لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

آمریکا از فروش اسلحه به ایران ابراز نگرانی کرد


مسکو درتلاش است فروش سلاح و تجهيزات نظامی خود را در سال ۲۰۰۷ به رکوردی تازه به رقم هفت و نيم ميليارد دلار برساند.
مسکو درتلاش است فروش سلاح و تجهيزات نظامی خود را در سال ۲۰۰۷ به رکوردی تازه به رقم هفت و نيم ميليارد دلار برساند.

ايالات متحده آمريکا با ابراز نگرانی از فروش اسلحه توسط روسيه به کشورهای ايران، سوريه و ونزوئلا، مسکو را متهم کرد که برای همسايگانش، «قلدری» می کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ديويد کرامر، معاون وزارت امور خارجه ايالات متحده آمريکا که در بروکسل و پيش از ديدار با مقام های اتحاديه اروپا سخن می گفت، در عين حال از آنچه «همکاری روسيه در مسايلی چون مبارزه با تروريسم، بحران هسته ای ايران و کره شمالی و تنش در خاورميانه» می خواند، استقبال کرد.

آقای کرامر در حالی از سياست فروش تسليحات روسيه انتقاد کرده است که از آن سو، ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسيه، ماه گذشته آمريکا را متهم کرده بود که با «سياست های خطرناکی» به دنبال «تحميل خواسته خود به جهانيان» است.

با اين حال معاون وزارت امور خارجه آمريکا تاکيد کرد که به رغم اظهارات ماه گذشته آقای پوتين، هيچ گونه «تحول قابل توجهی» در روابط آمريکا – روسيه، به وجود نيامده است.

وی گفت: «هيچ يک از ما خواهان بازگشت به جنگ سرد نيست، ما يک جنگ سرد داشته ايم و همان يکی برايمان کافی است. آرزوی ما اين است که در مسير پيگيری منافع مشترکمان با روسيه رو به جلو حرکت کنيم.»

آقای کرامر همچنين ابراز اميدواری کرد که روابط روسيه با کشورهايی چون لهستان که زمانی از اقمار شوروی بودند و اکنون عضو اتحاديه اروپا هستند، توسعه يابد.

وی افزود: «چالش پيش روی اتحاديه اروپا، تلاش برای توسعه روابط و تعيين مسيری است که منافع همه را تامين کند.»


روسیه ۷.۵ میلیارد دلار اسلحه می فروشد


اوایل اسفند ماه، سرگئی ايوانف، معاون اول نخست وزير روسيه گفته بود که مسکو درتلاش است فروش سلاح و تجهيزات نظامی خود را در سال ۲۰۰۷ به رکوردی تازه به رقم هفت و نيم ميليارد دلار برساند.


آقای ايوانف گفت: اين هدف با توجه به فروش شش ميليارد و چهار صد ميليون دلاری سلاح در سال ۲۰۰۶ برای سال جاری در نظر گرفته شده است.


بخشی از در آمدهای روسيه از راه فروش لوازم يدکی و ارائه خدمات پس از فروش بدست مي آيد.


مقام های کرملين صنعت اسلحه سازی روسيه را تنها بخش اقتصادی این کشور می دانند که قدرت رقابت با شرکت های اسلحه سازی غرب را دارد.


افزون بر اين، فروش سلاح برای بخش نظامی روسیه ميلياردها دلار درآمد دارد. صنعت اسلحه سازی در روسيه در دست کادرهای امنيتی است و يکی از ستون های کليدی قدرت ولاديمير پوتين را تشکيل مي دهد.


سرگئی خمــزوف، همکار پيشين ولاديمير پوتين در کا.گ.ب، در حال حاضر ریيس شرکت دولتی صادرات اسلحه « روسوبورون اکسپرت» است.


اين شرکت از زمان به قدرت رسيدن ولاديمير پوتين نفوذ زيادی در روسیه پيدا کرده و بر صنعت فولاد و خودرو سازی مسلط شده است.


XS
SM
MD
LG