگتن می گويد آری و منبع ديگری گفته واشينگتن را تاييد يا تکذيب نکرده است.


روز پنج شنبه محمد جواد ظريف نماينده جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل متحد آنچه را آمريکا اين هفته شواهد حمايت تسليحاتی تهران از شبه نظامبان عراقی ناميد، ساختگی خواند و با استناد به تاريخ توليد حک شده روی آنها گفت اين سلاح ها توسط آمريکا توليد شده است.


عده ای در دولت آقای بوش مصمم هستند کار را تا حمله نظامی به ايران پيش ببرند و می کوشند سياست واشينگتن را در قبال ايران در اين مسير بيندازند
کوروش همایون پور

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز چهارشنبه، چهاردهم فوريه، در کنفرانسی خبری در واشينگتن اعلام کرد در اين که بمب های ساخت ايران در عراق يافت شده و نيروی قدس (يگان ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران) آنها را به شبه نظاميان عراقی داده شکی نيست.


آقای بوش افزود اما معلوم نيست مقامات و رهبران جمهوری اسلامی ايران در اين تصميم گيری دخالت مستقيم داشته اند.


پيش از آن نيز در روز يکشنبه مقامات ارتش آمريکا آنچه را که شواهد مداخله ايران در عراق ناميدند، ارايه کردند و از جمله گفتند يکی از پنج مامور دولتی بازداشت شده ايران در ماه ژانويه در اربيل، فرمانده نيروی قدس بوده و بر بدن يکی ديگر از بازداشت شدگان، رسوبات انفجاری يافت شده است.


راديو فردا در برنامه هفتگی نيم ساعته ديدگاه ها در آغاز گفت و گو با سه تحليلگر سياسی در واشينگتن پرسيده است: آيا گفته های تازه رييس جمهوری آمريکا درباره نقش نيروی قدس در عراق نشانه آن است که سياست دولت جرج بوش در قبال ايران وارد مرحله تازه ای شده است يا اينکه تغييری کيفی در اين سياست روی نداده است؟


در کابينه آقای بوش هنوزبرداشت واحد و مشخصی درباره نقش ايران در عراق وجود ندارد
شیرین هانتر

شيرين هانتر، استاد دانشگاه جرج تاون واشينگتن و کارشناس مناسبات ايران و آمريکا به رادیو فردا می گويد تغييری کيفی در سياست آمريکا در قبال ايران رخ نداده و ترديد آقای بوش در مورد وجود ارتباط ميان سلاح ها و دستور بلندپايگان جمهوری اسلامی ايران نشان می دهد که در کابينه آقای بوش هنوزبرداشت واحد و مشخصی درباره نقش ايران در عراق وجود ندارد.


اما بابک يکتافر، سردبير نشريه اينترنتی «واشينگتن پريزم» و تهيه کننده سابق برنامه بامدادی «واشينگتن ژورنال» در شبکه تلويزيونی آمريکايی سی.س.پ.ن. به رادیو فردا می گويد سياست قبلی آمريکا در قبال ايران ادامه دارد، اما گفته های تازه مقامات آمريکايی درباره نقش نيروی قدس در عراق حاکی از تغييری در تاکتيک واشينگتن در قبال تهران است.


به گفته آقای يکتافر هدف اين است که نشان داده شود بخشی از مشکلات آمريکا در عراق ناشی از اقدامات ايران است.


کورش همايون پور، مدير روابط بين المللی يو سی يی اِی، يک نهاد دانشگاهی سراسری آمريکايی و آگاه به مباحث دو حزب اصلی ايالات متحده از دو ميهمان ديگر اين هفته برنامه ديدگاه ها فراتر می رود و به رادیو فردا می گويد پرداختن به نقش نيروی قدس در عراق به گونه ای فزاينده در چند هفته اخير نشان می دهد که عده ای در دولت آقای بوش مصمم هستند کار را تا حمله نظامی به ايران پيش ببرند و می کوشند سياست واشينگتن را در قبال ايران در اين مسير بيندازند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG