لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

نجات پنجمين بانک سرمايه گذاری آمريکا از ورشکستگی


ساختمان مرکزی بانک بیر استرنز در آمریکا.(عکس: EPA)
ساختمان مرکزی بانک بیر استرنز در آمریکا.(عکس: EPA)

بانک آمريکايی جی پی مورگان چیس، روز دوشنبه اعلام کرد که «بير استرنز»، پنجمين بانک سرمايه گذاری آمريکا را، که در خطر ورشکستگی قرار گرفته بود، با پرداخت ۲۴۰ ميليون دلار خريداری کرده است.


بر اساس گزارش های رسیده، جی پی مورگان چيس برای هر سهم بانک «بير استرنز» تنها دو دلار پرداخت کرده است، در حالی که سهام اين بانک، روز جمعه، زمان بسته شدن بورس نيويورک ۳۶ دلار و ۵۴ سنت معامله می شد.


بانک جی پی مورگان چيس در واقع حدود ۹۰ درصد کمتر از ارزش اين سهام پرداخت کرده است چرا که تعهدات مالی بير استرنز نیز بر عهده خريدار است.


در حال حاضر بانک بير استرنز، بزرگترين قربانی مالی بحران مسکن آمريکا محسوب می شود و بانک مرکزی آمريکا به جی پی مورگان چيس برای خريدن اين بانک کمک مالی کرده است تا سيستم اقتصادی ايالات متحده را دچار بحرانی جدی تر نکند.


مشتريان «بير استرنز» از اخبار مربوط به دشواری های اين بانک دچار وحشت شده و در مدت دو روز ۱۷ ميليارد دلار از حساب های خود بيرون کشيده اند.

به گزارش آسوشيتدپرس، خبر خريد «بير استرنز» با واکنش منفی بازارهای جهانی روبرو شد چرا که اين امر نشان می دهد که بحران مسکن آمريکا هنوز به پايان نرسيده و ريشه های آن عميقتر از آن است که تاکنون تصور می شد.


بانک مرکزی آمريکا همچنين اعلام کرده است که نرخ بهره را از سه و نيم درصد به سه و ۲۵ صدم درصد کاهش می دهد تا بانک ها با دشواری کمتری بتوانند وام دهند.


در همين حال، به گفته بسیاری از صاحبنظران خبرخرید این بانک موجب شده که دلار آمريکا بار ديگر در مقابل واحدهای پولی معتبر جهان از جمله يورو و ين سقوط کند، به گونه ای که هر يورو برابر با يک دلار و ۵۹ سنت معامله شد.


سايت اقتصادی بلومبرگ، اعلام کرد که مشتريان «بير استرنز» از اخبار مربوط به دشواری های اين بانک دچار وحشت شده و در مدت دو روز ۱۷ ميليارد دلار از حساب های خود بيرون کشيده اند.


در ژانويه سال گذشته هر سهم «بير استرنز» در حدود ۱۷۰ دلار در بورس وال استريت معامله می شد.


بانک بير استرنز در سال ۱۹۲۳ آغاز به کار کرد و در مقابل رکود اقتصادی آمريکا در پيش از جنگ جهانی دوم مقاومت کرد و به يکی از معروفترين بانک های جهان تبدیل شد.


XS
SM
MD
LG