لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

هفتمین سفر هوگو چاوز به تهران


هوگو چاو، رييس جمهوری ونزوئلا، روز دوشنبه، ۱۹ نوامبر، به تهران سفر کرد و با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، ديدار و گفت و گو کرد.
هوگو چاو، رييس جمهوری ونزوئلا، روز دوشنبه، ۱۹ نوامبر، به تهران سفر کرد و با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، ديدار و گفت و گو کرد.

هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا، روز دوشنبه، برای هفتمین بار به تهران سفر و با محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران ديدار و گفت و گو کرد.


پنج نفر از وزیران دولت ونزوئلا، آقای چاوز را در این سفر همراهی کردند. اعضای هیات ونزوئلایی به مدت چند ساعت با مقامات ايرانی گفت و گو کردند.


اين چهارمين سفر هوگو چاوز به ايران، از زمان آغاز رياست جمهوری محمود احمدی نژاد و هفتمین سفر وی به این کشور از زمان به قدرت رسیدن اش به شمار می رود.


هوگو چاوز و محمود احمدی نژاد موافقت کردند که يک بانک مشترک بین دو کشور تاسيس کنند. اين دو نفر همچنين قرارداد هايی در زمينه های پتروشيمی و نفت امضا کردند.


آقای چاوز گفت: «وی معتقد است که کشورهای ديگری نيز به بانک مشترک اين دو کشور خواهند پيوست.»



هوگو چاوز:« امپراتوری دلار در حال سقوط است و به دنبال آن امپراتوری آمريکا نيز سقوط خواهد کرد.»

به گزارش رويترز، خبر ايجاد بانک مشترک بين دو کشور در حالی اعلام شده که بسياری از بانک های غربی به دليل فشار آمريکا مناسبات اقتصادی خود با ايران را محدود و يا قطع کرده اند.


آمريکا و برخی از کشورهای غربی می گويند که افزايش فشارهای اقتصادی موجب می شود تا ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. شورای امنيت سازمان ملل نيز در همين مورد، دو قطعنامه تحريمی تصويب کرده است.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران،ايسنا، محمود احمدی نژاد ايران را «خانه دوم» هوگو چاوز خواند و افزود: «امروز تفاهم نامه های مهم و سازنده ای بين دو کشور به امضا رسيد و اين بيانگر اين است که ابعاد همکاری و روابط دو کشور ايران و ونزوئلا بيش از گذشته رو به گسترش است.»

هوگو چاوز نیز گفت که امپراتوری دلار در حال سقوط است و به دنبال آن امپراتوری آمريکا نيز سقوط خواهد کرد.


دو کشور ايران و ونزوئلا در اجلاس اخير اوپک خواستار فروش نفت اوپک به ارز غير دلار شده بودند، ولی اين امر با مخالفت عربستان سعودی روبرو شد و در بيانيه پايانی اجلاس هیچ اشاره ای به آن نشد.


XS
SM
MD
LG