لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

هویت فرد مهاجم در کانادا «شناسایی شد»


نیروهای ویژه در اتاوا
نیروهای ویژه در اتاوا

رسانه‌های کانادایی به نقل از مقام‌های رسمی آن کشور که نامشان فاش نشده، می‌گویند فرد مهاجم کشته شده در حملات اتاوا، «مایکل زهف بیبو» نام دارد، ۳۲ ساله و زاده کانادا بود و پلیس آن کشور پیشتر به او مشکوک بوده است.

شبکه خبری سی‌بی‌سی کانادا، می‌گوید فرد مهاجم زاده سال ۱۹۸۲ در کانادا بود و دادگاه او را در سال ۲۰۰۴ میلادی به دلیل داشتن مواد مخدر محکوم کرده بود.

او در آن زمان به ۶۰ روز زندان محکوم شد.

در سال ۲۰۱۱ نیز در جریان یک دزدی در ونکوور، زهف بیبو به اتهام «تهدید زبانی» به یک روز زندان محکوم شده بود.

به گزارش رادیو-کانادا، سوزان بیبو، مادر فرد مهاجم ساکن مونترال و کارمند دولت فدرال است.

این در حالی‌ست که خبرگزاری رویترز از قول منابعی در دولت آمریکا می‌گوید فرد مهاجم در هنگام تولد مایکل جوزف هال نام داشته و بعدا نام خود را به زهف بیبو تغییر داده است.

رسانه‌های کانادایی در عین حال گزارش داده‌اند که او از جمله ۹۰ نفری بوده که پلیس آن کشور به ظن انجام احتمالی عملیات تروریستی، تحت نظر داشته است.

خبرگزاری رویترز از قول دو مقام آمریکایی می‌گوید به آنها گفته شده فرد مهاجم «به اسلام گرویده بود».

مقام‌های امنیتی کانادا هنوز به طور رسمی توضیحی در مورد کسی که نامش فاش شده و اطلاعات مربوط به او نداده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در عین حال از قول جیم واتسون، شهردار اتاوا، نقل کرده است که «به نظر می‌رسد فرد مهاجم تنها یک نفر بوده، که کشته شده است».

به گفته او محدودیت‌های ناشی از حضور نیروهای امنیتی در برخی نقاط شهر به پایان رسیده، چرا که به نظر می‌رسد مهاجم به تنهایی دست به حملات خود زده است.

با این همه تحقیقات پلیس همچنان ادامه دارد.

در حملات اتاوا یک سرباز و فرد مهاجم کشته شده‌اند
در حملات اتاوا یک سرباز و فرد مهاجم کشته شده‌اند

روز چهارشنبه، ۳۰ مهر ماه، در حملاتی که در پارلمان کانادا و دو نقطه دیگر از پایتخت آن کشور، اتاوا، شد، یک سرباز ذخیره نگهبان در کنار بنای یادبود جنگ، جان خود را از دست داد.

دوشنبه گذشته نیز یک شهروند کانادایی دیگر که بنا بر گزارش‌ها به اسلام گرویده بود، با خودرو به دو سرباز آن کشور در محوطه پارکینگی در منطقه کبک حمله کرد و یک نفر از آنها را کشت. نام این فرد ۲۵ ساله، مارتین کوتور رولو عنوان شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید گزارش‌ها حاکی‌ست کوتور رولو، از حامیان «حکومت اسلامی» بود. مارتین کوتو رولو در همان فهرست ۹۰ نفره‌ای قرار داشت که زهف بیبو نیز در آن بوده است.

او خود در جریان تعقیب و گزیر پلیس در کبک کشته شد.

کانادا از حامیان آمریکا در نبردها علیه افراطیون اسلام‌گرای «حکومت اسلامی» است.

XS
SM
MD
LG