لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

نامه به آیت‌الله شاهرودی: داشتن کتاب قانون در زندان جرم است


«متأسفانه داشتن کتاب قانون اساسی در زندان ممنوع است.»

این بخشی از نامه سرگشاده مسعود کردپور روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و دبیر زندانی به رئیس قوه قضائیه است. جرم آقای کردپور که در روز هفدهم مرداد سال گذشته (مصادف با روز خبرنگار) بازداشت شد، « فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه» است و اکنون دوران حبس یک ساله خود را، دور از بوکان شهر محل سکونت خود، در زندان ارومیه سپری می‌کند.

مسعود کردپور در ادامه دادخواهی خود از آیت الله محمود هاشمی شاهرودی می‌نویسد:

« مشخص نیست که چرا صحبت از رعایت قانون اساسی و حقوق بشر ، حتی در زندان ، برای عده ای هراس انگیز است. تجزیه طلبان واقعی کسانی هستند که از حاکمیت قانون و رعایت حقوق بشر واهمه دارند و تلاش می‌کنند مردم و فعالین عرصه‌های مختلف را به شیوه‌های گوناگون به تخطی و سرپیچی از قانون سوق دهند و زمینه برخوردهای امنیتی و قضایی را فراهم آورند و بقا و قدرت خود را در این شرایط تضمین کنند.»

عباس جمالی وکیل مسعود کردپور در آغاز گفتگو با رادیو فردا تایید می‌کند که نامه سرگشاده که به تازگی از طریق سایت‌های اینترنتی منتشر شد، نوشته موکلش است.

آقای جمالی در مورد وضعیت موکلش و نامه سرگشاده ای که اخیرا وی از زندان برای آقای هاشمی شاهرودی ، رییس قوه قضاییه ارسال کرده است، می‌گوید:


متن نامه آقای کردپور خطاب به آقای شاهرودی، رئیس قوه قضاییه، به عنوان نامه سرگشاده ارسال شده است . اتهامات ایشان شامل مطالبی بوده که موکلم در مصاحبه‌هایش ایراد کرده و دادگاه آن را بعنوان اقدام علیه امنیت از طریق مصاحبه و تحت عنوان اتهامات ایشان اعلام کرده است. این در حالی است که آقای کردپور در هیچ کدام از مصاحبه‌هایش با نظام جمهوری اسلامی مشکلی نداشتند، بلکه این مصاحبه‌ها حاوی انتقاداتی است خطاب به عده ای از مسئولین و بخصوص انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری -که البته آقای شاهرودی و آقای کروبی نیز در این مورد انتقاداتی داشتند- و متن این انتقادات پس از دستگیری ایشان بعنوان اتهامات وی ذکر شده است.

رادیو فردا: آیا پیش از این ، کتبا یا شفاها این انتقادات را با مسئولین قوه قضاییه در بوکان ، آذربایجان غربی و یا کردستان در میان گذاشته بود؟

بله، آقای کردپور این انتقادات را طرح کرده بود، حتی وقتی که در زندان بود. بنده هم در زمان دفاع از ایشان اعلام کردم که تلاش ایشان نه اقدام علیه امنیت ملی بلکه صرفا انتقاداتی بوده است که نسبت به برخی از مسئولین نظام ایراد شده و ایشان خودشان بارها و بارها آن را با مسئولین قوه قضاییه در میان گذاشته بودند.

متاسفانه در زندان بجای اینکه به این انتقادات رسیدگی شود، ایشان را به صورت غیر قانونی به زندان ارومیه تبعید کردند.


آقای کردپور در بند دوم نامه، از محدوده پرونده خودش فراتر رفته و هشدار می‌دهد که «با افزایش سخت‌گیری‌های چند سال اخیر در مناطق کردنشین، اندیشه و تلاش سیاسی هر چه بیشتر زیرزمینی شده، خشونت و شبنامه جای روزنامه‌ها و انتقادات علنی را خواهد گرفت». با توجه به آنچه که خودش در این نامه در مورد محدودیت‌ها گفته، پیشبینی می‌کنید که با انتشار این نامه سرگشاده که به امضا ایشان هم رسیده است ، مسئولان زندان از سخت گیری نسبت به وی بپرهیزند و قوه قضاییه نسبت به رای دادگاه ایشان تجدید نظر کند؟

امیدوارم که چنین اتفاقی بیفتد. این گفته آقای کردپور به عنوان یک فعال سیاسی و یک فرد آشنا به مسائل کردستان، یک واقعیت است و متاسفانه با فشاری که از سوی قوه قضاییه به این قبیل افراد می‌آید، فعالیت‌های جامعه مدنی به فعالیت‌های زیرزمینی مبدل می‌شود.

دغدغه آقای کردپور در تمام مراحل زندگی و خصوصا در این مدتی که در زندان بسر می‌برند تلاش برای یادآوری حقوق شهروندی به زندانیان بوده است. ولی متاسفانه این اقدامات و گفته‌هایشان علیه خودشان استفاده شده و ایشان را از زندان مهاباد به زندان ارومیه تبعید کردند.

من امیدوارم ارسال این نامه باعث شود که مسئولین زندان و قوه قضاییه، از سخت گیری در مورد آقای کردپور خودداری کرده و ایشان را از زندان آزاد کنند.

کی ممکن است تحول بعدی در پرونده ایشان رخ بدهد؟

ایشان به یک سال حبس محکوم شده اند که چیزی قریب به شش ماه آن را از سرگذرانده اند و امیدوارم باقی دوران زندانشان شامل عفو و آزادی مشروط شده و از زندان رها شوند.

از نظر قانونی چقدر از زندان آقای کردپور باقی است؟

وجود اعیادی که در پیش رو داریم مثل عید نوروز که ممکن است اولین موردی باشد که عفو شامل حالشان شود –اگر چه تا به حال هیچ خبری در این مورد نبوده است – باعث امیدواری است.

مورد بعدی برای عفو مشروط چه روزی است؟

روز ۱۲ فروردین ماه، روز جمهوری اسلامی.
XS
SM
MD
LG