لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

میدان تقسیم؛ پلیس با گاز اشک‌آور، معترضان با کوکتل مولوتف


اندکی پس از تهدید‌های نخست وزیر ترکیه علیه معترضان برای بازگشت هر چه سریعتر به خانه‌های خود، میدان تقسیم استانبول از بیست‌ویکم خرداد ماه صحنه شدت گرفتن درگیری‌ها میان مخالفان و نیروهای پلیس بود.

این درگیری‌ها که خبرگزاری‌ها از حضور هزاران تن از معترضان در آنها خبر می‌دهد در شامگاه سه‌شنبه شدت بیشتری گرفت، به طوری‌که گفته می‌شود شدیدترین درگیری‌های ترکیه در روزهای گذشته بوده است.

پلیس با ماشین‌های آب‌پاش و پرتاب گاز اشک‌آور به سراغ معترضان رفت، خبرگزاری‌های می‌گویند صدها معترض نیز با مواد آتش‌زای دست‌ساز به نیروهای پلیس پاسخ داده‌اند. فرماندار استانبول در توئیتر خود نوشته است که «حاشیه‌ای اندک» از مردم با پلیس درگیر شده‌اند.

بر پایه گزارش روزنامه حریت چاپ ترکیه، ورود پلیس به میدان تقسیم دو بار انجام شده که آخرین بار پس از ساعت ۸ شب به وقت محلی بوده است.

معترضانی که مستقیما با پلیس درگیر شده‌اند صورت‌های خود را با پارچه یا ماسک ضدگاز پوشانده‌اند و گروهی از آنها بر سر کلاه ایمنی و دست‌کش‌هایی نیز بر دست دارند.

رجب طیب اردوغان به معترضان هشدار داده بود که «صبر» دولت او «حدی دارد» و از مخالفان خواسته بود تا خیابان‌ها را ترک کنند. این سخنان به فروکش کردن اعتراضات نیانجامید و شدت آن نیز بیش از پیش گزارش شده است.

قرار بود نخست‌وزیر ترکیه با گروهی از معترضان دیدار کند ولی هنوز مشخص نیست چه تعداد از مخالفان به این دیدار می‌روند.

واشینگتن نیز در تازه‌ترین واکنش خود خود به اعتراضات در ترکیه، روز گذشته از معترضان و دولت آن کشور خواست به گفت‌وگو بنشینند.

سخنگوی کاخ سفید با ابراز نگرانی از «مجازات» افراد «به‌دلیل ابراز عقایدشان در ترکیه»، در بیانیه‌ای گفته است: «ما همچنان با نگرانی حوادث ترکیه را دنبال می‌کنیم و از آزادی بیان، حق تجمع و اعتراض مسالمت آمیز دفاع خواهیم کرد.»

درگیری‌ها تنها به استانبول محدود نبوده است و در آنکارا نیز نیروهای پلیس به گروهی از معترضان که از نخست‌وزیر ترکیه می‌خواستند تا استعغا دهد حمله کرده‌اند.

«استعفا» خواست گروهی از معترضان است که پس از حمله دوازده روز پیش پلیس به تجمع نشسته در پارک گزی در استانبول و خشونت نیروهای امنیتی، شنیده می‌شود.

درخواست‌ معترضان برای برگزاری انتخابات زودرس را حزب عدالت و توسعه که بر ترکیه حکومت می‌کند، رد کرده است.

نخست وزیر ترکیه با پیروزی در سه انتخابات پیاپی، ده سال است که آن کشور را اداره می‌کند؛ از یک سو اقصاد ترکیه در این زمان به یکی از پویاترین اقتصادهای جهان با رشدی سریع تبدیل شده و از سوی دیگر مخالفانش او را از جمله به تمامیت‌خواهی و اسلامی کردن کشور متهم می‌کنند.

مقام‌های استانبول می‌گویند در درگیری‌های تازه آن شهر -تا همینک- ۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

اعتراضات در ترکیه که به سرعت از استانبول گذشت و به دیگر شهر‌ها از جمله آنکارا، پایتخت آن کشور، رسید سه کشته در پی داشته است.

معترضان به طور گسترده‌ای برای خبررسانی در مورد آن به شبکه‌‌های اجتماعی روی آورده‌اند، نخست وزیر ترکیه نیز بر شبکه‌های اجتماعی تاخته و آنها را دشمن جامعه معرفی کرده است.
XS
SM
MD
LG