لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

پایان «ماموریت» نظامی آمریکا در عراق


لئون پانه‌تا (چپ) در دیدار با نوری‌المالکی (راست)، نخست وزیر عراق
لئون پانه‌تا (چپ) در دیدار با نوری‌المالکی (راست)، نخست وزیر عراق
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه در نطقی پایان «ماموریت» نیروهای نظامی کشورش در عراق پس از هشت سال و نیم را اعلام کرد. حضور نظامی آمریکا در این کشور روز پنج‌شنبه رسما پایان می‌یابد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، پنج‌شنبه صبح به منظور شرکت در مراسمی به همین مناسبت وارد بغداد، پایتخت عراق، شده است.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، اواخر مهرماه اعلام کرده بود که نيروهای نظامی آمريکايی تا پايان سال ۲۰۱۱ به طور کامل از عراق خارج خواهند شد.

آقای اوباما روز چهارشنبه در نطق خود از نیروهای کشورش که به آمریکا باز خواهند گشت استقبال کرد و خدمات آنان را «برای کمک به مردمی که نمی‌شناختند» ستود.

در مراسمی که روز پنج‌شنبه به همین منظور در بغداد برگزار خواهد شد پرچم نیروهای نظامی آمریکا پایین کشیده و تا می‌شود و در جعبه‌ای مخصوص قرار داده خواهد شد.

این به گفته سی‌ان‌ان پایان رسمی ماموریتی خواهد بود که برای نیروهای نظامی آمریکا در ماه مارس سال ۲۰۰۳ با حمله به عراق تحت فرمان صدام حسین آغاز شد.

به این ترتیب تمام نیروهای نظامی آمریکا باید تا پایان ماه جاری میلادی، دسامبر، دو هفته دیگر، از کشور عراق خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، تنها حدود ۱۶۰ نيروی نظامی آمريکايی برای آموزش نيروهای عراقی و همچنين محافظت از سفارت آمريکا در اين کشور باقی خواهند ماند.

این در حالی است که رويترز پیشتر گزارش داده بود که مقامات بلندپايه عراق در خلوت از خروج نيروهای آمريکايی از عراق ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گويند که حضور اين نيروها عامل اصلی حفظ آرامش بين اعراب و کردها به ويژه در مناطق مورد مناقشه نفتی بوده است.

به دنبال حمله آمریکا به عراق، حکومت صدام حسین در عرض چند هفته سقوط کرد و خود او در دسامبر سال ۲۰۰۳ پس از ماه‌ها زندگی در خفا دستگیر و پس از مدتی اعدام شد.

آقای اوباما در نطق خود که در پایگاه نظامی «فورت برگ» در کارولینای شمالی ایراد کرد به مرگ نزدیک به ۴۵۰۰ آمریکایی و مجروحیت بیش از ۳۰ هزار نفر در این «ماموریت» نیز اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG