لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

ابراز نگرانی وزیر خارجه آمریکا از انحلال جمعیت «وفاق» در بحرین


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از انحلال جمعیت وفاق در بحرین «عمیقا» ابراز نگرانی کرده و خواستار بازگشت از این تصمیم دولت در مورد این جمعیت و نیز دیگر گروه‌های مخالف که فعالیت مسالمت‌آمیز دارند، شده‌است.

دادگاهی در بحرین ۲۷ تیر ماه حکم به انحلال این گروه و مصادره اموال آن داد.

جمعیت وفاق ملی اسلامی، یک گروه سیاسی‌ست و بزرگ‌ترین حزب بحرین به شمار می‌رود. این گروه ۱۵ سال پیش تاسیس شد و گفته می‌شود از نظر فکری و رویه به روحانیون شیعه نزدیک است.

حکومت سنی‌مذهب بحرین که کشوری عمدتا شیعه‌نشین است، پیشتر نیز تابعیت یک روحانی بانفوذ شیعه را سلب کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به انحلال «وفاق» گفته است «این حکم (دادگاه) گام دیگری از اقدامات نگران‌کننده در بحرین است».

جان کری از یک سو تاکید کرده که بحرین با «تهدیدهایی امنیتی جدی» روبه‌رو است و در عین حال افزوده است که «این اقدامات برای سرکوب گروه‌های مخالفی که خشونت‌طلب نیستند، تنها به هم‌بستگی و امنیت بحرین است که ضربه می‌زند».

به گفته وزیر خارجه ایالات متحده، این اقدامات «به اتحاد» آن کشور و بحرین نیز «آسیب می‌رساند».

پیش از این، در دهم تیر ماه، هفت سناتور آمریکایی در نامه‌ای به جان کری، از او خواسته‌ بودند تا حکومت بحرین را برای انجام اصلاحات سیاسی و اجتماعی تحت فشار قرار دهد. به گفته این سناتورها چنین کاری می‌تواند به «دخالت‌های ایران» در آن کشور خاتمه دهد.

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید تهران در امور بحرین دخالت نمی‌کند. اما از سوی دیگر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در پی سلب تابعیت از روحانی شیعه، در بیانیه‌ای تند حکومت آن کشور را تهدید کرده بود که این موضوع به «مقاومت مسلحانه» و «سقوط رژیم» منجر خواهد شد.

روز گذشته وزارت خارجه ایران انحلال جمعیت وفاق را «اقدامی غیرسازنده» توصیف کرد و هشدار داد که «این رفتارها شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد».

دولت منامه می‌گوید گروه «وفاق» به ترویج خشونت اقدام کرده و به اعتراضاتی دامن زده است که به «درگیری‌های فرقه‌ای» می‌انجامند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید منتقدان، هدف از این اقدامات دولت بحرین را تنها، سرکوب مخالفان، ارزیابی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG