لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

«صحبت فابيوس پاسخی به رويکردهای بسيار تندروانه در ايران بود»


 مارک فيتزپاتريک، مدير برنامه خلع سلاح در انستيتوی بين‌المللی مطالعات استراتژيک در لندن
مارک فيتزپاتريک، مدير برنامه خلع سلاح در انستيتوی بين‌المللی مطالعات استراتژيک در لندن

مذاکرات دو روزه ايران و آمريکا با حضور نماينده اتحاديه اروپا در حالی ژنو سوييس انجام می شود، که دور اوليه آن از سوی عباس عراقچی معاون وزير خارجه ايران، مثبت و سازنده خوانده شد. گفتگوهايی که در آستانه دور بعدی مذاکرات در وين، در روزهای ۲۶ تا ۳۰ خرداد انجام می شود، آنطور که وزير خارجه فرانسه اعلام کرده است، با مشکل روبروست.

مشکلی که لوران فابيوس، از آن با عنوان تعداد سانتريفوژ نام برده است.

درباره گفتگوهای دو جانبه ايران و آمريکا، رادیو فردا با مارک فيتزپاتريک، مدير برنامه خلع سلاح در انستيتوی بين‌المللی مطالعات استراتژيک در لندن گفتگو کرده و ابتدا ارزيابی او را از ديدار دو جانبه ايران و آمريکا جويا شده است:

اينکه آمريکا با تيمی بلند پايه تر با افرادی از کاخ سفيد، با ايران ديدار دو جانبه انجام می دهد، نشاندهنده عزم آمريکاست برای اينکه هر چه در توان دارد انجام دهد تا برای دستيابی به توافق تا پايان مهلت شش ماهه ( ۲۹ تيرماه) تلاش کند. اما از انجايی که آنها يک توافق بد نمی خواهند، احتمال اينکه در مدت زمان باقی مانده به توافق دست يابند، خيلی کم است. خصوصا اگر آمريکا بخواهد در مقابل تعداد سانتريفوژها، به بازرسی های بيشتر از برنامه هسته ای ايران برسد، يکی از راه های پيشبرد و دسترسی به يک توافق است.

اين به اين معناست که ايران بتواند سانتريفوژهای بيشتری را فعال نگه دارد، و در مقابل بپذيرد که جامعه بين الملل توانايی بيشتری داشته باشد که هرگونه تقلب احتمالی ايران را شناسايی کند.

درباره همين تعداد سانتريفوژها، وزير خارجه فرانسه بامداد سه شنبه در مصاحبه ای گفت اگرچه پنج به علاوه يک به ايران گفته است که می تواند صدها سانتريفوژ داشته باشد، موضع ايران در اختيار داشتن صدها هزار سانتريفوژ است. ارزيابی شما از اين صحبت با توجه به اينکه وزير خارجه فرانسه از جزييات مذاکرات پرده برداشته است؟

موضوع کليدی به نظر می آيد که تعداد سانتريفوژهاست و اينطور که وزير خارجه فرانسه گفته، به نظر می آيد که نظر طرفين بسيار از يکديگر فاصله دارد.

بين صدها تا صدها هزار فاصله بسيار زيادی وجود دارد. به نظرم اما می توان يک مبادله در زمينه تعداد سانتريفوژ کرد بستگی به همان ميزان نظارت و بازرسی بسيار بالا دارد. البته بايد بگويم که عدد منطقی برای تعداد سانتريفوژهای ايران، چند صد نيست بلکه ايران قاعدتا بايد بتواند چند هزار سانتريفوژ فعال داشته باشد.

به نظرتان صحبت درباره موانع بر سر راه توسط وزير خارجه فرانسه، موضوعی نادر است؟يا توقع چنين اظهار نظری وجود داشت؟

به نظرم او درباره مشکلی صحبت کرده که همه از آن اطلاع داشتند. تعداد سانتريفوژها مشکل بزرگيست. و وقتی ايران درباره تعداد صدها هزار سانتريفوژ صحبت می کند اين غير قابل تصور است که توسط غرب پذيرفته شود. به نظرم صحبت لوران فابيوس، پاسخی به رويکردهای بسيار تندروانه در ايران با رويکرد تندروانه در فرانسه بود. فرانسه هميشه در ميان اين شش کشور، موضعی سرسختانه تر داشته است و صحبت های امروز وزير خارجه هم در راستای سياست های فرانسه بود.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG