لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

آمریکا از خانواده‌ دیپلمات‌های خود خواست ونزوئلا را ترک کنند


بیش از ۱۰۰ نفر در اعتراضات هفته‌های گذشته کشته شده‌اند
بیش از ۱۰۰ نفر در اعتراضات هفته‌های گذشته کشته شده‌اند

در پی تشدید بحران در ونزوئلا و افزایش خشونت‌ها، دولت آمریکا از اعضای خانواده کارکنان سفارت خود در کاراکاس خواست تا ونزوئلا را ترک کنند.

در حالی‌که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، خبر از انتخاب اعضای «مجلس موسسان» در روز یک‌شنبه پیش‌رو داده‌است، اعتراضات مخالفان او، و نیز خشونت‌ها افزایش پیدا کرده‌است.

طی آخرین دور از اعتراضات دست‌کم هفت نفر دیگر کشته شده‌اند که شمار کشته‌شدگان از آغاز راه‌پیمایی‌ها و تظاهرات در چهار ماه گذشته را، به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رساند.

مخالفان مادورو گفته‌اند در روز جمعه قصد دارند رفت‌وآمد در خیابان‌های سراسر کشور را مسدود کنند. به گزارش خبرگزای رویترز، خورخه میلان، یکی از نمایندگان پارلمان، و از مخالفان رئیس‌جمهوری گفته است معترضان «به مبارزه ادامه داده و خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد».

همزمان با دستور دولت آمریکا به خانواده‌های دیپلمات‌های خود برای ترک آن کشور و نیز افزایش فشارهای بین‌المللی بر کاراکاس، شرکت هواپیمایی آویانکای کلمبیا نیز اعلام کرده به‌دلیل «محدودیت‌های امنیتی و عملیاتی» قادر به ادامه پروازهای خود در ونزوئلا نیست.

وزارت خارجه ایالات متحده در عین حال از تمامی شهروندان آن کشور خواسته داوطلبانه، ونزوئلا را ترک کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هشدار داده‌است در صورتی‌که مادورو طرح خود در مورد مجلس موسسان را عملی کند، واشینگتن ممکن است دست به اعمال تحریم‌هایی علیه کاراکس بزند.

مجلس موسسان قادر خواهد بود قانون اساسی ونزوئلا را بازنویسی کرده و به کار پارلمان نیز خاتمه دهد. اکثریت در پارلمان در حال حاضر با مخالفان نیکلاس مادورو است.

سازمان ملل متحد با انتقاد از دولت آقای مادرو، خواستار برقراری حکومت قانون و احترام به آزادی اجتماعات در آن کشور شده است.

مخالفان رئیس‌جمهوری ونزوئلا، از جمله در دیگر کشورهای آمریکای جنوبی، او را متهم کرده‌اند کشور را به سوی «دیکتاتوری» سوق می‌دهد.

آقای مادورو از سوی دیگر می‌گوید هدف از بازبینی قانون اساسی «ایجاد صلح و آرامش» در کشور است. او در عین حال آمریکا را به دخالت در امور کشور خود برای دست‌یابی به منابع نفت متهم کرده‌است. ایالات متحده اتهام‌ دخالت در امور داخلی ونزوئلا را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG