لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

سازمان جاسوسی بریتانیا و تلاش برای «زنانه کردن» هیتلر


مجسمه مومی آدولف هیتلر در موزه نیاوران تهران
مجسمه مومی آدولف هیتلر در موزه نیاوران تهران
در یکی از عجیب‌ترین عملیات امنیتی/اطلاعاتی قرن بیستم، جاسوسان بریتانیایی توطئه‌ای را برای اثر گذاشتن بر خلق و خوی آدولف هیتلر، دیکتاتور آلمان، و «زنانه کردن» او تحت بررسی داشتند.

مأموران امنیتی بریتانیایی طرحی سری را در دست مطالعه داشتند که، در صورت موفقیت، قرار بود هیتلر را به موجودی «لطیف‌تر» تبدیل کند.

روزنامه دیلی تلگراف، چاپ لندن، روز چهاردهم اوت از قول پروفسور برایان فورد، از دانشگاه کاردیف در ویلز، نوشت که چند تن از مأموران «ام. آی. پنج»، سرویس جاسوسی بریتانیا، موفق شده بودند آن قدر به درون حلقه افراد پیرامون هیتلر نفوذ کنند که به راحتی این امکان را پیدا کرده بودند که، در صورت لزوم، به غذای او هورمون زنانه «استروژن» اضافه کنند.

به ظاهر آن چه باعث شد بریتانیایی‌ها «استروژن» را برای مقابله با آدولف هیتلر برگزینند بی‌مزه بودن این هورمون و تأثیر آرام و تدریجی آن بر روی فرد است، مسئله‌ای که می‌توانست آن را از دید پیشمرگان هیتلر مخفی نگاه دارد، پیشمرگانی که طبق روال معمول غذای هیتلر را، قبل از آن که «پیشوا» آن را میل کند، می‌چشیدند.

پروفسور فورد به روزنامه تلگراف می‌گوید: «از آنجا که هیتلر افراد مخصوصی را در نیروهای حفاظتی‌اش داشت که غذای او را برایش می‌چشیدند، افزودن زهر به خوراک او بی‌فایده بود، چون این افراد [پیش از آن که هیتلر به غذا لب بزند] قربانی زهر می‌شدند و توطئه لو می‌رفت.»

با این همه، برنامه افزودن استروژن به غذای هیتلر، تنها در ذهن خالقان آن و در حد یک طرح بر روی کاغذ باقی ماند و بعد‌ها هم از طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه خارج شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

پروفسور فورد که به تازگی پژوهشی با عنوان «سلاح‌های سری: فناوری، دانش و مسابقه برای برنده شدن در جنگ جهانی دوم» به قلم او منتشر شده است به بسیاری طرح‌های غریب دیگر سرویس اطلاعاتی بریتانیا درجریان جنگ جهانی دوم اشاره می‌کند: از جمله ریختن چسب روی نیروهای نازی برای زمین‌گیر کردن آن‌ها یا جاسازی بمب در قوطی‌های کمپوت صادراتی به رایش سوم.

عوامل امنیتی بریتانیا طرحی نیز برای انداختن جعبه‌های حاوی مار بر روی نیروهای دشمن را تحت بررسی داشتند.

اما مطالعه جزئیاتی از این دست، که به تازگی در دسترس عموم قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد که چگونه مأموران بریتانیایی تمایل داشتند با توسل به پیشرفت‌های فنی و پزشکی آن دوران دست بالا‌تر را در جنگ از آن خود کنند.

قرار است کتابی از پروفسور فورد، در همین زمینه، در ماه سپتامبرسال جاری میلادی، ۲۰۱۱، منتشر شود.
XS
SM
MD
LG