لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۵

تاریخچه بازی‌های ایران و کره جنوبی در برابر یکدیگر


تیم ملی فوتبال ایران در سئول کره جنوبی در سال ۲۰۰۹
تیم ملی فوتبال ایران در سئول کره جنوبی در سال ۲۰۰۹
در آخرین دیدار از مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱، روز شنبه، دوم بهمن‌ماه، تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در ورزشگاه «قطر اسپورت» با قضاوت روشن ایرماتوف از ازبکستان به مصاف هم خواهند رفت.

از بیستم مهرماه ۱۳۸۴ که کره‌ای‌ها در یک بازی دوستانه در سئول مقابل ایران با سرمربی‌گری برانکو ایوانکوویچ به برتری ۲-۰ رسیدند، این تیم تاکنون پنج بار دیگر با ایران روبه‌رو شده است، اما در این پنج سال از دستیابی به پیروزی در وقت قانونی و حتی وقت‌های اضافی بازمانده است. برتری این تیم مقابل ایران در دوره قبلی جام ملت‌ها نیز در ضربات پنالتی رقم خورد.

این دو تیم در مجموع بازی‌های ثبت شده در فیفا ۲۴ بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم ایران ۹ پیروزی در برابر ۸ شکست بوده است. هفت بازی هم با تساوی به پایان رسیده است.

نکته جالب و از اتفاقاتی که به ندرت در فوتبال رخ می‌دهد این است که ایران و کره جنوبی برای پنجمین دوره پیاپی، در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل هم قرار می‌گیرند.

جالب‌تر این که تیم صعودکننده از بین این دو نیز یکی در میان بوده است، روندی که اگر ادامه پیدا کند حکم به صعود ایران خواهد داد.

ایران و کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا نیز دو بار روبه‌روی هم صف آراسته‌اند.

این دو تیم برای راهیابی به مرحله نهایی جام ۲۰۰۷، در تهران و سئول با هم بازی کردند و تیم امیر قلعه‌نویی در کره به تساوی ۱-۱ رسید و در تهران با ۲ گل بر رقیب خود چیره شد. غلامرضا عنایتی و حسین بادامکی گل‌های ایران را به ثمر رساندند.

در آخرین بازی دوستانه دو تیم نیز که در کره جنوبی به انجام رسید، ایران با گل مسعود شجاعی این تیم را در خاک خودش شکست داد.

و تاریخچه بازی‌های دو تیم در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا:

۱۹۷۲ تایلند: ایران ۲-۱ کره جنوبی

فینال این دوره را ایران و کره جنوبی برگزار کردند. وقت قانونی با گل علی جباری به تساوی ۱-۱ انجامید. در وقت اضافی اما ایران با گل دقیقه ۱۰۸ حسین کلانی موفق به شکست کره جنوبی شد تا برای دومین مرتبه فاتح جام شود.

۱۹۸۸ قطر: ایران ۰-۳ کره جنوبی

پرویز دهداری که صعود تیمش قطعی شده بود، در این بازی به احمدرضا عابدزاده استراحت داد و احمد سجادی را به میدان فرستاد. سیامک رحیم‌پور هم فرصت بازی پیدا کرد.

سجادی که دو سال قبل هم در بازی‌های آسیایی و در ضربات پنالتی مقابل کره‌ای‌ها فقط تماشاگر گل شدن پنالتی‌ها بود، این بار نیز با خوردن سه گل، در‌‌ همان جریان بازی جایش را به عابدزاده داد.

۱۹۹۶ امارات: ایران ۶-۲ کره جنوبی

یکی از شگفت‌انگیز‌ترین نتیجه‌ها در تاریخ جام ملت‌های آسیا رقم خورد و تیم رویایی محمد مایلی کهن با وجود این که نیمه اول را با شکست ۲-۱ به پایان برده بود، در نیمه دوم طوفانی ظاهر شد و ۵ بار دروازه کره جنوبی را باز کرد تا اشک سرمربیان کره جنوبی و ایران در قاب دوربین‌های تلویزیونی به یادگار بماند.

۲۰۰۰ لبنان: ایران ۱-۲ کره جنوبی

در تیم پرحاشیه جلال طالبی، ایران ابتدا به گل برتری رسید. کریم باقری از ۴۰ متری با شوتی تاریخی دروازه کره را باز کرد. در ادامه اما کار به تساوی کشیده شد.

در وقت اضافه با اشتباه محرز علی دایی که می‌خواست توپ را با ضربه آکروباتیک از محوطه جریمه ایران دور کند، گل طلایی کره‌ای به ثبت رسید و ایران حذف شد.

۲۰۰۴ چین: ایران ۴-۳ کره جنوبی

علی کریمی همه‌کاره این دیدار بود. هت‌تریک او منجر به حذف کره جنوبی از دور مسابقات شد. مهدی مهدوی کیا هم با سه پاس گل نقشی کلیدی در این پیروزی داشت.

۲۰۰۷ مالزی: ایران ۰-۰ کره جنوبی

امیر قلعه‌نویی در دوران کوتاه سرمربی‌گری‌اش سه بار با کره جنوبی روبه‌رو شد و هیچ‌گاه بازنده نبود. او پس از یک پیروزی و یک تساوی با کره‌ای‌ها در مرحله مقدماتی، این بار در مرحله نهایی روبه‌روی کره قرار گرفت. بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه به تساوی بدون گل انجامید.

در ضیافت پنالتی‌ها این کره جنوبی بود که به پیروزی رسید و ایران حذف شد. لی وون جائه با مهار ضربات مهدوی‌کیا و رسول خطیبی تیمش را به نیمه‌نهایی برد.

وحید طالب‌لو در صد و بیستمین دقیقه به جای حسن رودباریان به زمین آمد و پنالتی چهارم کره که کیم دو هین نواخت را هم مهار کرد، اما برای ایران فقط زندی و عنایتی گل‌زنی کردند.

امیر قلعه‌نویی درباره موقعیت طلایی نکونام در وقت‌های اضافی آن دیدار می‌گوید: «علی کریمی حرکتی بسیار تماشایی انجام داد و در موقعیتی عالی توپ را به نکونام سپرد. هنوز برایم تعجب‌آور است که چه طور آن توپ را گل نکرد.»
XS
SM
MD
LG