لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

تشنج در دانشگاه تهران همزمان با سخنرانی احمدی نژاد


محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در سخنرانی خود در دانشگاه تهران بار دیگر به مسئله دانشگاه کلمبیا پرداخت.
محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در سخنرانی خود در دانشگاه تهران بار دیگر به مسئله دانشگاه کلمبیا پرداخت.



سخنرانی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در دانشگاه تهران با تجمع و اعتراض دانشجويان مخالف دولت روبه رو شد و آنها شعار «مرگ بر ديکتاتور» سر دادند.


گزارش های رسيده از دانشگاه تهران حاکيست که رييس جمهوری ايران صبح روز دوشنبه با حضور در تالار علامه امينی دانشگاه به ايراد سخنرانی برای دانشجويان منتخب وزارت علوم پرداخت و به طور رسمی سال تحصيلی جديد دانشگاه ها را آغاز کرد.


ولی همزمان با سخنرانی وی ، بيش از يکهزار نفر از دانشجويان مخالف برنامه و سياست های آقای احمدی نژاد با برپايی تجمعی در بيرون از تالار به سر دادن شعار پرداختند.


  • دانشجويان با شعارهای « مرگ بر ديکتاتور» و « دانشجويان زندانی را آزاد کنيد» نسبت به سياست های دولت نهم عليه دانشگاه ها، بازداشت دانشجويان و اخراج اساتيد منتقد به شدت اعتراض کردند.

دانشجويان با شعارهای « مرگ بر ديکتاتور» و « دانشجويان زندانی را آزاد کنيد» نسبت به سياست های دولت نهم عليه دانشگاه ها، بازداشت دانشجويان و اخراج اساتيد منتقد به شدت اعتراض کردند.


وحيد عابدينی، فعال دانشجويی که خود در دانشگاه تهران حضور داشته است در گفت وگو با راديو فردا گفت: بيش از هزار نفر از دانشجويان در دانشگاه تهران و به دعوت دفتر تحکيم وحدت و انجمن اسلامی دانشگاه تهران تجمع کرده اند و دانشجويان در يک تريبون آزاد در حال سخنرانی هستند.


وی افزود: در اين تجمع دانشجويانی از دانشگاه پلی تکنيک و انجمن اسلامی دانشگاه تهران صحبت کردند. برخی از دانشجويان مطالبات صنفی داشتند و انتقاداتی نيز نسبت به عملکرد دولت و وزرات علوم در دانشگاه ها داشتند.


اين فعال دانشجويی در خصوص محور سخنرانی ها گفت: «در اين سخنرانی ها بيشتر بيان سوالاتی بود که از آقای احمدی نژاد مطرح شد و حول اين موضوع بود که رييس جمهوری ايران به دانشگاه کلمبيا می رود و به پرسش های دانشجويان پاسخ می دهد ولی حاضر نيست که سخنان دانشجويان ايرانی را بشنود و به سوالات آنها پاسخ دهد.»


وحيد عابدينی در پاسخ به اين پرسش که چرا دانشجويان منتقد در سالن سخنرانی حضور نداشتند گفت: «به اين دليل که کوچکترين سالن دانشگاه تهران انتخاب شده بود و جمعيت محدودی که اکثرا از اساتيد و دانشجويان بسيجی بودند با کارت دعوت و به صورت منتخب به اين سخنرانی آمده بودند.»


وی افزود: «هيچ يک از دانشجويان و نمايندگان دفتر تحکيم وحدت و انجمن های اسلامی دعوت نشده بودند در حالی که اين تشکل های دانشجويی خواستار شرکت در سخنرانی رييس جمهوری ايران شده بودند تا پرسش های خود را مطرح کنند.»


گزارش های ديگری حاکيست که برخی از دانشجويان بسيجی نيز با حضور در محل تريبون آزاد دانشجويان فرياد می زدند: « رييس جمهور انقلابی، حمايتت می کنيم» يا « منافق حيا کن، دانشگاه را رها کن.»


دانشجوی ديگری که نخواست نامش فاش شود به راديو فردا گفت که محمود احمدی نژاد پس از انجام سخنرانی خود دانشگاه تهران را ترک کرد و لحظاتی بعد، دانشجويان بسيجی با حضور در محل اقدام به اقامه نماز جماعت کردند تا معترضين را پراکنده سازند.


شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، بزرگترین تشکل دانشجوی ایران، روز یکشنبه در نامه ای سرگشاده خطاب به آقای احمدی نژاد، گفته بود که مسئولان و نهادهای امنیتی در تماس های متعددی با دانشجویان می کوشند مانع از حضور آنها در سالن سخنرانی وی شوند.


شواری مرکزی دفتر تحکیم وحدت افزوده بود که به همین دلیل آن ها سوال های خود را در ارتباط با سرکوب دانشجویان، نقض آزادی بیان، اخراج برخی استادان از دانشگاه ها، سیاست های اقتصادی و سیاست خارجی دولت در نامه سرگشاده مطرح کرده اند.



فضای امنيتی


برخی از سايت های خبری وابسته به دانشجويان از جمله خبرنامه دانشجويان اميرکبير در گزارش های خود اعلام کرده بودند که « فضای داخل و اطراف دانشگاه تهران در آستانه حضور محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری، به شدت امنيتی شده است.»



  • شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، بزرگترین تشکل دانشجوی ایران، روز یکشنبه در نامه ای سرگشاده خطاب به آقای احمدی نژاد، گفته بود که مسئولان و نهادهای امنیتی در تماس های متعددی با دانشجویان می کوشند مانع از حضور آنها در سالن سخنرانی وی شوند.

بر اساس اين گزارش ها، «نيروهای امنيتی از ساعات اوليه صبح روز دوشنبه در اطراف، مقابل درب ها و داخل دانشگاه تهران حضور گسترده داشته و کوچکترين تحرکات را با دقت زير نظر دارند.»


اين گزارش می افزايد: « مديريت دانشگاه تهران به منظور کنترل هر چه بهتر فضای اين دانشگاه در آستانه حضور رييس جمهوری، از نيروهای حراست و انتظامات ديگر دانشگاه های تهران درخواست کمک کرده است.»


دومین تشنج


این دومین بار ظرف یکسال گذشته است که سخنرانی محمود احمدی نژاد در یک دانشگاه از سوی دانشجویان مخالف عملکرد وی دچار تشنج می شود.


آذرماه سال گذشته و زمانی که رییس جمهوری ایران به مناسبت روز ۱۶آذر، روز دانشجو، در دانشگاه امیر کبیر حضور یافت سخنان او بارها با شعار و فریادهای دانشجویان معترض قطع شد.


دانشجویان در این نشست او را «دیکتاتور» خواندند و حتی تعدادی از دانشجویان عکس های او را در مقابل دیدگانش آتش زدند.


محمود احمدی نژاد در این روز، همه اعتراض ها را نشانه هایی از «وجود آزادی» در ایران خواند و حتی تاکید کرد که نباید با دانشجویان معترض برخورد شود.


با اين همه، اندکی پس از روز دانشجو، برخوردها آغاز شد و فشار بر فعالان دانشجويی به ويژه در دانشگاه اميرکبير بيش از پيش افزايش يافت.


تشکل های دانشجویی می گویند که دانشجویان در یکسال گذشته در حال دادن تاوان اعتراض خود به سخنرانی محمود احمدی نژاد هستند.


«قرار بود در دانشگاه کلمبیا اتفاقاتی رخ دهد»


رییس جمهوری ایران در سخنرانی خود در دانشگاه تهران بار دیگر به اتفاقات روی داده در دانشگاه کلمبیا اشاره کرد و گفت: « برنامه ها را طوری طراحی کردند که بعد از پیروزی در این دانشگاه تعرضاتی به حقوق ملت داشته باشند.»



  • «اتفاقات دانشگاه کلمبیا کاملا برنامه ریزی شده بود و طراحی کرده بودند تا اتفاقاتی در آنجا بیافتد.»
محمود احمدی نژاد

وی افزود: «اتفاقات دانشگاه کلمبیا کاملا برنامه ریزی شده بود و طراحی کرده بودند تا اتفاقاتی در آنجا بیافتد.»


آقای احمدی نژاد افزود: «آنها برنامه هایی را طراحی کردند و از اینجانب دعوت کردند و گفتند ما کاری می کنیم که رییس جمهور ایران در این مراسم حاضر نشود و اگر هم حاضر شد نتواند حرف ملت ایران را بیان کند و اگر هم بیان کرد، دچار یک اعصاب خرد و آشفته باشد تا پیامش منتقل نشود.»


رییس جمهوری ایران از روابط عمومی دانشگاه کلمبیا انتقاد کرد و گفت: « آنها طوری برنامه ریزی کرده بودند که کارت ورود به جلسه فقط برای دوستان آنها صادر شود و بسیاری از دانشجویان اعلام می کردند که نتوانستند که کارت ورود به جلسه را بگیرند. حتی حدود ۵۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه کلمبیا به اینجانب مراجعه کردند و گفتند که ما نتوانستیم کارت ورود بگیریم.»


به گزارش خبرگزاری فارس، وی اظهار داشت: «ما قصد داشتیم در آمریکا در کنار برج دو قلو نیز حضور پیدا کنیم اما به ما اعلام کردند که نمی توانند امنیت برقرار کنند. سوال ما این است که شما وقتی در شهر خود نمی توانید امنیت برقرار کنید چگونه می توانید در عراق و جاهای دیگر امنیت برقرار کنید.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG