لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

اعتراض تحکیمی های همه دوران به «سرکوب»


دانشجویان می گویند که سرکوب ها در ماههای اخیر اوج گرفته است. عکس از خبرنامه امیرکبیر
دانشجویان می گویند که سرکوب ها در ماههای اخیر اوج گرفته است. عکس از خبرنامه امیرکبیر

تعدادی از اعضای سابق و فعلی شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، با انتشار بيانيه ای به ادامه بازداشت دانشجويان چپ گرا که خود را «آزاديخواه و برابری طلب» می نامند، اعتراض کردند.


این بیانیه از معدود موضع گیری ها دفتر تحکیم وحدت است که در پای آن امضای اعضای شورای مرکزی این تشکل از زمان انقلاب تا امروز دیده می شود.


امضاء کنندگان اين بيانيه از دولت ايران خواسته اند به تعهدات بين المللی خود بر اساس ميثاق حقوق مدنی و سياسی و تعهدات ملی اش عمل کند و هشدار داده اند که ادامه روند برخورد با دانشجويان تنها به «افزايش روزافزون شکاف دولت و ملت و بدبينی مردم و دانشجويان به حاکميت» می انجامد.


مهدی امينی زاده، عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت، دليل انتشار اين بيانيه را بازداشت گسترده دانشجويان چپ در ماه های اخير می داند.


او به راديو فردا می گويد: «خبرهای نگران کننده ای از شکنجه شدن دانشجويان چپ گرا در زندان به گوش می رسد. در ماه های اخير شاهد دو مرگ مشکوک در زندان های جمهوری اسلامی بوده ايم. ما از جمهوری اسلامی می خواهيم هر چه سريع تر نسبت به آزادی بی قيد و شرط اين دانشجويان و ساير زندانيان سياسی و عقيدتی که در زندان های جمهوری اسلامی بسر می برند، اقدام کند.»



  • «خبرهای نگران کننده ای از شکنجه شدن دانشجويان چپ گرا در زندان به گوش می رسد. در ماه های اخير شاهد دو مرگ مشکوک در زندان های جمهوری اسلامی بوده ايم. ما از جمهوری اسلامی می خواهيم هر چه سريع تر نسبت به آزادی بی قيد و شرط اين دانشجويان و ساير زندانيان سياسی و عقيدتی که در زندان های جمهوری اسلامی بسر می برند، اقدام کند.»
مهدی امینی زاده

اين عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت در ادامه درباره خبرهايی که درباره شکنجه دانشجويان چپ گرا در زندان به گوش می رسد، می گويد: «دانشجويان چپ گرای آزاد شده همه می گويند رفتارهای بد و خشنی با آنها در زندان صورت گرفته و آنها تحت شرايط نامناسب و شکنجه های جسمی و روحی در زندان بوده اند. ضمن اينکه تمام اين دانشجويان در سلول های انفرادی نگهداری شده اند و نگهداری زندانيان در زندان انفرادی نقض حقوق بشر محسوب می شود.»


در بيانيه اعضای سابق و فعلی شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت نسبت به بازداشت و تداوم حبس سعيد حبيبی، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و مرتضی اصلاحچی، دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبايی و عضو شورای تهران دفتر تحکيم وحدت ابراز نگرانی شده است.


مهدی امينی زاده، عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت درباره نگرانی های بوجود آمده از وضعيت اين دو دانشجو می گويد: «سعيد حبيبی نزديک به دو ماه پس از بازداشت با خانواده خود تماس تلفنی برقرار نکرده بود. اما به تازگی برای او قرار وثيقه ای تعيين شده است. وی از فعلان خوش نام دانشجويی است. مرتضی اصلاحچی نيز از دانشجويان خوش فکر و فعال جريان دانشجويی است. ما خواهان آن هستيم که اين دانشجويان و دانشجويان ديگر سريعتر آزاد شوند.»


در بيانيه اعضای سابق و فعلی شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت همچنين آمده است: «ما به عنوان برخی از فعالان سابق و فعلی شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت که سرلوحه کنش های دموکراسی خواهانه خود را دفاع بی قيد و شرط از حقوق بشر قرار داده ايم، ضمن اعتراض به برخوردهای وسيع صورت گرفته در طی ماه های اخير با دانشجويان، بازداشت گسترده دانشجويان فعال چپ در دانشگاه را اقدامی در راستای تحديد آزادی بيان و عقيده و حقوق شهروندی و محدود کردن کنش های منتقدانه دانشجويان در داخل دانشگاه ارزيابی کرده و ضمن ابراز نگرانی نسبت به رويه غير عقلانی حاکميت در برابر حقوق و آزادی های آکادميک، خواستار رعايت حقوق افراد بازداشت شده هستيم.»


مهدی امينی زاده، عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت و عضو سابق دفتر تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا درباره امضاء کنندگان اين بيانيه می گويد: «اين بيانيه توسط تعدادی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در دوره های گذشته صادر شده است. نکته مهمی که در آن است اين است که از اعضای اولين شورای دفتر تحکيم وحدت بعد از انقلاب تا اعضای کنونی اين دفتر جزو امضاء کنندگان آن هستند. دوره های متفاوت دفتر تحکيم وحدت از ساليان گذشته نسبت به اين موضوع از خود حساسيت نشان داده اند.»


XS
SM
MD
LG