لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

فرانسه: موشک ماهواره بر ایران، نمی تواند به فضا برسد


ايران روز دوشنبه، ۱۵ بهمن ماه، موشکی را به نام «سفير» آزمايش کرد و مقام های ايرانی اعلام کردند که اين موشک را برای پرتاب ماهواره ای به نام «اميد» طراحی کرده اند. (عکس از AFP)
ايران روز دوشنبه، ۱۵ بهمن ماه، موشکی را به نام «سفير» آزمايش کرد و مقام های ايرانی اعلام کردند که اين موشک را برای پرتاب ماهواره ای به نام «اميد» طراحی کرده اند. (عکس از AFP)

وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به آزمايش يک موشک ماهواره بر در ايران، گفت که اين موشک، توانايی رسيدن به فضا را ندارد و در واقع «يک موشک معمولی» است که تکنلوژی ساخت آن می تواند برای ساخت سلاح به کار رود.


ايران روز دوشنبه، ۱۵ بهمن ماه، موشکی را به نام «سفير» آزمايش کرد و مقام های ايرانی اعلام کردند که اين موشک را برای پرتاب ماهواره ای به نام «اميد» طراحی کرده اند. ماهواره «اميد» در ايران ساخته شده و يک ماهواره تحقيقاتی است.


اما پاره ای از کارشناسان می گويند که تکتولوژی ساخت موشک ماهواره بر و موشک های نظامی با برد بالا، شباهت بسياری دارند.


پاسکال آندريانی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنج شنبه در جريان يک نشست پرسش و پاسخ آن لاين، گفت: «قطعنامه های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل، نگرانی جامعه جهانی را از توسعه برنامه موشک های بالستيک ايرانيان که می توانند برای حمل تسليحات کشتار جمعی به کار روند، نشان داده اند.»


  • «آزمايش جديد که از سوی مقام های ايرانی به عنوان يک برنامه فضايی تصوير شده است، در زمانی که موشک های مورد سئوال، توانايی رسيدن به جو بالای اتمسفر را ندارند، به منبع تازه نگرانی بدل می شود.»
وزارت امور خارجه فرانسه

وی افزود: «آزمايش جديد که از سوی مقام های ايرانی به عنوان يک برنامه فضايی تصوير شده است، در زمانی که موشک های مورد سئوال، توانايی رسيدن به جو بالای اتمسفر را ندارند، به منبع تازه نگرانی بدل می شود.»


پيش از اين واشينگتن نيز به آزمايش موشکی ايران واکنش منفی نشان داده بود.


روز دوشنبه هفته جاری و ساعاتی پس از پرتاب موشک «سفير»، دانا پرينو و گوردون جاندرو، سخنگويان کاخ سفيد آمريکا با «تاسف بار» خواندن پرتاب کاوشگر فضايی ايران اعلام کردند که «ايران با انجام چنين کارهايی فقط خود را بيشتر منزوی می کند.»


خانم پرينو در آن روز به خبرنگاران گفته بود: «امروز صبح [دوشنبه، ۱۵ بهمن ماه] ايران بار ديگر يک موشک باليستيک آزمايش کرد. اين باعث تاسف است که آنها چنين کاری را انجام دادند چون باعث انزوای بيشتر اين کشور در جامعه جهانی خواهد شد.»


گوردون جاندرو، سخنگوی ديگر کاخ سفيد نيز از پرتاب موشک ماهواره بر ايران به فضا انتقاد کرده و گفته بود: «اين جای تاسف است که ايران به آزمايش موشک های بالستيک ادامه می دهد.»


بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، موشک «سفير»، يک راکت کاوشی است و از جمله مقدمات اوليه پرتاب ماهواره به مدار است.


در ابتدای هفته جاری گذشته، رسانه های دولتی ايران با تبليغات گسترده از دستاورد تازه هوا فضا توسط جمهوری اسلامی خبر دادند که شامل ساخت ماهواره ايرانی اميد، ايستگاههای زمينی و پايگاه پرتاب فضايی بومی جمهوری اسلامی ايران بود.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران به همراه مقامات نظامی در مراسم شليک اين موشک و رونمايی از ماهواره اميد شرکت کردند.


آقای احمدی نژاد در اين مراسم گفت: «ما نياز داريم که حضور عملی و موثری در فضا داشته باشيم.»


XS
SM
MD
LG