لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

کره شمالی «دو آزمایش موشکی انجام داد»


موشک‌های موسودان، به صورت نمایشی در یک رژه ارتش کره شمالی دیده می‌شوند
موشک‌های موسودان، به صورت نمایشی در یک رژه ارتش کره شمالی دیده می‌شوند

کره شمالی برای پنجمین بار طی دو ماه به «پرتاب آزمایشی دو موشک میان‌برد بالستیک» خود موسوم به «موسودان» اقدام کرد، که ستاد مشترک ارتش کره جنوبی می‌گوید «نخستین آزمایش با موفقیتی همراه نبوده است».

هنوز مشخص نیست آزمایش دوم چه نتیجه‌ای داشته است.

وزارت دفاع کره جنوبی گفته است «کره شمالی برای پنجمین بار تلاش کرد موشک موسودان را آزمایش کند» که اولین پرتاب مانند موارد قبلی «ناموفق بود».

به گفته ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، آزمایش دوم که ظاهرا از همین نوع موشک بوده، نزدیک به دو ساعت بعد و از همان نقطه در ساحل شرقی کره شمالی انجام شده است.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، گفته هر دو موشک در دریای ژاپن (دریای شرق) فرود آمده‌اند.

پرتاب‌های آزمایشی موسودان از میانه ماه آوریل، دو ماه پیش آغاز شده‌است؛ با وجود انتقاد‌های بین‌المللی از آزمایش‌های بالستیک توسط پیونگ‌یانگ که کره شمالی را با تحریم‌هایی گسترده نیز روبه‌رو کرده‌است.

کره جنوبی که از نزدیک فعالیت‌های نظامی و سیاسی کره شمالی را رصد می‌کند، می‌گوید هیچ یک از آزمایش‌های قبلی موفقیتی نداشته‌ و در مرحله میانی یا اولیه پرتاب، شکست خورده‌اند.

موسودان اگر از مرحله آزمایشی خارج شود، بین ۳ تا ۴ هزار کیلومتر برد دارد که به معنی هدف قرار داده‌شدن احتمالی کره جنوبی، ژاپن و گوام در قلمروی ایالات متحده است.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، می‌گوید اقدامات جدید پیونگ‌یانگ قطعا به تنش‌های شبه‌جزیره کره دامن می‌زند.

کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در جریان نشست کم‌سابقه کنگره حزب حاکم بر آن کشور، پیشنهاد گفت‌وگوهایی نظامی را با سئول، از هم‌پیمانان اصلی آمریکا در شرق آسیا، مطرح کرده بود.

طی هفته‌های گذشته نیز گزارش‌ها از ارائه پیشنهادهای مشابه از سوی کره شمالی حکایت دارند، اما همزمان رهبر آن کشور به تهدید کشورهای هم‌جوار و آمریکا ادامه داده و آزمایش‌های موشکی نیز همچنان ادامه دارند.

شورای امنیت سازمان ملل، کره شمالی را از توسعه برنامه موشکی بالستیک و نیز برنامه هسته‌ای نظامی برحذر داشته است.

وزارت دفاع کره جنوبی آزمایش شکست‌خورده دوم تیر ماه را اقدامی برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل دانسته و می‌گوید این فعالیت‌ها به انزوای بیشتر پیونگ‌یانگ می‌انجامد.

این وزارت‌خانه در عین حال گفته سعی خواهد کرد همراه متحدان خود، در سازمان ملل متحد، گام‌های تازه‌ای را علیه کره شمالی بردارد.

وزارت دفاع آمریکا نیز «شدیدا» از اقدام کره شمالی انتقاد کرده و در عین حال تاکید کرده است که هیچ یک از آزمایش‌ها تهدیدی برای آمریکای شمالی به شمار نمی‌روند.

XS
SM
MD
LG