لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

«۸۸۰ هزار نفر» در اروپا به «بردگی» گرفته شده‌اند


یک چهارم کسانی که به دست تبه‌کاران در اروپا قاچاق می‌شوند به تن‌فروشی مجبور می‌شوند
یک چهارم کسانی که به دست تبه‌کاران در اروپا قاچاق می‌شوند به تن‌فروشی مجبور می‌شوند
هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، با انتشار آماری که پارلمان اتحادیه اروپا آن را جمع‌آوری کرده است، می‌گوید در این قاره ۸۸۰ هزار نفر در شرایط «بردگی» به کار گماشته شده‌اند و از یک چهارم این افراد استفاده جنسی می‌شود.

بنا بر این گزارش بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ سازمان تبه‌کار در کشورهای اتحادیه اروپا وجود دارد.

کمیسیون ویژه «سی‌آی‌آر‌ام» در اتحادیه اروپا که این آمار را جمع‌آوری کرده است می‌گوید سود ناشی از تجارت انسان به دست گروه‌های تبه‌کار بالغ بر ۲۵ میلیارد یورو (۳۴ میلیارد دلار) و سود حاصل از تجارت اعضای بدن برای آنها تا ۲۶ میلیارد یوروست.

این گزارش می‌گوید کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل فعالیت‌های گروه‌های تبه‌کار و نیز برای مبارزه با آن سالیانه تا ۲۹۰ میلیارد یورو (نردیک به ۴۰۰ میلیارد دلار) ضرر می‌کنند.

قاچاق انسان و نیز «برده‌داری» در دوران معاصر از جمله مهم‌ترین مشکلاتی کشورها و دولت‌ها، به‌شمار می‌رود.

گزارشی از سازمان ملل متحد در سال ۱۳۸۹ نشان می‌داد که تا آن زمان سالیانه ۵۰ درصد به قربانیان قاچاق انسان در اروپا افزوده می‌شد و با در نظر گرفتن سود آن، این موضوع به پر منفعت‌ترین عمل تبه‌کارانه در اروپا تبدیل شده بود.

در حالی‌که تازه‌ترین آمار از ۸۸۰ هزار نفر در شرایط بردگی در اتحادیه اروپا می‌گوید، آمار سالیانه وزارت خارجه آمریکا، پیشتر، از ۲۷ میلیون نفر در کل دنیا گفته بود. البته گزارش وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر مبارزه با این موضوع پیشرفت کرده است. البته این موضوع شامل همه کشورها نمی‌شود. گزارش امسال وزارت خارجه آمریکا در مورد قاچاق انسان می‌گوید، روسيه، ازبکستان و ايران بدترين وضعيت را در سطح جهان دارند. براساس اين گزارش دولت‌های این کشورها برای مقابله با اين مشکل هيچ اقدام موثری انجام نداده و برنامه مشخصی هم برای مقابله با آن ندارند.

کمیسیون تحقیقاتی پارلمان اتحادیه اروپا در عین حال از «رشوه» و «فساد اداری» به عنوان «خطری مهم» برای کشورهای عضو نام برده و می‌گوید این موضوع نیز سالیانه بالغ بر ۱۲۰ میلیارد یورو ضرر برای اتحادیه همراه دارد.

«سی‌آی‌آر‌ام» خواستار بسته شدن «بهشت‌های مالیاتی» در منطقه اتحادیه اروپا شده است؛ کشورها و مناطق کوچکی که به‌طور معمول مالیات کم‌تری در آنها گرفته می‌شود و برخی شرکت‌ها و ثروتمندان برای فرار از مالیات در آن کشورها به به ثبت شرکت دست می‌زنند.

بهشت‌های مالیاتی و مشکلات ناشی از آن برای سیستم مالیاتی از جمله مهم‌ترین نگرانی‌های کشورهای پیشرفته به‌شمار می‌رود. مبارزه با این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که سران کشورهای موسوم به گروه ۲۰ در شهریور ماه گذشته در مورد آن به شور نشستند.
XS
SM
MD
LG